Jump to content
Annons

Mickar av mÄnga slag...


wirrew

Recommended Posts

Hejsan alle sammans.... 😄

TÀnkte frÄga lite hÀr:

NĂ€r jag sjunger i min dynamiska mic hemma sĂ„ mĂ„ste jag ha vĂ€ldigt mycket "nĂ€rkontakt" med micken för att den ska ta upp ljudet...men dom som sjunger en 10-20 cm ifrĂ„n om inte lĂ€ngre, vad anvĂ€nder dom för mickar? 🙂

Hur mycket dĂ€mpar igentligen ett puffskydd...? Har det nĂ„n mer fördel? 😄

Har hört massa om olika mickar sĂ„som "Stromembransmickrofoner" "SmĂ„membransmickrofoner" och "Kondensatormickrofoner"...finns det flera och vad anvĂ€nds dom olika till? đŸ˜Č

GÄr det till e.x att micka en baskagge med en sÄn mick som jag har? GÄr det huvudtaget att micka nÄt pÄ trummsÀttet med den? MÄste man ha speciella "Trumm-mickrofoner " till detta?

Kan jag fortsĂ€tta sjunga i min dynamiska eller ska jag skaffa en sĂ„ndĂ€r som man kan sjunga lĂ€ngre ifrĂ„n, förmodar vĂ€l att dom Ă€r bĂ€ttre för "Studioinspelning" ? Vad dom nu Ă€r för mickar? 🙂🙂

Tacksam för alla kloka svar 😄

// Wirrew //

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Hejsan alle sammans.... 😄

TÀnkte frÄga lite hÀr:

NĂ€r jag sjunger i min dynamiska mic hemma sĂ„ mĂ„ste jag ha vĂ€ldigt mycket "nĂ€rkontakt" med micken för att den ska ta upp ljudet...men dom som sjunger en 10-20 cm ifrĂ„n om inte lĂ€ngre, vad anvĂ€nder dom för mickar? 🙂

Hur mycket dĂ€mpar igentligen ett puffskydd...? Har det nĂ„n mer fördel? 😄

Har hört massa om olika mickar sĂ„som "Stromembransmickrofoner" "SmĂ„membransmickrofoner" och "Kondensatormickrofoner"...finns det flera och vad anvĂ€nds dom olika till? đŸ˜Č

GÄr det till e.x att micka en baskagge med en sÄn mick som jag har? GÄr det huvudtaget att micka nÄt pÄ trummsÀttet med den? MÄste man ha speciella "Trumm-mickrofoner " till detta?

Kan jag fortsĂ€tta sjunga i min dynamiska eller ska jag skaffa en sĂ„ndĂ€r som man kan sjunga lĂ€ngre ifrĂ„n, förmodar vĂ€l att dom Ă€r bĂ€ttre för "Studioinspelning" ? Vad dom nu Ă€r för mickar? 🙂🙂

Tacksam för alla kloka svar 😄

// Wirrew //

Vad har du för mick dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sjunger man 10 cm ifrÄn sÄ Àr det sannolikt en stormembrans kondensator mick, dock frÀmst i studion.

Har du en Sm57 sÄ gÄr det att micka upp en kagge men resultatet blir halvdant, du behöver en mick med lite annat frekvensomfÄng för bÀttre resultat, varför det finns mickar till bastrummor.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett puffskydd dÀmpar ju "blÄset" frÄn din mun. Mycket bra att ha dÄ man inte mÄste vara sÄ försiktig nÀr man spelar in sÄng. Det finns puffskydd av metal och sÄ finns det mjuka. Jag har ett av metall och jag rekommenderar det nog inte (förutom att det Àr stryktÄligt sÄklart) dÄ det ger en metallisk klang pÄ alla sss shh och fff osv nÀr man Àr nÀra (alltsÄ runt 5 cm). Men stÄr man pÄ normalt avstÄnd sÄ Àr det inga problem. Med ett mjukt puffskydd kan du gÄ nÀrmare utan att fÄ ett sÄnt dÀr fult ljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för era svar...😄

Jag har detta paket: Futinx U-802 + UHF mottagare...finns nog ingenstans pÄ nÀtet, förutom pÄ tradera tror jag sÄg nÄn...

