Jump to content
Annons

Säljer PCn och köper Mac


Rambutan

Recommended Posts

Har ställt en ny relaterad fråga i tråden, på sida två 😄 Check it out!

Hejsan 🙂

Nu har jag bollat fram och tillbaka mellan olika program, live, cubase, fl studio. Alla har sina grejer jag gillar, men inget har allt (som typ alla säger? :> ). Logic verkar dock vara mysigt och har svårt att tro att det skulle svika mig 😳

Dels för att designen faktiskt är viktig för mig och en del andra anledningar

Men hur bra dator behöver man egentligen? Jag tänker köpa mig billigaste iMacen och slänga in 2 gb ram till.

2,4 ghz Duo

3 gb ram

Jag brukar köra med ganska tunga pluggar och oftast i midi, kommer det räcka? Hur många spår lär jag kunna räkna med?

Undrar också hur det är med ljudkort, funkar det bra utan (förutom det som redan finns då då) eller måste man köpa ett? Mac har ju ofta bra grejer i sina datorer, ljudkortet lär ju iaf funka ett tag.

Annars får det väl bli så att man frågar tomten om ett nytt =D

Ni kan gärna komma med era åsikter kring Logic, hur är det? Vad saknar du i Logic? Allt uppskattas =D

Kan väl tillägga att jag gör house.

Redigerat av Rambutan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte ska hålla på med inspelning, utan bara spela upp ljud, så räcker det inbyggda kortet långt. Om det är house du pysslar med så är ju oftast inspelningsbehovet inte så stort. Börja med det inbyggda kortet och om/när du känner att det inte räcker längre så finns det en uppsjö alternativ.

Det enda jag riktigt saknar i Logic är warp markers från Ableton Live. Jag är usel på att spela både gitarr och bas, så warp markers är en enkel och snabb väg till användbar inspelning. Med warp markers och Reasons Regroove mixer hade Logic varit komplett 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

www.mac99.se är ett himmelrike för den som har frågor om sin mac! Prova där om Du inte får svar här. Dröjer dock ett par dagar innan man får sina inloggningsuppgifter. Jag har kanppt behövt fråga något än så länge, finns så många trådar om allt möjligt inom macsfären så jag har haft fullt upp att ta till mig den kunskap som finns där.

Edit: Glömde "mac" i adressen!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort och gott. Använder du tunga pluggar bör du inte snåla med CPU-kraft. Rekomenderar dig ett ljudkort från tillverkaden Apogee.

Har själv en iMac och i följande trådar kan du läsa om hur jag gjort och varför.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=691658

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=735187

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra med ganska tunga pluggar och oftast i midi, kommer det räcka? Hur många spår lär jag kunna räkna med?

Undrar också hur det är med ljudkort, funkar det bra utan (förutom det som redan finns då då) eller måste man köpa ett? Mac har ju ofta bra grejer i sina datorer, ljudkortet lär ju iaf funka ett tag.

Annars får det väl bli så att man frågar tomten om ett nytt =D

Generellt sett har jag svårt att se några hinder till att skapa musik på en iMac.

Det inbyggda ljudkortet funkar bra till att lyssna på musik, men jag tycker inte det räcker till när man arbetar med musik. Investera i ett ljudkort när du känner att du har råd och kör på det inbyggda tillsvidare.

Vilken typ av pluggar använder du? Olika pluggar belastar datorn på olika sätt.

Reverb, kompressorer, eq och en del synthar kräver främst processorkraft. Ljudfiler och samplingsbaserade synthar som strömmar ljudet från disk ställer krav på hårddiskens överföringshastighet. Andra samplingsbaserade pluggar lagrar data i arbetsminnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur bra dator behöver man egentligen? Jag tänker köpa mig billigaste iMacen och slänga in 2 gb ram till.

2,4 ghz Duo

3 gb ram

Om jag inte minns fel så är det två 512 MB som sitter i och eftersom datorn bara har två platser (väl?) så får du 2,5 GB alternativt så köper du 4 GB (eller 3 GB) när du ändå håller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur bra dator behöver man egentligen? Jag tänker köpa mig billigaste iMacen och slänga in 2 gb ram till.

