Jump to content
Annons

AC3 equalizer mix hd650 xonar dx


s1eight

Recommended Posts

Jag spelar rätt mkt film med mina hörlurar HD650 och ljudkortet Xonar DX.

Jag älskar att spela film på hög volym men jag har ett litet problem angående equalizern (mixningen av ljudet).

Jag spelar för närvarande upp Lord of the Rings trilogin i HD med bra ljud (0 brus i tysta cener vilket är toppen).

Jag vill att musik i filmen ska vara högt och tal också högt men att effektljudet INTE blir smärtsamt högt samtidigt.

Jag har försökt mixa AC3 filtret i medispelaren (k-lite mega pack codec) och det låter inte riktigt perfekt än även om det låter riktigt bra. Skulle vilja att talet och musiken lät lite högre utan att diskanten i actionscener blir högre.. (Vill heller inte att övrig diskant ska bli dov typ som rinnande vatten!

Om jag höjer voice så blir även diskanten i actionscener högre..)

I xonar xd kör jag inget doby headphone etc. Jag har dock på läget classic i xonar menyn för det gör att ljudet låter mkt klarare istället för dovt.

Jag har för närvarande höjt LFE i AC3 filtret en hel del som höjde basen och drog ner diskanten.. Kör även med bass redirection 150, auto matrix och auto gain control. Ljud som AS IS(no change).

Nån som är bra med mixningen för detta här som har några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker bäst om nästan tvärtom. Jag brukar också älska när ljudet inte gör sig påmint utan bara finns där som en perfekt förlägning av upplevelsen av det visuella. När jag ska se en film brukar jag ställa volymen så att dialogen låter så högt som det skulle göra i verkligheten om personerna befann sig lika långt ifrån mig som de gör på filmen. När det känns som att de är precis "där", där dom ska vara, då kör jag så. Sen när någon bil krashar, då vill jag skita i brallorna. (därför vill jag ha det visuella över hela synfältet med, vill inte se något på sidorna, så jag brukar sitta långt fram i biografen)

Jag tycker det absolut bästa film-ljudet jag hört, är Camerons Titanic från 97 och Star Wars Episode 1: phantom menace. Där är det väldigt realistiskt, luftigt ljud och nivåerna är inte ihopklämda. Det är väl vad jag kan hjälpa med, att föreslå testfilmer där ljudet har rik dynamik, som du kan använda som referens för vad än du vill göra 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bäst om nästan tvärtom. Jag brukar också älska när ljudet inte gör sig påmint utan bara finns där som en perfekt förlägning av upplevelsen av det visuella. När jag ska se en film brukar jag ställa volymen så att dialogen låter så högt som det skulle göra i verkligheten om personerna befann sig lika långt ifrån mig som de gör på filmen. När det känns som att de är precis "där", där dom ska vara, då kör jag så. Sen när någon bil krashar, då vill jag skita i brallorna. (därför vill jag ha det visuella över hela synfältet med, vill inte se något på sidorna, så jag brukar sitta långt fram i biografen)

Jag tycker det absolut bästa film-ljudet jag hört, är Camerons Titanic från 97 och Star Wars Episode 1: phantom menace. Där är det väldigt realistiskt, luftigt ljud och nivåerna är inte ihopklämda. Det är väl vad jag kan hjälpa med, att föreslå testfilmer där ljudet har rik dynamik, som du kan använda som referens för vad än du vill göra 😄

Jag gillade din beskrivning av ljudet som om att man dom kom från personerna man ser i filmen proportionellt med ljudstyrkan som det skulle vart i verkligeheten. Så respekt till det där.

Problemet är om jag verkligen drar upp ljudet så att talet låter högt och bra så skär ljudet så innih-lvete i öronen i diskantrika scener som när Nasgûl våldnaderna skriker.

Så jag undrade också om nån hade några tips på inställningar?

Jag har faktiskt laddat hem Titanic i HD ☺️, men inte sett den än.. så det blir nåt att se fram emot då.. Nice!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att nazgulerna faktiskt skriker precis så diskantigt som det är i filmen.

De kanske skulle gjort något åt det på plats istället när de mickade upp nazgulerna. Typ rikta mikrofonen snett mot ljudkällan så att det blir några -db på diskanten.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att nazgulerna faktiskt skriker precis så diskantigt som det är i filmen.

De kanske skulle gjort något åt det på plats istället när de mickade upp nazgulerna. Typ rikta mikrofonen snett mot ljudkällan så att det blir några -db på diskanten.

Jag tror iofs inte dom mickade upp Nasgûlerna då dom inte existerar i verkligheten ^^ . Så du menar att man ska ha ljudet så att Nazgûl ljudet gör ont i öronen för att få resten av filmen låta perfekt med tal på bra volym etc? Inga andra tips och tricks?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak du skulle kunna göra, är att rippa hela filmen, plocka ut ljudet, köra ljudet igenom en autoleveler (det är vad jag ofta kallar dom). Det är en plug-in som alltid ser till att ljudnivån befinner sig på antingen maxläge, eller håller sig mellan två inställda gränsvärden - automatiskt.

