Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lite problem med att mina program inte funkar ordentligt i Vista. Det blir antingen uppgradering av samtliga program jag använder (dyrt) eller att ändra Vista till Xp mode. Går det? Och i så fall, hur gör man? Och framför allt, är det att rekomendera?

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag har lite problem med att mina program inte funkar ordentligt i Vista. Det blir antingen uppgradering av samtliga program jag använder (dyrt) eller att ändra Vista till Xp mode. Går det? Och i så fall, hur gör man? Och framför allt, är det att rekomendera?

Jag hade tagit bort hela partitionen och skapat en ny och installerat XP på den. Så hade jag gjort om jag varit du. ☺️

Postat

Jag hade tagit bort hela partitionen och skapat en ny och installerat XP på den. Så hade jag gjort om jag varit du. 😉

Att göra om Vista till XP är ju möjligt eftersom de är helt olika varandra i strukturen. ☺️

Postat

Om jag ska byta ut Vista mot XP helt på min dator är jag rädd att min garanti inte gäller längre 🥰 Funkar väl så? Det var därför jag blev lite extra intresserad att sätta Vista i Xp mode, något jag har hört talas om. Men hur funkar det, någon som been there done that?

Postat

Om du nu skulle byta kolla så det finns drivisar till allt? Ibland finns det till Vista men inte xp. Men det brukar oftas fungera med stationär dator om det är det du har?

Postat

Drivrutiner finns det alltid till XP.

Behövs drivrutinerna vid installationen rekommenderar jag att man använder nLite för att integrera dom som tex ICH10R.

Postat

Så det finns alltså möjlighet att sätta vista i xp läge? Eller är det avinstalera vista och instalera xp som gäller? Vill hellst inte göra det.

Det är en laptop by the way.

Postat
Drivrutiner finns det alltid till XP.

Behövs drivrutinerna vid installationen rekommenderar jag att man använder nLite för att integrera dom som tex ICH10R.

Men är det inte folk som har haft problem med det, ex ny hp laptops. Att det inte finns att ladda ner? Går inte "nergradera"

Postat
Så det finns alltså möjlighet att sätta vista i xp läge? Eller är det avinstalera vista och instalera xp som gäller? Vill hellst inte göra det.

I en laptop är delarna mer speciella, så det är inte säkert att det finns drivers till XP om den levereras med Vista.

Det du har hört om XP-mode, är troligen att Vista kan "nergraderas" till XP på Vista-licensen av tillverkaren - men det innebär att XP installeras i stället för Vista, så det är inget speciellt läge i Vista man kör då...

Det mest sannolika är alltså att du måste uppgradera dina program för att de ska funka i den datorn.

Postat

I en laptop är delarna mer speciella, så det är inte säkert att det finns drivers till XP om den levereras med Vista.

Det du har hört om XP-mode, är troligen att Vista kan "nergraderas" till XP på Vista-licensen av tillverkaren - men det innebär att XP installeras i stället för Vista, så det är inget speciellt läge i Vista man kör då...

Det mest sannolika är alltså att du måste uppgradera dina program för att de ska funka i den datorn.

Bra att få det bekräftat 🥰.

Postat (redigerat)

Skaffa det här programmet!

http://www.softpedia.com/progDownload/Syst...load-27447.html

Med det kollar du upp vad som sitter i din dator för att sedan gå till respektive tillverkares hemsida och se om det finns drivrutiner.

Om det finns så hämtar du hem dom och integrerar dom med XP-installations-CD:n med programmet nLite. 🥰

Redigerat av Analogfreak
Postat

Jo det var de jag förstod, att det inte bara går att byta från Vista till XP då datorn kanske inte alls är lämpad för det. Därför de brukar säga att garantin inte gäller då också. Men då vet jag nu att sätta datorn i "Xp mode", inte var någon magisk knapp som finns i Vista:) Var värt ett försök iaf. Tack för hjälpen.

Postat (redigerat)
Skaffa det här programmet!

http://www.softpedia.com/progDownload/Syst...load-27447.html

Med det kollar du upp vad som sitter i din dator för att sedan gå till respektive tillverkares hemsida och se om det finns drivrutiner.

Om det finns så hämtar du hem dom och integrerar dom med XP-installations-CD:n med programmet nLite. 🙂

Har man kvar Vista då, eller avinstalerar man det?

Du använder vista för att skapa din XP med de integrerade drivrutinerna som du hämtat. Men då du bränt ner din nya XP-skiva så blåser du ur hårddisken och kör in XP och då är Vista borta. 🙂

Hämta den här ISO-filen och bränn den på en CDR. Den behöver du sen.

http://www.mordum.org/ubcd411.iso

Redigerat av Analogfreak
Postat

Nämen alltså...

för det första, har du fått med en Windows XP Recovery-dvd till din laptop? Det var en Sony, va?

Eller är det så att du har Vista Business eller Vista Ultimate på den nu?

Då kan du nedgradera till Win XP utan problem. I fall 1 använder du Recovery-dvd-n, I fall 2 och 3 köper du Win XP först.

Om inget av de tre alternativen stämmer blir det värre - det är först DÅ du behöver bry dig om drivrutiner. Då måste du göra som du blivit rådd.

😆

//:debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.