Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej. Det är så att jag hållt på och snickrat med mina beats i 2 månader snart. Det går framåt och jag börjar bli riktigt nöjd.

Jag kör inom ämnet Hip Hop/Old School/Soul. Inspireras mycket av Common och Kanye West's beats.

Det jag har nu är:

M-Audio Keystation 49e midi-klaviatur

Novation Nio 2/4 ljudkort

Reason 4

FL Studio 7XXL Producer Edition

Rewire

Jag spelar alltså mina beats på VSTs i FL och refills i Reason. Det jag nu önskar att göra är att hitta fina melodier på min klaviatur. Sedan mixa dom osv för att sedan lägga in dom i en Akai MPC 500 eller 2000XL. Där skulle jag sätta ihop de olika melodierna, choppa, pitcha osv.

Sedan skulle jag alltså spela ihop dessa melodier via trummaskinen när allt är klart. På så sätt skulle mina melodier vara helt och hållet mina, alltså inga samplingar osv, då jag helst vill göra egna melodier och inte sno från andra. Jag kommer även spela in mina egna vocal samples som jag gör om i program osv.

Min fråga är alltså. Skulle detta fungera? Finns det några nackdelar med detta? Är det riktigt svårt? Kan resultaten bli bra? Duger MPC 500 (den är ju många tusenlappar billigare än de högre numrerade modellerna).

Anledningen till att jag kollar på en MPC och inte en MPD 32 är att jag vill enkelt kunna förändra ljudet, hastigheten osv direkt på kontrollenheten. På en MPD 32 skulle jag om jag förstår rätt göra om allt i t ex FL för att sedan testa hur de låtar på MPD. Lite längre väg.

Att även MPC 500 är portable e ju riktigt grymt!

Hoppas på svar!

Redigerat av bekutori
Annons
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.