2,4 ghz Duo

3 gb ram

Om jag inte minns fel så är det två 512 MB som sitter i och eftersom datorn bara har två platser (väl?) så får du 2,5 GB alternativt så köper du 4 GB (eller 3 GB) när du ändå håller på.

http://www.apple.com/se/imac/specs/ kan man läsa att storleken på RAM-minnen skiljer sig mellan modellerna. Köper man en iMac med 1GB RAM är det en minnesmodul som sitter i. Köper man en iMac med 2GB RAM är det 2x1GB som sitter i. Den billigaste iMacen har 1GB RAM och då är det fullt möjligt att sätta i en minnesmodul på 2GB om man vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur bra dator behöver man egentligen? Jag tänker köpa mig billigaste iMacen och slänga in 2 gb ram till.

2,4 ghz Duo

3 gb ram

Om jag inte minns fel så är det två 512 MB som sitter i och eftersom datorn bara har två platser (väl?) så får du 2,5 GB alternativt så köper du 4 GB (eller 3 GB) när du ändå håller på.

http://www.apple.com/se/imac/specs/ kan man läsa att storleken på RAM-minnen skiljer sig mellan modellerna. Köper man en iMac med 1GB RAM är det en minnesmodul som sitter i. Köper man en iMac med 2GB RAM är det 2x1GB som sitter i. Den billigaste iMacen har 1GB RAM och då är det fullt möjligt att sätta i en minnesmodul på 2GB om man vill det.

Tack för den 😄 Hade jag ingen aning om ^^ Så om jag vill ha mer än 1 gb måste jag alltså köpa 2 gb versionen?

Jag brukar köra med ganska tunga pluggar och oftast i midi, kommer det räcka? Hur många spår lär jag kunna räkna med?

Undrar också hur det är med ljudkort, funkar det bra utan (förutom det som redan finns då då) eller måste man köpa ett? Mac har ju ofta bra grejer i sina datorer, ljudkortet lär ju iaf funka ett tag.

Annars får det väl bli så att man frågar tomten om ett nytt =D

Generellt sett har jag svårt att se några hinder till att skapa musik på en iMac.

Det inbyggda ljudkortet funkar bra till att lyssna på musik, men jag tycker inte det räcker till när man arbetar med musik. Investera i ett ljudkort när du känner att du har råd och kör på det inbyggda tillsvidare.

Vilken typ av pluggar använder du? Olika pluggar belastar datorn på olika sätt.

Reverb, kompressorer, eq och en del synthar kräver främst processorkraft. Ljudfiler och samplingsbaserade synthar som strömmar ljudet från disk ställer krav på hårddiskens överföringshastighet. Andra samplingsbaserade pluggar lagrar data i arbetsminnet.

Det är mest vstis som jag tänker på, brukar använda FM8 massive och liknande. Effekter är jag inte så kräsen med och använder för det mesta de som levereras med programmet.

Rekomenderar dig ett ljudkort från tillverkaden Apogee.

+1

Apogee Duet är ett väldans trevligt ljudkort. Väl värt varenda krona.

4k är alldeles för dyrt tyvärr ☺️ Om jag inte väntar ett tag, men det tror jag inte jag kan.

Några andra tips på ljudkort? Pris helst inte över 2000

---

Och tack för alla svar =D

Redigerat av Rambutan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur bra dator behöver man egentligen? Jag tänker köpa mig billigaste iMacen och slänga in 2 gb ram till.

2,4 ghz Duo

3 gb ram

Om jag inte minns fel så är det två 512 MB som sitter i och eftersom datorn bara har två platser (väl?) så får du 2,5 GB alternativt så köper du 4 GB (eller 3 GB) när du ändå håller på.

http://www.apple.com/se/imac/specs/ kan man läsa att storleken på RAM-minnen skiljer sig mellan modellerna. Köper man en iMac med 1GB RAM är det en minnesmodul som sitter i. Köper man en iMac med 2GB RAM är det 2x1GB som sitter i. Den billigaste iMacen har 1GB RAM och då är det fullt möjligt att sätta i en minnesmodul på 2GB om man vill det.

