Jump to content
Annons

Bärbar - med audioöverföring till stereon


Assar

Recommended Posts

Jag är lite sugen på att skaffa mig en sån där lite mini-pc för att trådlöst köra enklare saker på. T ex skulle jag vilja köra musik, antingen typ Spotify eller från hårddisken till stereon.

För att den ska kunna köra trådlöst behövs ju nån form av streaming av ljudet från datorn till stereon. Det finns ju Pinnacles Soundbridge, men den verkar vara nåt annat än ren streaming (eftersom den har begränsningar i filformat och liknande). Dessutom kör den tydligen över wlan från datorn till stereon, vilket antagligen koliderar med nätverket hemma om jag vill köra Spotify. Eller kan datorn få in musiken via nätverket och sen skicka vidare till stereon på ett annat nätverk? Hursomhelst så vill jag inte ha en massa specialprogramvara i datorn med begränsningar i vilka filtyper som kan föras över. Jag vill ha en ren audio-streaming från datorn till stereon.

Nån som vet råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har en NASdisk från vilken min Soundbridge eller D-Link enhet kan spela upp mp3or,foto och videos.

Totalt har jag 4 trådlösa enheter som kan läsa från internet eller min NAS på samma router utan problem.

Jag har spelar både wav och mp3 i Soundbridge.

Soundbridge har dessutom ett bra användargränsnitt.

Radio och mp3or är lätta att söka på.

Har den större varianten, inte den minsta.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en NASdisk från vilken min Soundbridge eller D-Link enhet kan spela upp mp3or,foto och videos.

Totalt har jag 4 trådlösa enheter som kan läsa från internet eller min NAS på samma router utan problem.

Jag har spelar både wav och mp3 i Soundbridge.

Soundbridge har dessutom ett bra användargränsnitt.

Radio och mp3or är lätta att söka på.

Har den större varianten, inte den minsta.

Kan du sitta i soffan med trådlös dator, välja låtar i Spotify och de spelas upp i stereon?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej då måste du ha en dator. Helt riktigt.

Då får du sätta nåt på audioutgången på din PC. Och många av dessa lösningar krockar med ditt trådlösa nätverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då måste du ha en dator. Helt riktigt.

Då får du sätta nåt på audioutgången på din PC. Och många av dessa lösningar krockar med ditt trådlösa nätverk.

Det var det jag misstänkte.

Men nog måste det väl finnas nån form av apparat för trådlös audioöverföring? (ännu hellre inbyggd i datorn)

Typ den jag har i min a trådlösa lurar?

En tanke slår mig nu när jag skriver, kan man använda ett trådlöst gitarrsystem?!?! Fast det är förstås i mono...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en sån här just av den anledningen. Jag tyckte också att det hade varit lämpligt att kunna sitta i soffan och streama musik till stereon. Fördelen med att använda a2dp är att det iaf stöds direkt i Windows Vista (kanske i XP också, men jag har inte provat) och Bluetooth finns ju redan inbyggt i många bärbara datorer. Jag har tyvärr råkat ut för två problem:

1. Man tappar lite volym. Jag vet inte om det beror på bluetoothprotokollet/-överföringen, modellen på mottagare eller bara en dålig enhet. Inte helt kul eftersom Spotify har lite låg volym redan ut från spelaren. Däremot inget jättestort problem eftersom man bara kan skruva upp lite.

2. När man byter låt så börjar det brusa utav hel**te i ett par sekunder. Jag har testat med flera olika sändare (dator och mobil) och har samma problem. Jag ska ta och gå in till Kjell & Co och se om jag kan få byta till en annan mottagare, för att se ifall det är min enhet som är trasig... Jag återkommer med mer info när jag har gjort det.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en sån här just av den anledningen. Jag tyckte också att det hade varit lämpligt att kunna sitta i soffan och streama musik till stereon. Fördelen med att använda a2dp är att det iaf stöds direkt i Windows Vista (kanske i XP också, men jag har inte provat) och Bluetooth finns ju redan inbyggt i många bärbara datorer. Jag har tyvärr råkat ut för två problem:

1. Man tappar lite volym. Jag vet inte om det beror på bluetoothprotokollet/-överföringen, modellen på mottagare eller bara en dålig enhet. Inte helt kul eftersom Spotify har lite låg volym redan ut från spelaren. Däremot inget jättestort problem eftersom man bara kan skruva upp lite.