Typ HĂ€r: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=79086619 Inte dom bĂ€sta direkt kanske, men men 😄

Tycker ni jag ska skaffa en ny "Stormambransmickrofon" dĂ„, eller kan jag fortsĂ€tta anvĂ€nda dom jag har, jag tĂ€nker pĂ„ kvalitĂ© pĂ„ ljudet. Dom jag har Ă€r i allafall mycket bĂ€ttre Ă€n dom med sladd jag har provat...🙂

Det jag spelat in med dom jag har lĂ„ter riktigt bra i alla fall...🙂

I sÄna fall, hur mycket ska man lÀgga ut pÄ en sÄn mick för en "nybörjare" i studion?

Är det nĂ„n som har svaret till vad man anvĂ€nder en "SmĂ„membransmickrofon" till? Är det typ myggor eller mĂ€ter man inte ordet sĂ„? đŸ˜Č

Hoppas ni har nĂ„gra bra förslag i alla fall...🙂

// Wirrew //

Redigerat av wirrew
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, tack för lĂ€nken...😄

Men jag har forfarande inte helt klart för mig... 😳😊

Skulle jag kunna fĂ„ ett bra ljud pĂ„ en akustisk gittar med dom jag har? Eller ska jag ha en kondensatormick? 🙂

Om jag har fattat rĂ€tt sĂ„ bör jag kunna fortsĂ€tta sjunga i dom jag har...🙂

Men skulle jag mÀrka skillnad om jag skaffade en stormembransmick? VadÄ i sÄnna fall?

...

// Wirrew //

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla lite pÄ Blocket, Vendolin mm om du ser nÄn enklare stormembransmick till salu. För ca 1000 kr fÄr du en helt ny som Àr fullt tillrÀckligt bra, för 500 kr en beg. Sound Projekts B1 Àr den budgetmick som hyllas mest hÀr pÄ forumet. ADK 51 nÀmns ocksÄ som bra. En sÄn har jag spelat in massor med i flera Är, mest sÄng och gitarr, bÄde akustisk och elgitarr.

BÄde stor, och smÄmembranare finns ju i alla prisklasser sÄ att enkelt sÀga vad smÄmembranare anvÀnds till gÄr inte. Skillnaden Àr storlekne pÄ membranet. Ska du börja spela in med datorn och lÀgga ner jobb och tid sÄ Àr nog det första du ska skaffa ÀndÄ Àr en halvhyfsad stormembransmick. Tack vare sÄnt elÀnde som tex barnarbete gÄr det att köpa alla grejor billigt idag. Röde NT1-A Àr en mick som jag tror tillverkas i Australien, kanske mÀngden barnarbetare Àr mindre dÀr Àn i Asien?. Den har vunnit priser, anvÀnds av mÄnga hip hoppare.

Rödes hemsida Àr trivsam, man kan lyssna pÄ inspelningar av alla mickar. Klicka till höger dÀr det stÄr NT1-A on vocals.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla lite pÄ Blocket, Vendolin mm om du ser nÄn enklare stormembransmick till salu. För ca 1000 kr fÄr du en helt ny som Àr fullt tillrÀckligt bra, för 500 kr en beg. Sound Projekts B1 Àr den budgetmick som hyllas mest hÀr pÄ forumet. ADK 51 nÀmns ocksÄ som bra. En sÄn har jag spelat in massor med i flera Är, mest sÄng och gitarr, bÄde akustisk och elgitarr.

BÄde stor, och smÄmembranare finns ju i alla prisklasser sÄ att enkelt sÀga vad smÄmembranare anvÀnds till gÄr inte. Skillnaden Àr storlekne pÄ membranet. Ska du börja spela in med datorn och lÀgga ner jobb och tid sÄ Àr nog det första du ska skaffa ÀndÄ Àr en halvhyfsad stormembransmick. Tack vare sÄnt elÀnde som tex barnarbete gÄr det att köpa alla grejor billigt idag. Röde NT1-A Àr en mick som jag tror tillverkas i Australien, kanske mÀngden barnarbetare Àr mindre dÀr Àn i Asien?. Den har vunnit priser, anvÀnds av mÄnga hip hoppare.