My bad 😉

Men han ska iaf vara uppmärksam på att han köper EN 2 gb modul och inte 2x1 gb

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mest vstis som jag tänker på, brukar använda FM8 massive och liknande. Effekter är jag inte så kräsen med och använder för det mesta de som levereras med programmet.

Tänk på att Logic inte hanterar VST. Kolla upp att de instrument du använder finns i AU-format.

FM8 kräver framförallt processorkraft. Dessutom följer det med flera användbara synthar i Logic.

Rekomenderar dig ett ljudkort från tillverkaden Apogee.

+1

Apogee Duet är ett väldans trevligt ljudkort. Väl värt varenda krona.

4k är alldeles för dyrt tyvärr 😉 Om jag inte väntar ett tag, men det tror jag inte jag kan.

Några andra tips på ljudkort? Pris helst inte över 2000

Då tycker jag att du ska köra på det inbyggda tillsvidare. Vänta tills du har råd med ett bra ljudkort som passar dina kriterier. Apogee Duet är smidigt och låter bra.

Sidospår: Upptäckte häromveckan att man kan välja instrumentutgång på Duet. Det innebär att man kan reampa med enbart en Duet och en dator. Mycket smidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekomenderar dig ett ljudkort från tillverkaden Apogee.

+1

Apogee Duet är ett väldans trevligt ljudkort. Väl värt varenda krona.

4k är alldeles för dyrt tyvärr 😉 Om jag inte väntar ett tag, men det tror jag inte jag kan.

Några andra tips på ljudkort? Pris helst inte över 2000

Kolla om du kan få tag på ett begagnat. Har sett Duet på blocket.se för 2500kr, och det kanske går att pruta ytterligare lite 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mest vstis som jag tänker på, brukar använda FM8 massive och liknande. Effekter är jag inte så kräsen med och använder för det mesta de som levereras med programmet.

Tänk på att Logic inte hanterar VST. Kolla upp att de instrument du använder finns i AU-format.

FM8 kräver framförallt processorkraft. Dessutom följer det med flera användbara synthar i Logic.

Rekomenderar dig ett ljudkort från tillverkaden Apogee.

+1

Apogee Duet är ett väldans trevligt ljudkort. Väl värt varenda krona.

4k är alldeles för dyrt tyvärr 🙁 Om jag inte väntar ett tag, men det tror jag inte jag kan.

Några andra tips på ljudkort? Pris helst inte över 2000

Då tycker jag att du ska köra på det inbyggda tillsvidare. Vänta tills du har råd med ett bra ljudkort som passar dina kriterier. Apogee Duet är smidigt och låter bra.

Sidospår: Upptäckte häromveckan att man kan välja instrumentutgång på Duet. Det innebär att man kan reampa med enbart en Duet och en dator. Mycket smidigt!

Vad var mina kriterier egentligen? 🙂 Behövs det så dyrt verkligen, är det de mac-kompatibla korten som är dyra eller är det bara ett väldigt bra kort?

Vad jag söker är typ bara låg latency.. Kommer inte använda mig så mycket av ingångar

Hur ställer sig t ex detta kort för 1600:

http://www.thomann.de/se/infrasonic_deux.htm

med Duet?

---

Så kommer processorkraften räcka? Hur långt räcker 2,4 ghz Duo?

Rekomenderar dig ett ljudkort från tillverkaden Apogee.

+1

Apogee Duet är ett väldans trevligt ljudkort. Väl värt varenda krona.

4k är alldeles för dyrt tyvärr 🙁 Om jag inte väntar ett tag, men det tror jag inte jag kan.

Några andra tips på ljudkort? Pris helst inte över 2000

Kolla om du kan få tag på ett begagnat. Har sett Duet på blocket.se för 2500kr, och det kanske går att pruta ytterligare lite 🙂

Vart då? Verkade inte finnas kvar nu : (

Redigerat av Rambutan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidospår: Upptäckte häromveckan att man kan välja instrumentutgång på Duet. Det innebär att man kan reampa med enbart en Duet och en dator. Mycket smidigt!

