Jump to content
Annons

Isolering mellan kontrollrum och insp.rum


maarklund

Recommended Posts

Annons
isolering.. till tusen

plus luftspalt eller pjjjja typ två halva väggar med isolering med ca 5 cm mellanrum har jag hört ska va bra

alltså Träpanel -> Gips -> isolering -> (Gips) ->luftspalt isolering Gips Träpanel

två väggstommar fria från varandra alltså

funkar nog

lycka till

Redigerat av guran
Link to comment
Dela på andra sajter

stenullsisolering, använd tjockare isolering än reglarnas tjocklek(altså tjockare än 95 iso om ni använder 2x4"). om inte träpanelen är i form av akustik-panel/plank i trä så skit i den. bygg ena väggen med 2 lager gips och andra med 3 lager.

vad är det för golv nu? är det betong så behövs bara en fukspärr underst efter som betong knapt/inte leder ljud. är det trä golv så behövs nått dempande under reglarna. gäller iofs samma om det är trä- väggar och tak. cellplast/frigolit(finns hos bygghandeln) funkar bra att lägga mellan som dempning.

mycket latexfog i alla skarvar!!!! det ska va tätt som en båt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stenullsisolering, använd tjockare isolering än reglarnas tjocklek(altså tjockare än 95 iso om ni använder 2x4"). om inte träpanelen är i form av akustik-panel/plank i trä så skit i den. bygg ena väggen med 2 lager gips och andra med 3 lager.

vad är det för golv nu? är det betong så behövs bara en fukspärr underst efter som betong knapt/inte leder ljud. är det trä golv så behövs nått dempande under reglarna. gäller iofs samma om det är trä- väggar och tak. cellplast/frigolit(finns hos bygghandeln) funkar bra att lägga mellan som dempning.

mycket latexfog i alla skarvar!!!! det ska va tätt som en båt!

Njaaa, jag håller inte riktigt med. Att pressa ihop stenullen är nog inget bra förslag (och inget jag sett användas heller). Visst, vikten ökar något men hoppressningen minskar absorbtionen av tryckvågen mellan ytskikten. Bara se till att det är tillräckligt mycket, så går det nog bra. Gällande olika mängd gipsplattor på båda sidorna så svänger bara gipsplattorna om man har rejält mellan reglarna, typ cc90. Vanlig cc60 klarar ofta ut det men själv styvade jag upp det genom att använda cc45. (Overkill? Javisst!)

Om sedan väggen ändå skall byggas om så skulle jag nog byggt antingen dubbla väggar eller åtminstone saxat reglarna för att frikoppla väggsidorna från varandra.

Och visst leder betong ljud. Men vanligtvis mestadels lågfrekventa ljud via flankning. Ger man bara tusan i att ställa förstärkare rakt på golvet eller att stampa på bastrummepedaler, så brukar det ordna sig. Eller så gör man som jag och bygger flytande golv... huvaligen...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...