Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Letae runt bland lite trådar och hittade lite info. Dock hittar jag inte något om förhållandet mellan tonerna. Låt oss säga att jag har stämt en gitarr i A 440 Hz. Vad har då t ex G# för frekvens? Dels så har jag stämt ner och vill ställa in Logic så att det också spelar ett tonsteg ner, dels blir jag allmänt nyfiken. Hur ser de inbördes förhållandena ut? Är det fasta steg mellan de olika tonerna? Någon som kan sprida ljus över detta?

Annons
Postat
  Dingbats sa:
Du kan ju börja med att söka på exempelvis pitch på Wikipedia och klicka runt därifrån.

Tack!

Jag fann att G# frekvens är 415.305 Hz, så nu vet Ni det!

Postat
  wonderboy sa:
  Dingbats sa:
Du kan ju börja med att söka på exempelvis pitch på Wikipedia och klicka runt därifrån.

Tack!

Härligt!

Jag har gått omkring större delen av mitt vuxna liv och undrat över vilken frekvens Giss har. Tack så mycket. 😉

Postat
  wonderboy sa:

Häpp! Liktempererat stämt då. Annars kan man hamna så att G# är 412.50 Hz och Ab är 422.40 Hz, om man naturtonstämmer (rätt term?) )i C-dur.

...om du ville grotta ner dig vidare menar jag...

tjing

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.