Det var som fan, ingen dum finess det! Nu vart jag ännu mer sugen på att byta ut mitt MOTU mot en Duet 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Nu får jag väl på skallen av en massa Mac människor men,

Så länge jag inte vunnit på lotto eller dyl så kommer jag inte att köpa någon annan Mac

än en Power Mac. Dels för att Power Mac går att bygga ut med disk och minne, dels för

att stå pall som musikdator i tre år som är ett standardvärde innan burken blir för trött

för alla nya pluggar och DAW:s som kommer under en treårsperiod och så måste man

bella ut ytterligare stålar på en ny Mac där den gamla inte kommer i närheten vad den

en gång kostade.

Du kommer att behöva en extra extern disk på iMac och du kan inte pilla in en billigt PCI

ljurdkort i iMac. Behöver du uppgradera minnet så når du snart max innan plånboken säger

ifrån. Då är tom bärbara bättre men det där med minne är en bromskloss. Kör du med

extern disk så lär den låta med fläkten gåendes så man blir tokig. Åter igen behövs ett

externt firewire ljudkort när det behovet uppstår.

För en Power Mac som jag skulle vilja ha så skulle den bella runt 100 tusen papp inkl

en 23 tums skärm. En likvärdig pc skulle kanske gå på runt 30-40 papp inkl ljudkort och

skärm. Men om du tycker Logic är så pass åtråvärt så kanske det är värt det. Själv skulle

jag köra MOTU Digital Preformer om jag körde Mac.

Efter uppgraderingen av Digital Preformer 6 så blev brosans sista generation av Power Mac

(innan Intel men med 2 x CPU med gamla kärnan) alldeless för slö med MOTU Synphonic Instruments så han fick börja köra DP5 igen.

Alternativet är att köpa en ny Power Mac för en massa pengar eller ligga lågt och gilla läget.

Smakar det så kostar det, men det viktiga är att man kan bygga ut utan att det kostar

en förmögenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tjena,

Nu får jag väl på skallen av en massa Mac människor men,

Så länge jag inte vunnit på lotto eller dyl så kommer jag inte att köpa någon annan Mac

än en Power Mac. Dels för att Power Mac går att bygga ut med disk och minne, dels för

att stå pall som musikdator i tre år som är ett standardvärde innan burken blir för trött

för alla nya pluggar och DAW:s som kommer under en treårsperiod och så måste man

bella ut ytterligare stålar på en ny Mac där den gamla inte kommer i närheten vad den

en gång kostade.

Du kommer att behöva en extra extern disk på iMac och du kan inte pilla in en billigt PCI

ljurdkort i iMac. Behöver du uppgradera minnet så når du snart max innan plånboken säger

ifrån. Då är tom bärbara bättre men det där med minne är en bromskloss. Kör du med

extern disk så lär den låta med fläkten gåendes så man blir tokig. Åter igen behövs ett

externt firewire ljudkort när det behovet uppstår.

För en Power Mac som jag skulle vilja ha så skulle den bella runt 100 tusen papp inkl

en 23 tums skärm. En likvärdig pc skulle kanske gå på runt 30-40 papp inkl ljudkort och

skärm.

Struntprat som vanligt. De kallas inte Power Mac längre utan Mac Pro och en mac pro behöver inte kosta mer än vad en "likvärdig" märkes-PC kostar..

Sen kan jag ju kommentera att en ny iMacs prestanda kommer räcka väldigt länge för de flesta, finns ju tunga proffs som fortfarande sitter med 3-4 år gamla iMac och sitter nöjda....

Link to comment
Dela på andra sajter

Struntprat som vanligt. De kallas inte Power Mac längre utan Mac Pro och en mac pro behöver inte kosta mer än vad en "likvärdig" märkes-PC kostar..

Sen kan jag ju kommentera att en ny iMacs prestanda kommer räcka väldigt länge för de flesta, finns ju tunga proffs som fortfarande sitter med 3-4 år gamla iMac och sitter nöjda....