2. När man byter låt så börjar det brusa utav hel**te i ett par sekunder. Jag har testat med flera olika sändare (dator och mobil) och har samma problem. Jag ska ta och gå in till Kjell & Co och se om jag kan få byta till en annan mottagare, för att se ifall det är min enhet som är trasig... Jag återkommer med mer info när jag har gjort det.

Nu börjar det likna nåt! :rolleyes:

Det där med bruset sabbar ju förstås. Ja, återkom gärna när du snacka med Kjelle och berätta hur det gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Airfoil. Funkar suveränt bra, och det kan skicka ljudet från vilken applikation som helst, eller till och med systemljudet. Du kan dessutom strömma till flera apparater i huset samtidigt.

För min del kör jag mot min HTPC men det går bra att strömma till en Airport Express tex. Kostar bara $25.

Lägg till runt 900kr för en Airport Express om du inte har någon dator att strömma till.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Airfoil. Funkar suveränt bra, och det kan skicka ljudet från vilken applikation som helst, eller till och med systemljudet. Du kan dessutom strömma till flera apparater i huset samtidigt.

För min del kör jag mot min HTPC men det går bra att strömma till en Airport Express tex. Kostar bara $25.

Lägg till runt 900kr för en Airport Express om du inte har någon dator att strömma till.

Vad är en HTPC?

Och det blir ingen konflikt när man samtidigt hämtar musiken från Spotify via sitt hemma-WLAN?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en HTPC?

Och det blir ingen konflikt när man samtidigt hämtar musiken från Spotify via sitt hemma-WLAN?

HTPC = Home Theater PC. Dvs den datorn jag har kopplad till TVn och ljudanläggningen.

Nä, hur skulle det bli konflikt menar du? Informationen skickas över olika portar med olika protokoll. Och varken spotify eller airfoil använder ju särskilt mycket bandbredd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, hur skulle det bli konflikt menar du? Informationen skickas över olika portar med olika protokoll. Och varken spotify eller airfoil använder ju särskilt mycket bandbredd.

Jag tänkte snarare att pc:n använder samma protokoll (802.11n) och nätverkskort för att både kommunicera med WLAN-routern (musiken in) och med en sån däringa Airport Express (musiken ut) ...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, hur skulle det bli konflikt menar du? Informationen skickas över olika portar med olika protokoll. Och varken spotify eller airfoil använder ju särskilt mycket bandbredd.

Jag tänkte snarare att pc:n använder samma protokoll (802.11n) och nätverkskort för att både kommunicera med WLAN-routern (musiken in) och med en sån däringa Airport Express (musiken ut) ...

😎

Det gör inget. Paketen skickas med olika headers (info typ "nu kommer musik som ska till Assars musikspelare" och "här kommer assars senaste sökning på Britney... 😎 ).

Det är pga av detta man kan tex koppla ihop ett helt företag på samma kabel (halvkass liknelse, jag vet)

EDIT: svårt att skriva korrekt Svenska och prata Engelska i telefon samtidigt ...

EDIT2: tillägg, svårt att skriva korrekt svenska i alla fall...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte snarare att pc:n använder samma protokoll (802.11n) och nätverkskort för att både kommunicera med WLAN-routern (musiken in) och med en sån däringa Airport Express (musiken ut) ...

😎

Du kan använda Airport Express i ett existerande nätverk (dvs den kommer inte agera router utan vara ansluten som vilken annan dator som helst).

Läs mer här

Link to comment
Dela på andra sajter

En uppdatering angående Kjell & Co's a2dp-mottagare...

Jag har nu bytt ut den enheten som jag fick till en annan. Tyvärr har jag samma problem där så jag har beslutat att lämna tillbaks den helt och leta efter en annan lösning. Ingenting jag kan rekommendera i dagsläget alltså. Kanske finns andra enheter som fungerar bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Har införskaffat en sån här.

Använder den för att sända ljudet direkt från datorn till stereon i vardagsrummet. Tycker att det funkar kanon när det enda man vill är att sända trådlöst ljud mellan två aparater. Inget direkt brus trots att datorn och stereon står i olika rum. Ljudet kan jag uppleva som något mera "bright", vet dock inte om jag inbillar mig... 🙂 Har både line ingång och usb. När man använder sig av USB så dyker sändaren upp som ett USB ljudkort i kontrollpanelen.

Enda nackdelen, är att den är ful 🙂

Ha de.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...