Jump to content
Annons

Hur ska allt fungera ihop?


Studiofreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Studiofreak (oregistrerad)

Hej! Jag är nu på gång att skaffa mig en liten studio hemma. Har kollat lite på presonuskort, t ex firestudio och firestudio projekt. Tänkte först att jag ska nöja mig med det men sen tänkte jag att det inte vore fel att kanske gå en nivå högre och inhandla en mixer. Inget jättedyrt utan kanske behriger mx 8000 eller liknande.

Frågan jag har är hur allt ska kopplas. Allt från micstadiet till dator. Har verkligen läst, och läst och läst men inte fått någon full förståelse för det.

Tänkte också att det vore sjysst att kunna mixa med själva bordet också. Krävs det då automation till mjukvaran eller hur kan man få det att funka? digital kontra analogt mixerbord.

Tack på förhand!

Redigerat av Studiofreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte vilken budget du har att röra dig på, men om du vill mixa med bord kanske du kan kolla på M-Audio NRV10. Firewire-ljudkort och mixer i ett. Det vore synd om du fick ett mixerbord som mest tillför brus (har inte använt Behringers bord, så jag säger inget om just det), men min erfarenhet säger att det inte är värt att snåla på mixerbordet.

EDIT: Föregående talare fick mig att fundera på samma fråga.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som jag förstår så har FireStudio 8 mickpreampar och det gör en mixer lite onödig vid inspelning.

Mao mick direkt in i FireStudio.

Vid mix så är ett analogtmixerbord (billigare talar vi om här och MX8000 är billigt) inte jättemycket till hjälp om du inte har en massa outboards, kompressorer, reverb etc.

Och automation till en mixer som inte har automation från början är dyrt.

Digitalamixers har automation och effekter som inte belastar din PC.

Du behöver många digitala in/ut från datorn för att få max utväxling på ditt digitala mixerbord.

Jag gör lite poplåtar hemma och vid mix blir det ibland uppåt 40 kanaler (eller mer) som skall mixas.

Därför föredrar jag att mixa i datorn.

Man kan köpa en Controller till sitt inspelningsprogram så att man får mixerbordskänslan men mixen sker i datorn.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Studiofreak (oregistrerad)
Har du alltså ett ljudkort redan?

Jag skulle ju mycket hellre ha en firestudio än en sån där mixer som du föreslog.

Men du kanske har tänkt dig något speciellt användningsområde som kräver en mixer?

nej asså jag har inte något ljudkort än. Jag startar helt från början. Är egentligen öppen för det mesta men firestudio verkar som ett bra alternativ. mixer va mer pga av att jag vill kunna mixa hands-on. Känns bättre än att sitta med musjävlen. 😊

Hur många kanaler behöver du spela in samtidigt?

jag vill helst kunna spela in 10 kanaler samtidigt för att kunna spela in trumset riktigt bra.

ok då vet jag att automation är dyrt. digitala bord verkar också kosta en del med det antalet kanaler.

vad sägs om ett firestudio eller firestudio project och så köper jag någon controller till för att kunna mixa med?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan ju börja med att mixa i datorn och med mus.

Om du sedan känner att det inte var något för dig så är det bara att köpa på sig en controller senare.

M-Audio har en enhet som heter ProjectMix som är en kombination av ljudkort och controller, den kanske kan vara nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiofreak (oregistrerad)
Du kan ju börja med att mixa i datorn och med mus.

Om du sedan känner att det inte var något för dig så är det bara att köpa på sig en controller senare.

M-Audio har en enhet som heter ProjectMix som är en kombination av ljudkort och controller, den kanske kan vara nåt?

Den där verkar riktigt nice. Bra att det är ADAT också så kan man utöka med kanaler om man vill också. Såg att man får den inkl. pro tools på thomann för 10500 ca.

Annars så kan det ju va värt att vänta med controller för fler kanaler och köpa kanske ett ljudkort till och koppla ihop dom två.

Vad skulle rekommenderas i så fall? ska man satsa på firestudio med ADAT och koppla så eller ska man köra firestudio project och koppla daisy-chained?

eller har ni andra tips överhuvud taget på liknande ljudkort som är mest prisvärda?

har t ex sett focusrite 10 I/O eller motu 8pre. inte märkt någon större skillnad på dom förutom antal monitor out men det kan man ju lösa på andra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...