Om du tycker 23 995:- för en default figgad Mac Pro är likvärdig en pc så vet jag inte var du hittar en billig Mac Pro ? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker 23 995:- för en default figgad Mac Pro är likvärdig en pc så vet jag inte var du hittar en billig Mac Pro ? 🙁

Men grundnivån på MacPro startar runt 19500:- så varför dra till med 24000:-? Och att en G5 skulle vara för trött låter konstigt, sitter själv på en G5 2.0 dualcore och den rullar fint i Logic med EWQLSO med runt 60 spår... bara se till att ha mycket minne.

Undrar också vad för mac du tänkt köpa för 100000:-?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men grundnivån på MacPro startar runt 19500:- så varför dra till med 24000:-? Och att en G5 skulle vara för trött låter konstigt, sitter själv på en G5 2.0 dualcore och den rullar fint i Logic med EWQLSO med runt 60 spår... bara se till att ha mycket minne.

Undrar också vad för mac du tänkt köpa för 100000:-?

Kollade på Apple Store utan tillägg på Mac Pro så blev det 23 995 utan att man figga något. Om jag skulle själv figga en

Mac Pro inkl skärm på Apple store skulle det hamna på 66 275:-. och då jar jag inte räknat med ljudkort och programvara,

och visst skulle väl RAM minnet bli billigare om man köpte det utanför Apple Store, men det är marginellt. Men med programvara,

pluggar + kanske mic mm så landar det kring hundra papp.

Senast tillagt i kundvagnen

Mac Pro

Antal: 1

Pris/st: SEK 36.628,00

Apple Cinema HD Display (platt 30-tumsskärm)

Antal: 1

Pris/st: SEK 13.996,00

AppleCare Protection Plan för Mac Pro/Power Mac - Auto-enroll

Antal: 1

Pris/st: SEK 2.396,00

Kundvagn (exkl. moms):SEK 53.020,00 Gratis frakt:SEK 0.00

Försäljningsskatt:SEK 13.255,00 Est. Total:SEK 66.275,00

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Nu kan man ju fråga sig varför du lägger till en 30" skärm helt plötsligt och varför du räknar in en förlängd garanti som du inte behöver ta....

Mer riggad än figgad alltså...

Med en Mac Pro för 30 inkl. skärm extra ram extra HD och ett bra ljudkort så kommer man väldigt långt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan man ju fråga sig varför du lägger till en 30" skärm helt plötsligt och varför du räknar in en förlängd garanti som du inte behöver ta....

Mer riggad än figgad alltså...

Med en Mac Pro för 30 inkl. skärm extra ram extra HD och ett bra ljudkort så kommer man väldigt långt

Har länge väntat på detta ögonblick: Glaskatten, jag håller med! ☺️

Och hur ofta är det egentligen som man investerar i en ny skärm bara för att man skafar ny dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mest vstis som jag tänker på, brukar använda FM8 massive och liknande. Effekter är jag inte så kräsen med och använder för det mesta de som levereras med programmet.

Tänk på att Logic inte hanterar VST. Kolla upp att de instrument du använder finns i AU-format.

FM8 kräver framförallt processorkraft. Dessutom följer det med flera användbara synthar i Logic.

Rekomenderar dig ett ljudkort från tillverkaden Apogee.

+1

Apogee Duet är ett väldans trevligt ljudkort. Väl värt varenda krona.

4k är alldeles för dyrt tyvärr ☺️ Om jag inte väntar ett tag, men det tror jag inte jag kan.

Några andra tips på ljudkort? Pris helst inte över 2000

Då tycker jag att du ska köra på det inbyggda tillsvidare. Vänta tills du har råd med ett bra ljudkort som passar dina kriterier. Apogee Duet är smidigt och låter bra.

Sidospår: Upptäckte häromveckan att man kan välja instrumentutgång på Duet. Det innebär att man kan reampa med enbart en Duet och en dator. Mycket smidigt!

Vad var mina kriterier egentligen? 😉 Behövs det så dyrt verkligen, är det de mac-kompatibla korten som är dyra eller är det bara ett väldigt bra kort?

