Jump to content
Annons

Kompressor - för låg nivå på ingången


profesa

Recommended Posts

Har precis köpt en TC Triple-C stereo compressor. Och märkte att oavsett vad jag kopplar in (mic.preamp, synt, ljudkort) - så är nivån som visas i kompressorn c:a 10 dB lägre än på själva materialen. Jag använder den analoga ingången.

Triple-C är en digital kompressor, och har också en S/P DIF ingång. Kan problemet bero på detta?

En fråga till för de som har använt apparaten. I "IO menu" finns det något som heter Out range och Out level. Vad är syftet med dessa och vad är den korrekta inställningen.

Tack,

Dmitry

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Förstår nog inte riktigt vad du menar. Jag använder själv en TC & har inte varit med om det problemet.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

...oavsett vad jag kopplar in (mic.preamp, synt, ljudkort) - så är nivån som visas i kompressorn c:a 10 dB lägre än på själva materialen. Jag använder den analoga ingången.

Har inte stenkoll på detta, men här är en tanke:

Är det inte så att du har balanserade ingångar på kompressorn, som förväntar sig "pro"-nivå (+4dBu) på signalen för att visa rätt på nivåmätaren. Skickar du in en obalanserad "konsument"-nivå-signal (-10dBV) så visar mätaren lägre värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara att ditt ljudkort skickar ut en -10dBV signal och kompressorn tar emot det som en +4dBU.

Kolla på ditt ljudkort ifall du kan välja ifall ljud ut ska vara -10dBV eller +4dBU.

Det kan vara så att den kallar -10dBV för Consumer och +4dBU för Proffessional.

Edit:

Jag såg visst inte att annan (meddelandet ovanför) hade gett dig ungefär samma svar. Ursäkta.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det verkar vara ungefär så.

Jag har en Audiophile 2496 som har obalanserade analoga in/outs. Det går dock att ändra "Variable signal levels -> Outputs" från "Consumer" till "-10dBV". När jag väljer "-10dBV" så sjunker signalen ytterligare 10dB på Triple-Cs ingångar.

Jag kollade upp - det stämmer, Triple-C har balanserade ingångar. Så det verkar vara det som är problemet. Jag har också provat med min preamp (Studio Projects VTB-1), som har både en obalanserad och en balanserad utgång, men det vara samma nivå när signalen kom till Triple-C. Kan det bero på att jag (möjligen) använder en fel sladd? Hur kan man se skillnaden?

Jag har också testat att skicka signalen från Audiophile till Triple-C via SPDIF, och det fungerar utmärkt - nivån är alltså rätt.

Oj, vad jag är förvirrad just nu. Fan! Vore det inte vara mycket lättare med bara en typ av ingångar?

Tack för hjälpen,

Dmitry

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som är konstigt - på audiophile kan man välja mellan "Consumer" och "-10dB". I manualen står dessutom:

Peak analog output signal:

+2dBV (Consumer setting)

-4dBV (-10dBV setting)

Konstigt.

Redigerat av profesa
Link to comment
Dela på andra sajter

+2dBV är cirka samma som +4dBu, dvs. ca 1.2 volt (obs att V och u benämner olika referensnivåer så 0dB är inte samma som 0dB 😉 ).

-4dBV är en hög låg nivå ca 0.6 volt - men lägre av de två. Men om du såg att det sjönk ca 10 dB så verkar ju den texten inte heller stämma.

Jag tror att det egentligen inte ska stå "Consumer setting" där. (Tryckfelsnisse, duvet). Och som du har märkt så är +2dBV-inställningen högre...

+4 är "pro"/USA och -10 "consumer"/Japan.

Jag har också provat med min preamp (Studio Projects VTB-1), som har både en obalanserad och en balanserad utgång, men det vara samma nivå när signalen kom till Triple-C. Kan det bero på att jag (möjligen) använder en fel sladd? Hur kan man se skillnaden?

Balanserad utgång innebär inte alltid +4dBu (eller annan "hög") utgångsnivå. Det är min gissning iaf.

Vore det inte vara mycket lättare med bara en typ av ingångar?

Håller med! Håller med!

Ha en bra dag!

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för hjälpen, alla! Nu har det blivit klart. Jag fick dessutom samma svar från TC support. För de nyfikna, här är vår dialog.

************************

Customer (Dmitry Palagin) 11/16/2004 11:02 AM

I have just bought a Triple-C stereo channel compressor, and have observed the following strange fact. Whatever I plug into the compressor (mic.preamp, synth, mix from a sound card) - the input level in the Triple-C appears to be approx. 10dB lower than that of the actual input material. I use analog inputs.

Is it a failure or should it be that way, and why then?

One more question: what are the "Out range" and "Out level" options in the IO menu, and how should I use them?

************************

Response (Quinton Nixon) 11/22/2004 02:01 PM

Hi Dmitry,

What kind of sound card are you using? Does it have balanced or unbalanced i/o? How are you determining that the level in the Triple C is 10dB lower than the "actual input material?"

