Jump to content
Annons

Tips på förbättring av klassiskt stycke.


Lindfors

Recommended Posts

Som total nybörjare vill jag ha tips på förbättringar och allmän feedback på min nyss påbörjade inspelning.

http://w1.223.telia.com/~u22307715/czadde.mp3

Cubase format med Hypersonic som VSTi

http://w1.223.telia.com/~u22307715/czardas.cpr

Jag är ingen proffsmusiker och därav låter det inte helt perfekt, dessutom var detta enbart en provtagning av första satsen.

Min första fråga är, Varför låter ljudet så illa och onaturligt? Jag spelade in i Cubase SX och använde Hypersonic som VSTi(inget snack om piratkopia för jag har lånerättigheter från skolan). Jag har tidigare skrivit en tråd om att ljudet blir förvrängt vid själva inspelningen men låter bra när jag bara sitter och testspelar ljuden.

I mina datorhögtalare så domineras ljudet av dovt basdunkande och ljudet låter väldigt avlägset.

Finns det några enkla tips på hur jag ska få det att låta bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fel forum! 😉

Du skall posta denna tråd i forumet för "demo-inspelningar" och där skall du även följa studios regler för hur man postar demo-trådar. 😉

Jag känner inte till hypersonic rent ljudmässigt men annars så finns det ju andra väldigt bra piano pluggar, t.ex. the grand eller edirol hyper canvas m.fl.

Ljudet var ganska dåligt i mina högtalare oxå, kanske är det nåt fel med pluggen, nåt fil-fel kanske, hm??? 😛

Spelar du in med ett midiklaviatur?

Annars har du säkert nåt pianoljud i din synt/keyboard som du kan spela in audio med som låter bättre än det här. 🙂

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvekande i valet av forumsdel men eftersom jag främst vill ha tips på hur jag får ljudet att låta bättre så föll valet för inspelning.

Spelar in på ett Yamaha CLP-120 Elpiano och dess inbyggda pianoljud är inget att hurra för om man är ute efter verklighetstroget ljud.

Kan jag göra några åtgärder i form av mixning, ändra EQn, inställningar för hypersonic o.s.v.

Eftersom ljudet låter väldigt verklighetstroget och bra när jag bara sitter och provspelar så tycker jag det borde vara något inställningsfel som gör att inspelningarna låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...