Rödes hemsida Àr trivsam, man kan lyssna pÄ inspelningar av alla mickar. Klicka till höger dÀr det stÄr NT1-A on vocals.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A

Okej stort tack för hjĂ€lpen...😊

Ska kolla runt lite, men först en sista frĂ„ga...: Vad Ă€r det som gör att det gĂ„r att sjunga sĂ„ lĂ„gt ifrĂ„n dom du nĂ€mt jĂ€mfört med min, kan vara bra att veta...😳🙂

// Wirrew //

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla lite pÄ Blocket, Vendolin mm om du ser nÄn enklare stormembransmick till salu. För ca 1000 kr fÄr du en helt ny som Àr fullt tillrÀckligt bra, för 500 kr en beg. Sound Projekts B1 Àr den budgetmick som hyllas mest hÀr pÄ forumet. ADK 51 nÀmns ocksÄ som bra. En sÄn har jag spelat in massor med i flera Är, mest sÄng och gitarr, bÄde akustisk och elgitarr.

BÄde stor, och smÄmembranare finns ju i alla prisklasser sÄ att enkelt sÀga vad smÄmembranare anvÀnds till gÄr inte. Skillnaden Àr storlekne pÄ membranet. Ska du börja spela in med datorn och lÀgga ner jobb och tid sÄ Àr nog det första du ska skaffa ÀndÄ Àr en halvhyfsad stormembransmick. Tack vare sÄnt elÀnde som tex barnarbete gÄr det att köpa alla grejor billigt idag. Röde NT1-A Àr en mick som jag tror tillverkas i Australien, kanske mÀngden barnarbetare Àr mindre dÀr Àn i Asien?. Den har vunnit priser, anvÀnds av mÄnga hip hoppare.

Rödes hemsida Àr trivsam, man kan lyssna pÄ inspelningar av alla mickar. Klicka till höger dÀr det stÄr NT1-A on vocals.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A

Okej stort tack för hjĂ€lpen...🙂

Ska kolla runt lite, men först en sista frĂ„ga...: Vad Ă€r det som gör att det gĂ„r att sjunga sĂ„ lĂ„gt ifrĂ„n dom du nĂ€mt jĂ€mfört med min, kan vara bra att veta...🙂 :)

// Wirrew //

Det Àr vÀl det större membranet som Àr kÀnsligare i grova drag. En retfull nackdel Àr att stormembranarna hör allt, som bilar ute pÄ gatan och telefoner i rummet bredvid. Och datasurr. Om man inte har vÀrsta isolerade rummet. En stormembransmick tar upp mer detaljer i ljuden, det Àr vÀl en gammal bra klyscha. Skaffa en sÄn...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla lite pÄ Blocket, Vendolin mm om du ser nÄn enklare stormembransmick till salu. För ca 1000 kr fÄr du en helt ny som Àr fullt tillrÀckligt bra, för 500 kr en beg. Sound Projekts B1 Àr den budgetmick som hyllas mest hÀr pÄ forumet. ADK 51 nÀmns ocksÄ som bra. En sÄn har jag spelat in massor med i flera Är, mest sÄng och gitarr, bÄde akustisk och elgitarr.

BÄde stor, och smÄmembranare finns ju i alla prisklasser sÄ att enkelt sÀga vad smÄmembranare anvÀnds till gÄr inte. Skillnaden Àr storlekne pÄ membranet. Ska du börja spela in med datorn och lÀgga ner jobb och tid sÄ Àr nog det första du ska skaffa ÀndÄ Àr en halvhyfsad stormembransmick. Tack vare sÄnt elÀnde som tex barnarbete gÄr det att köpa alla grejor billigt idag. Röde NT1-A Àr en mick som jag tror tillverkas i Australien, kanske mÀngden barnarbetare Àr mindre dÀr Àn i Asien?. Den har vunnit priser, anvÀnds av mÄnga hip hoppare.