Vad jag söker är typ bara låg latency.. Kommer inte använda mig så mycket av ingångar

Hur ställer sig t ex detta kort för 1600:

http://www.thomann.de/se/infrasonic_deux.htm

med Duet?

Så kommer processorkraften räcka? Hur långt räcker 2,4 ghz Duo?

Jag har ingen aning om dina kriterier. Men jag antog lite fräckt att det billigaste ljudkortet i stan inte uppfyllde dem. Mycket kompromisser i det billigaste segmentet oxh de flesta växer snabbt ifrån det. Då kan det vara lika bra att hålla igen och spara pengar samtidigt som man spenderar tid med sin nya musikapparat och förhoppningsvis kommer fram till vad man eventuellt saknar.

Dessutom vill jag slå ett slag för beggade USB-ljudkort. Många som säljer dessa för att investera i ett firewire-kort med fler in- och utgångar. Jag har bland annat använt ett Tascam US-122 på en Macbook Pro utan problem. Helt okej ljudkvlietet, bra hörlursförstärkning, smidigt lyssningsupplägg och helt okej mickförstärkare. Supporten från Tascam är däremot riktigt usel.

Min Macbook Pro är en Intel Duo på 2,2 GHz. Jag har ännu inte lyckats köra den i botten. Men då kör jag å andra sidan inte så många instrument men desto fler pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om du kan få tag på ett begagnat. Har sett Duet på blocket.se för 2500kr, och det kanske går att pruta ytterligare lite 🙂

Vart då? Verkade inte finnas kvar nu : (

Det var iofs någon vecka sedan. Nu verkar det inte finnas någon begagnad Duet till salu någonstans... 😛

Håll ett öga på blocket och gänget. Det bör ju dyka upp sådana begagnade lite då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Rambutan

En iMac har två minnesplatser i orginalutförande. Den billigaste iMacen använder bara en minnesplats medans övriga använder två. Man måste alltså inte köpa en iMac med mer än 1GB för att kunna nytja båda minnesplatser.

VST är inte kompatibelt med Mac OS X. Du är hänvisad till att använda dig främst av AU (AudioUnits) istället och de flesta mjukvarupluggarna finns i både VST och AU utförande.

Rekomenderar dig att läsa igenom detta inlägget en gång till och följa länkarna. Där får du information som är väldigt matnyttig. Gör dig själv en tjänst och hasta inte iväg med ditt köp så ångrar du dig inte i efterhand! 😛

EDIT: Infogade länk till tidigare inlägg.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

@ Spaceman

Efter uppgraderingen av Digital Preformer 6 så blev brosans sista generation av Power Mac

(innan Intel men med 2 x CPU med gamla kärnan) alldeless för slö med MOTU Synphonic Instruments så han fick börja köra DP5 igen.

Alternativet är att köpa en ny Power Mac för en massa pengar eller ligga lågt och gilla läget.

PowerPC-processorn som sitter i Power Mac är utdöende och nya Mac-datorer kör numera med Intel processorer där motsvarigheten till Power Mac heter Mac Pro. När tredjepartstillverkare uppgraderar sin mjukvara gör de så främst för Intel och inte för PPC. En av anledningarna till att Apple gick från IBM (PowerPC) till Intel är att Intel har bättre prestanda (effektivare CPU, mindre strömförbrukning och således lägre temperatur, snabbare klockfrekvens).

Här kan du få en förklaring på varför jag valt att gå från Windows till OS X. Hoppas det ger dig och eventuella övriga lite mer insikt i ämnet.

EDIT: Lade till en liten förklaring gällande G5 (PowerPC).

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in min åsikt. Sitter själv med en MacBook Pro 2,4ghz & 2 gig ram. Snurrar på rätt fint men saknar framförallt mer minne. Kör ofta 30-35 mjuksyntar plus en bund audiospår och massor med pluggar. Blir det för tungt för datorn så brukar jag bounca ut lite spår för att frigöra processorkraft.

