Jump to content
Annons

Mix med Omnisphere.


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Håller på med en låt, har införskaffat mig omnisphere, tycker dock att det är svårt att mixa in det rätt i låten, håller på med ett intro som ni gärna får komma med förslag om hur jag ska baka in den mer i mixen, känns lite som att den ligger lite på allt.......

Filen ligger här.

http://solono1.diinoweb.com/files/

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska det där bubbleljudet ha så stort fokus som det har nu? Lyssnar man på bakgrunden med gitarr, trummor o.s.v och bubbleljudet så låter det dessutom som om de befinner sig i olika rum.

Personligen skulle jag valt något annat ljud / lagt ljudet torrare / använt delayer + fade'at in ljudet i någon juste rytmisk form istället för att ha det spelande hela tiden

Möjligtvis i ett break där det bara ligger ett ensamt instrument som får bubbleljudet + ett pad /stråkljud bakom sig, men lägre mixat och mer space på, men återigen beror det nog främst på vad du vill förmedla med låten som fäller ett slutligt avgörande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det där bubbleljudet ha så stort fokus som det har nu? Lyssnar man på bakgrunden med gitarr, trummor o.s.v och bubbleljudet så låter det dessutom som om de befinner sig i olika rum.

Personligen skulle jag valt något annat ljud / lagt ljudet torrare / använt delayer + fade'at in ljudet i någon juste rytmisk form istället för att ha det spelande hela tiden

Möjligtvis i ett break där det bara ligger ett ensamt instrument som får bubbleljudet + ett pad /stråkljud bakom sig, men lägre mixat och mer space på, men återigen beror det nog främst på vad du vill förmedla med låten som fäller ett slutligt avgörande.

Lundin, du är en aktiv forumist, kul!

Precis, känns lite som att dom är i olika rum, kanske räcker det med att sänka den lite.

Det var tjejen som tyckte det lät coolt med ljudet, dock så återkommer oftast alltid problem när man ska mixa in ljudet dock, fade ska jag faktiskt testa, blir en lite mjukare ingång.

Ska testa lite olika varianter av det du nämner.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin, du är en aktiv forumist, kul!

Inte så aktiv som jag borde kanske men jag har bott i den här lådan ett tag nu... så :rolleyes:

Eftersom låten är rätt drivande så fick jag känslan att fade'en skulle synca enligt tempot, alltså i fjärdedelar ( möjligtvis i längre /kortare indelning).. så faden blir hyffsat snabb och inte smetar när den kommer in, sen hur länge den ska ljuda innan den fade'as bort är mer ett förhållande till vad som pågår i förgrunden

Men testa lite och se. du kan ju dessutom gå in i Omnisphere och justera ljudets frekvensområde så det blir tydligare i det sammanhang du satt det i och slipper då använda extern EQ.

Panorering är en annan grej du kan använda för att få liv i ljudet.

men, att låta ljudet spela hela tiden känns.. tja... lite okreativt.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...