The Out Level is an attenuator. At 0dB the output is at its maximum. You can attenuate the output by 100dB. The Out range defines the output headroom of the unit. I would recommend using an output range of 20dB and out level at 0dB. If the device following the Triple C is being overloaded then you may want to reduce the out level.

************************

Customer (Dmitry Palagin) 11/22/2004 03:23 PM

I use an M-Audio Audiophile 2496 soundcard, which has unbalanced analog outputs. I also tried to plug my Studio Projects VTB1 preamp into the Triple-C. I determine that "the level in the Triple-C is 10dB lower than that of the actual input material" by comparing the meters of the Triple-C and of the source. For example, when I play a track on my sound card, it reaches -0.5dB, while the Triple-C input meter never rises higher than -12dB.

Can it be the unbalanced/balanced i/o link that causes this effect? If I connect two devices via balanced ports, do I need a special cable?

Regards,

Dmitry

************************

Response (Quinton Nixon) 11/23/2004 10:33 AM

Hi Dmitry,

It may indeed simply be a matter of balanced vs. unbalanced. Unbalanced line level is -10 and balanced line level is +4. So yes, -.5dB into an unbalanced system would be about -12 (or possible lower) going into a balanced system.

Have you tried using the SPDIF i/o on your soundcard. This will eliminate any level mismatches between the devices.

There do exist cables for connected balanced and unbalanced gear. In order to account for the change in level, however, you would need a device such as the Ebtech Line Level shifter.

************************

Link to comment
Dela på andra sajter

+2dBV är cirka samma som +4dBu, dvs. ca 1.2 volt (obs att V och u benämner olika referensnivåer så 0dB är inte samma som 0dB :rolleyes: ).

-4dBV är en hög låg nivå ca 0.6 volt - men lägre av de två. Men om du såg att det sjönk ca 10 dB så verkar ju den texten inte heller stämma.

Jag tror att det egentligen inte ska stå "Consumer setting" där. (Tryckfelsnisse, duvet). Och som du har märkt så är +2dBV-inställningen högre...

+4 är "pro"/USA och -10 "consumer"/Japan.

För att röra till det ytterligare kommer ett klipp ur min egen artikel om ljud publicerad på en intranetsida på mitt jobb: (hoppas ni orkar läsa engelska...)

Decibel

Decibel is a logarithmic unit used to describe relations between different audio levels. In an electrical system sound levels are often described in relation to a reference level. One common reference level is 1mW over 600 ohms load. The standard came originally from the telephone systems where 600ohm was the common impedance for a very long telephone line. The original formula for dB is:

dB = 10 log (Pout/Pin)

In this basic formula two power levels are compared (Pout and Pin). The typical example is a black box with one level going in and one coming out. Though it is not practical to use power when you are calculating voltage levels. If you assume that the input resistance equals the output resistance, then the formula can be rewritten as follows:

dB = 10 log (Uout2 / R) / (Uin2 / R) = 10 * (Uout2 ) / (Uin2) = 10* 2 * log (Uout / Uin) = 20* log(Uout / Uin)

Most dB expressions are based on this formula. With no spelled out reference level, dB has no meaning. Though the most common use of dB is to describe audio level changes and in that case you use the current level as reference.

dBm

dBm is the dB level with reference to 1mW into 600 ohm. 0dB = 1mW with a load capability of 600ohm. The voltage over the 600 ohm can be calculated to 775mV. It is often more practical to refer to voltage references, therefore dBu is often used. ( In systems for radio frequencies, dBm has a load capability of 50ohms.)

dBu

dBu is defined as the dB level with reference to 775mV. 0dBu = 775mV

dBu does not tell anything about output or input impedance. It is just a voltage unit.

dBV is defined as the dB level with reference to 1V. 0dBV = 1V

0 dBu = 775mV = -2.2 dBV

För att förvirra ytterligare kan vi ju nämna att spänningsnivåerna är angivna i s k effektivvärde eller RMS-värde ("root mean square") vilket i praktiken innebär att man räknar om signalen eller växelspänningen till ett mostvarande likspänningsvärde som skulle gett samma effektutveckling. Jag besparar er integralformeln, för den ser så löjlig ut i ASCII-text. 🙂 Som exempel kan jag nämna att 1V RMS mostvarar en sinussignal som har en topp-till-topp amplitud på 2* roten ur 2 = 2,83Vpp (Voltage peak-to-peak) Om du bygger elektronik själv, kan du behöva ta hänsyn till detta när du väljer matningsspänning till dina förstärkarsteg.

Dessutom är det en djungel vad som anges som 0dB på olika inspelningsutrustningar. Jag tror att olika fabrikat har egna tolkningar. Kanske någon kan fylla i mer här...?

Ytterligare en sak....

Vissa ingångar t ex på Behringers prylar, känner själv av om signalen är obalanserad eller balanserad, så det blir ingen skillnad i signalstyrka om man kortsluter "cold" med jord, vilket man annars gör då man gör en stygg omvandling från balanserad signal till obalanserad. I de flesta fall förlorar man annars 6dB på en sådan omvandling och det kan tänkas att det ursprungliga problemet delvis bygger på det.

Puh....

Mycket snack och lite hockey... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...