Waves Maxxvolume och Waves MV2 är en såna. Den här funktionen finns även som tillägg i vissa dynamik kompressorer, och heter då oftast automatic gain compensation eller auto makeup gain, finns i t.ex. Sony Wavehammer, Steinbergs VST Dynamics m.fl. Till skillnad från att köra ljudet genom en kompressor så får du ingen sammanpressning av ljudets egenskaper, utan du får bara ändrad volym.

Sen använder du ett brännarprogram som kan göra DVD rakt av, typ nero och sammanfogar ljud och bild och bränner.

Lite omständigt, men en fullt möjlig väg.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak du skulle kunna göra, är att rippa hela filmen, plocka ut ljudet, köra ljudet igenom en autoleveler (det är vad jag ofta kallar dom). Det är en plug-in som alltid ser till att ljudnivån befinner sig på antingen maxläge, eller håller sig mellan två inställda gränsvärden - automatiskt.

Waves Maxxvolume och Waves MV2 är en såna. Den här funktionen finns även som tillägg i vissa dynamik kompressorer, och heter då oftast automatic gain compensation eller auto makeup gain, finns i t.ex. Sony Wavehammer, Steinbergs VST Dynamics m.fl. Till skillnad från att köra ljudet genom en kompressor så får du ingen sammanpressning av ljudets egenskaper, utan du får bara ändrad volym.

Sen använder du ett brännarprogram som kan göra DVD rakt av, typ nero och sammanfogar ljud och bild och bränner.

Lite omständigt, men en fullt möjlig väg.

Jag bränner inte mina filmer jag ser genom datorn .mkv filer (xonar dx).. Jag har en funktion som heter "smart volume" i ljudkortets val och jag använde detta ett tag men som du sa där så upplever jag starkt att ljudet pressas samman och man kan tydligt höra hur ljudet höjs och sänks mellan olika ljud och scener vilket jag tycker låter sämre efter ett tags lyssnande än att inte ha den enablad alls.

Hursomhelst jag måste alltså rippa (har ingen kunskap inom detta än) filmen och sen köra ljudslingan genom ett av programmen du nämnde där jag kan sänka maxdiskanten i ljudspåret? Jag vill inte ändra några andra ljud än att sänka dom högsta diskantljuden som i nuläget hindrar mig från att kunna ha så högt jag vill ha på andra ljud (tal/musik)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna på surroundljud i stereolurar blir aldrig optimalt. Varför lyssnar du inte i högtalarna i stället? Då kan du ju höja eller sänka centerkanalen separat om det behövs. Det är det enda jag brukar behöva justera mellan olika filmer - och det beror på att det inte verkar finnas någon klar standard för hur nivåerna ska hanteras i mixen, så det kan variera från film till film...

Eq har jag däremot aldrig känt att jag behöver justera, utan den balansen verkar vara ok generellt sett...

Nu fultankar jag inga filmer, utan har bara original - men det borde väl inte vara så kasst rippat på kopiorna, att ljudet förändras...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ibland se på film via hörlurar men det går aldrig att få till det som man vill, inte som ett riktigt surroud stystem. Som Claes riktigt påpekar med. Jag tror sedan att om du är ute efter mera känsla så är det ju definitivt bättre med riktiga högtalre :S`!, och en bra sub.

Om du via vanliga stereo hörlurar ska fixa det kan bli svårt (att få det som man vill), då du med surround bara kan sänga centern/och sido högtalarna lite osv. Skaffa ett par 5.1 hörlurar kanske? Har ingen aning hur de fungerar men vet att det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nero Showtime, som man kan se på film/DVD genom, har en real-tid 5:1 -> Stereo konvertering, speciellt avpassad för hörlurar. Jag brukar köra på den, men det känns inte direkt som det är någon höjdare. Den låter helt ok, men ibland blir det lite diskret skumma saker. Men långt ifrån någon wow-upplevelse. Jag skulle gissa att 5:1 anpassade hörlurar är något liknande.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jo jag har hemmabiosystem.. Men vill ha grymt ljud i hörlurarna också. Jag har köpt en hörlursförstärkare också från kina (little dot MK III).

Vore ju nice att kunna enbart kunna få ner dom högsta dikdiskantdelarna på något sätt..

Opus99 är detta möjligt med programmen du pratar om? Hur exakt gör jag isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kan du inte räkna med "grymt" ljud i lurarna när källan är en surroundmix. Genom att trixa med det, så kan man däremot lätt göra situationen ännu värre... 😉

Många filmer finns det ett stereospår på också, bredvid det vanliga 5.1 eller DTS, men sådana alternativ finns väl knappast med om man fultankar, så då får man nog leva med att inte kunna få bästa tänkbara ljud i lurarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja hävda att vissa delar som normalt inte hörs så bra i ett surroundsystem hörs i lurar, såsom rinnande vatten eller andra detaljer. Så både för och nackdelar. Men okej jag får mixa vidare på egen hand, tack ska ni ha för att ni gjorde det bästa för att hjälpa!!

edit: Jag testade 2/0 valet och det är definitivt inget att rekommendera för hörlurar. AS IS är mkt bättre då det ger fylligare ljud med lägre diskantpeakar.

Redigerat av s1eight
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...