Att en Mac Pro skulle kliva lös på 100.000:- är enligt mig struntprat. En kompis sitter med en Mac Pro i standardutförande och mer kraft än så lär man knappast behöva.

En sak till.. Vst funkar visst på mac så länge dom är gjorda för att köras på mac. Däremot så funkar de inte i Logic men det finns lösningar för det oxå. 😆

Köp en iMac 2,4, det blir nog kalas!

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Rambutan

En iMac har två minnesplatser i orginalutförande. Den billigaste iMacen använder bara en minnesplats medans övriga använder två. Man måste alltså inte köpa en iMac med mer än 1GB för att kunna nytja båda minnesplatser.

VST är inte kompatibelt med Mac OS X. Du är hänvisad till att använda dig främst av AU (AudioUnits) istället och de flesta mjukvarupluggarna finns i både VST och AU utförande.

Rekomenderar dig att läsa igenom detta inlägget en gång till och följa länkarna. Där får du information som är väldigt matnyttig. Gör dig själv en tjänst och hasta inte iväg med ditt köp så ångrar du dig inte i efterhand! 😉

EDIT: Infogade länk till tidigare inlägg.

För att klargöra det lite för mig då.. Köper jag 1 gb mac så kan jag ta ut 1 gb minnet och sätta in 2x2 gb? ^^

Finns det några pluggar som enbart i VST? Det verkar inte som att det är svårt för tillverkarna att göra AU-versioner eftersom jag aldrig sett enbart vst =)

Slänger in min åsikt. Sitter själv med en MacBook Pro 2,4ghz & 2 gig ram. Snurrar på rätt fint men saknar framförallt mer minne. Kör ofta 30-35 mjuksyntar plus en bund audiospår och massor med pluggar. Blir det för tungt för datorn så brukar jag bounca ut lite spår för att frigöra processorkraft.

Att en Mac Pro skulle kliva lös på 100.000:- är enligt mig struntprat. En kompis sitter med en Mac Pro i standardutförande och mer kraft än så lär man knappast behöva.

En sak till.. Vst funkar visst på mac så länge dom är gjorda för att köras på mac. Däremot så funkar de inte i Logic men det finns lösningar för det oxå. 😛

Köp en iMac 2,4, det blir nog kalas!

Hmm 30 mjuvarusyntar är långt över det jag brukar använda 😎 Vad använder du för ljudkort om man får fråga?

Redigerat av Rambutan
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några pluggar som enbart i VST? Det verkar inte som att det är svårt för tillverkarna att göra AU-versioner eftersom jag aldrig sätt enbart vst =)

Visst finns det, men det är oftast gratispluggar någon ambitiös själ hackat ihop. De flesta, om inte alla, stora tillverkare gör både AU och VST-vatianter på sina pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Rambutan

En iMac har två minnesplatser i orginalutförande. Den billigaste iMacen använder bara en minnesplats medans övriga använder två. Man måste alltså inte köpa en iMac med mer än 1GB för att kunna nytja båda minnesplatser.

VST är inte kompatibelt med Mac OS X. Du är hänvisad till att använda dig främst av AU (AudioUnits) istället och de flesta mjukvarupluggarna finns i både VST och AU utförande.

Rekomenderar dig att läsa igenom detta inlägget en gång till och följa länkarna. Där får du information som är väldigt matnyttig. Gör dig själv en tjänst och hasta inte iväg med ditt köp så ångrar du dig inte i efterhand! 😛

EDIT: Infogade länk till tidigare inlägg.

För att klargöra det lite för mig då.. Köper jag 1 gb mac så kan jag ta ut 1 gb minnet och sätta in 2x2 gb? ^^

Korrekt. Du kan i efterhand byta ut RAM-minnet till 2 x 2GB moduler eller låta 1GB modulen sitta kvar och skicka i en 2GB modul om du så önskar. Min personliga åsikt är att du inte bör köpa den billigaste iMacen eftersom den har "sämst" prestanda. Finner du en begagnad iMac av senaste modellen kanske det kan vara intressant. På http://www.apple-history.com/ får man en väldigt bra modellöversikt över alla modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...