Jump to content
Annons

Groove Agent


Zauron_87

Recommended Posts

Tja alla. Jag har preecis köpt groove agent och undrar nu om det går att göra så att groove agent spelar i takt efter guitaren som är ikopplad i datorn ellr går det att göra så att den spelar i takt efter det man har spelat in, om det är möjligt så förklara gärna hur man gör, om det inte går så ge gärna tipps om det finns något annat prog som det är möjligt att det går. hoppas att någon kan svara på den här frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan känns lite konstig. Spelar du in gitarr och vill att den skall gå i tankt med trummor...? Om du bara vill spela till groove agent så får du ställa in bpm (beats per minute) i ett lagom tempo och sedan spela på.

Äh.. du får ge mer information om vad du vill göra helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som Latancy.

1:Kommer ljudet från GA "efter" nedslag på strängarna?

2:Ljudet du spelar in, kommer det i ofas med det övriga ljudet?

1=Latancy i GA alt värdprogram

2=Offset är för hög i Värdprogramet

Pratar du verkligen om Groove Agent, trumprogrammet? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag kanske förklara mig dåligt så här menar jag när jag har spelat in guitaren så undrar jag om du kan få groove agent spela i takt efter det jag har spelat in är det möjligt ?

Vad spelar du in med? Har du spelat in gitarren efter ett cklicktrack och är hyfsat tight så borde du kunna ställa in grooveagent efter samma tempo, men det beror på inspelningsprogrammet. Det brukar vara lättare att börja med trummorna först, speciellt om du spelar in med sequencer. Det är lättare att följa trummorna än att få trummorna som ju slaviskt följer ett tempo att följa en gitarr som kanske inte är snortajt..?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in guitaren med cubase men jag är nybörjare men hur ställer man in så att cubase spelar efter cklicktrack och hur ställer jag in grooveagent. Jag brukar börja med trummorna i vanliga fall men jag hittar inge bra tempo ellr takt till det jag spelar så jag tänkte att det gick att grooveagent spelade efter det jag har spelat in

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Majkens sida hur man gör inspeningar.

http://www.majken.se/cubase/index.htm?tracks.htm

Enkelt sagt så finns det en transportbar, den där du sätter igång cubase. I den finns ett fönster där du ställer in tempo och takt-art (ex 4/4) sedan kan du välja att sätta på metronomen och få ett klicktrack. Men kolla in Majkens sida han förklarar de här grejorna väldigt bra.

Det är svårt att ställa in trummor i efterhand till ett gitarrriff som inte är inspelat efter klick. Det blir lätt otajt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du kan ställa in click i cubase.. (men utan att ha spelat in gitarren till click kommer du INTE att kunna ställa in GA.. )

Gör såhär:

1. gå upp i editmenyn (tror jag att det är), välj beat calculator, tryck igång det du spelat in på gitarr (alltså starta sequensern)...

2. tryck på knappen "tap tempo" och tryck sedan på space i takt till musiken som du spelat in.. du kommer få en hyfsad uppfattning om vad du spelade i för tempo innan... Ändra tempot på "transport-bar:en", (alltså "fjärrkontrollen, för start-stop etc.) , till det tempot du fårr fram och klicka ur "master" som innebär att förvalet som troliogen var 120 bpm, och att det ligger som "master-tempo".. Då borde ditt inskrivna tempo komma upp i bpm-rutan..

3. Spela in gitarren på nytt, men ha igång klick denna gången (det aktiverar du genom att trycka på C ... (dock är det förinställt i Cubase att både audio-klick och midiklick går igång, vilket normalt leder till att du får två klick som inte är syncade, om detta är fallet ändrar du det under "transport"-menyn och där i finns "metronome setup" stäng av midiklick och ha bara ditt "audio-klick på.. (Sänk det eventuellt då det ofta är högt inställt från början.. smaksak!!)

4. När gitarren är lagd är det bara att starta GA och hitta nå´t du gillar..

hoppas det hjälper dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Egget är snäll nu.

Herr 87 borde ge sig ut på det världsomspännande datanätet internmet och läsa på lite om hur man gör musik på datan.

*kjam*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...