Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Är det någon som vet hur jag kan göra för att spela in från kasettband till CD? Vilket altenativ är mest ekonomiskt? att spela in med datorn, alltså måste man säkert ha speciell ljudkort, eller att spela in med mixerbord...eller vad dom nu heter:D, väldigt tacksam för lite hjälp. 😎

Annons
Postat (redigerat)

Kopplar du ett mixerbord mellan så får du mer brus, så koppla in direkt på ljudkortets lineingångar i stället. Du får bättre resultat med bättre ljudkort (lägre brus och bättre omvandlare etc) - men när det gäller kassettband så är det inte så lysande ljudkvalitet från början, så det fungerar nog helt ok med ett standardljudkort.

Redigerat av Claes
Postat
Jag har använt mitt inbyggda ljudkorts lineingång, fungerade förvånansvärt bra. Använd audacity. Detta gratis-program finns för många plattformar Pc, Mac Linux.

Så det är bara att koppla från hörlursuttaget på bandspelaren till line in på datorns ljudkort?, jag tror jag har testat det men allt jag hörde var musiken i extrem låg volym =/

Postat
Jag har använt mitt inbyggda ljudkorts lineingång, fungerade förvånansvärt bra. Använd audacity. Detta gratis-program finns för många plattformar Pc, Mac Linux.

Så det är bara att koppla från hörlursuttaget på bandspelaren till line in på datorns ljudkort?, jag tror jag har testat det men allt jag hörde var musiken i extrem låg volym =/

Precis så har jag gjort när jag spelat in kassetter till datorn.

Du får se till att det är bra volym på bandspelaren. Så hög som möjligt, men inte så högt att det distar.

Sedan måste du ställa in line in-nivån. Det gör du i datorn. Antingen via audacity (eller vilket program du nu använder), eller genom kontrollpanelen i Windows.

Om du dubbelklickar på den lilla högtalaren i aktivitetsfältet så kommer du in på ljudkortets kontrollpanel.

Där kan du i rullgardingsmenyn välja ljud in istället för ljud ut. Sedan drar du upp regeln för Line In.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.