Jump to content
Annons

ADAT?

Studiofreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag funderar på att köpa ett firestudiokort eller ett SAFFIRE PRO 10 I/O. Har sett att det finns en spdif kontakt på saffirekortet.

Började läsa lite och fann att termen ADAT kom upp och läste att de va något med att få in 8 kanaler på en kontakt in.

Skulle uppskatta om någon kan förklara det hela hur det funkar?!

Tips på vilket kort jag borde satsa på uppskattas också. 😉

Tack på förhand!

Redigerat av Studiofreak
Annons
Postat

FireStudio har ADAT och Word Clock vilket Saffire 10 inte har. Sedan gissar jag att den kan ljudmässigt vara av bättre kvalité pga prisklassen men det kan lura en ibland. Sedan har Firestudio två mikrofonförstärkare fler än Saffire 10. Sedan har den fler utgångar och även en send return som kan vara kanon att ha om du vill använda externa effektburkar innan ljudet hamnar på hårddisken eller gått genom konverterarna (jag gissar att det är innan A/D konverterarna).

Nu ser jag att FireStudio även har två in och två ut med ADAT vilket säkerligen betyder att du ska spela in och spela upp med upp till 96kHz med 8 kanaler istället för bara 4 som de flesta ljudkorten kan över en ADAT kabel i 88,2 och 96kHz.

Så här snabbt så hade jag utan tvekan valt FireStudio mellan dessa två. Men först skulle jag kolla att line in gångarna inte gick genom samma förstärkare som mikrofoningångarna gör pga att jag vill ha opåverkat ljud i vanliga line ingångar.

MvH

Postat

Vad ska du använda kortet till och hur många ingångar behöver du?

Motu 8 pre är ju annars ett rätt fint kort!

Postat

tack för hjälpen och alla tips. Tror jag fattar ADAT-grejen nu. 🙂 Har däremot ett par andra frågor.

Vad är det för skillnade på mic-instrument och mic-line ingångarna på presonus kortet?

Och sen trodde jag att firepoden hade utgått men den verkar finnas kvar på thomann. Vad sägs om att köra på den?

Postat

Ursäkta, men jag lånar tråden lite. Jag har skapat en egen men ingen verkar vilja svara, kanske har med min formulering att göra eller bara fel tidpunkt för trådskapandet.

Jag söker ett billigt ljudkort med enda kravet på 8 ch ADAT, det behöver inte vara några andra ingångar eller utgångar bortsett från monitor out samt headphones. USB/Firewire så jag kan koppla det till min laptop.

Jag har en onyx 800R som jag vill få in till datorn, och eftersom det ska vara så billigt som möjligt eftersöker jag alltså ett externt ljudkort med endast adat. Finns det?

/Robin

Postat (redigerat)
Jag söker ett billigt ljudkort med enda kravet på 8 ch ADAT, det behöver inte vara några andra ingångar eller utgångar bortsett från monitor out samt headphones. USB/Firewire så jag kan koppla det till min laptop.

M-Audio Lightbridge är det enda jag kan komma på såhär på rak arm. Men det är ju inte direkt biligt (kostar uppåt 4kkr om jag inte minns fel), så då kan man ju lika gärna lägga till en tusenlapp och köpa ett MOTU 8pre.

Sen finns väl Alesis IO|26 för drygt 3kkr.

Men mycket billigare än så tror jag inte du kommer undan om du ska köpa nytt.

Redigerat av rainydays
Postat
Ursäkta, men jag lånar tråden lite. Jag har skapat en egen men ingen verkar vilja svara, kanske har med min formulering att göra eller bara fel tidpunkt för trådskapandet.

Jag har en onyx 800R som jag vill få in till datorn, och eftersom det ska vara så billigt som möjligt eftersöker jag alltså ett externt ljudkort med endast adat. Finns det?

/Robin

m-audio lightbridge, kan det vara något för dig?

Postat
tack för hjälpen och alla tips. Tror jag fattar ADAT-grejen nu. 😛 Har däremot ett par andra frågor.

Vad är det för skillnade på mic-instrument och mic-line ingångarna på presonus kortet?

Och sen trodde jag att firepoden hade utgått men den verkar finnas kvar på thomann. Vad sägs om att köra på den?

Mic -line ingångar är vell för micar. Sedan mic-instrument är ju fall du vill koppla in ex; din git dirket in i datorn och välja ljud/effekter i datorn utan uppmickning.

oR?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.