Rödes hemsida Àr trivsam, man kan lyssna pÄ inspelningar av alla mickar. Klicka till höger dÀr det stÄr NT1-A on vocals.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A

Okej stort tack för hjĂ€lpen...🙂

Ska kolla runt lite, men först en sista frĂ„ga...: Vad Ă€r det som gör att det gĂ„r att sjunga sĂ„ lĂ„gt ifrĂ„n dom du nĂ€mt jĂ€mfört med min, kan vara bra att veta...🙂 :)

// Wirrew //

Det Àr vÀl det större membranet som Àr kÀnsligare i grova drag. En retfull nackdel Àr att stormembranarna hör allt, som bilar ute pÄ gatan och telefoner i rummet bredvid. Och datasurr. Om man inte har vÀrsta isolerade rummet. En stormembransmick tar upp mer detaljer i ljuden, det Àr vÀl en gammal bra klyscha. Skaffa en sÄn...

Okej tack, dĂ„ vet jag ...🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du vill jĂ€mföra lite olika modeller, hur de kan lĂ„ta, sĂ„ plocka hem lite smakprov frĂ„n min testsite. DĂ€r finns ljudexempel pĂ„ över 100 micar med bĂ„de sĂ„ng och akustisk gitarr. 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du vill jĂ€mföra lite olika modeller, hur de kan lĂ„ta, sĂ„ plocka hem lite smakprov frĂ„n min testsite. DĂ€r finns ljudexempel pĂ„ över 100 micar med bĂ„de sĂ„ng och akustisk gitarr. 🙂

Okej tack 😄 ska kolla 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan tillÀgga att dynamiska mickar ocksÄ ofta anvÀnds vid inspelning. Tex AKG112D som Àr en kÀnd bastrumsmick och Shure SM57 som ofta anvÀnds bÄde till virveltrumma och mickning av elgitarrförstÀrkare, alltsÄ ljud som Àr vÀldigt starka. Dessa tvÄ nÀmnda fungerar bra bÄde vid ren inspelning och pÄ scenen, kopplade till ett Pa-system.

GÄr man tillbaka till stormembranmickarna och tÀnker sig en lyxig stor studiomick som tex en Neumann, sÄ Àr den guld i studion, men mkt sÀmre som sÄngmick lÀngst fram pÄ en scen i nÀrheten av högtalarna, dÄ blir det en massa rundgÄng i bÄde diskant och Ànnu mer i basregistret eftersom den tar upp ljud frÄn nÀstan alla hÄll, och Àr sÄ kÀnslig.

Med en dynamisk sÄngmick som tex en sm58 kan man hÀrja runt ganska nÀra monitorer och PA utan att det tjuter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan tillÀgga att dynamiska mickar ocksÄ ofta anvÀnds vid inspelning. Tex AKG112D som Àr en kÀnd bastrumsmick och Shure SM57 som ofta anvÀnds bÄde till virveltrumma och mickning av elgitarrförstÀrkare, alltsÄ ljud som Àr vÀldigt starka. Dessa tvÄ nÀmnda fungerar bra bÄde vid ren inspelning och pÄ scenen, kopplade till ett Pa-system.

GÄr man tillbaka till stormembranmickarna och tÀnker sig en lyxig stor studiomick som tex en Neumann, sÄ Àr den guld i studion, men mkt sÀmre som sÄngmick lÀngst fram pÄ en scen i nÀrheten av högtalarna, dÄ blir det en massa rundgÄng i bÄde diskant och Ànnu mer i basregistret eftersom den tar upp ljud frÄn nÀstan alla hÄll, och Àr sÄ kÀnslig.

Med en dynamisk sÄngmick som tex en sm58 kan man hÀrja runt ganska nÀra monitorer och PA utan att det tjuter.

Okey, tack för tipset 😆

// Wirrew //

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...