Jump to content
Annons

Mixning av rap


Jonizots

Recommended Posts

hej, jag antar att många är trötta på samma frågor så tänkte med att börja säga att jag egentligen bara vill ha tips vad som behövs på just min låt vilka effekter som skulle passa bra på just denna låten.

min vän andy sjöng reffen och jag har aldrig mixat sång innan. jag är egentligen rätt duktig på att mixa men gick nyss från adobe 3 till cubase då jag fick en polares program när han sålde av studion. har även tillgång till waves pluginsen om de skulle vara nåt?

så jag tänkte såhär, om jag först lägger upp låten så kanske någon kan ge mig tipps på hur jag ska göra i cubase för att få de att låta bra, upptäckte att cubase inte alls har dem filtrerna och redskapen i sig utan massa andra, någon som skulle kunna ge tipps på bra effekter och pluggar?

tänkte också om nu intresset finns, att jag lägger upp hela projektet så ni kan ladda ner, men som sagt förstår att många inte är sugna på att mixa i timmar utan att få något för de. men om de mot förmodan finns de skulle de va jätte kul om någon mixade sen gav mig projektet med en liten beskrivning så jag kan sitta och mixa och få de att låta så likt som möjligt så jag kan lära mig mer 🙂

låten som är omixad bara inspelad

projekt:

http://www.speedyshare.com/374918547.html

http://www.speedyshare.com/384839941.html

http://www.speedyshare.com/209202959.html

kom på att sista versen saknas och reffen som ska gå 2 ggr i slutet men strunt samma fixar de senare skulle va kul att få lite tips 😄

aja tack för er tid 🙂

mvh jonizots

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mainrap:

EQ - skär bas tills det märks av i rösten, där backar du lite. Boosta lite i toppen och höga mellan så du får fram lite tydlighet.

Kompressor - beroende på vilken typ av rap det är så ställer man in kompressorn olika. Lite modernare rap brukar jag komprimera ganska hårt och boosta lite mer diskant i EQn.

Rap som ska var alite åt oldschool-hållet sparar jag ganska ordentligt på kompressorkrutet på.

DeEsser - plocka bort de värsta s och f ljuden.

Adlibs och hookar

Dessa brukar jag mixa ganska svagt och skära väldigt mkt bas i. Beroende på vem jag mixar självklart..

Men fö. gäller samma priniciper som för mainrapen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovastående talare med tilägget att använda Reverb mycket mycket lite.

För mycket reverb = otydligt rap.

Sedan kan en send kanal med dist på som du skickar lite av rappen till ibland funka att förstärka verserna.

I Din låt verkar det inte vara någon reverb eller delay på sången och refrängen är ALLDELES för hög i volym

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gott råd för framtida projekt som du ska skicka eller vill att folk ska ladda ned.

Så som du har bouncat filerna nu är det ju omöjligt att veta vart versen börjar , vart refrängen börjar , vart andra versen börjar osv osv.

Visst det går att klura ut med tar x antal timmar att få till en form som man kunde spendera på att mixa ifall du hade

- Bouncat ALLA spår från samma start punkt till samma slutpunkt , oavsett om det är tystnad tills sista refrängen.

på så sätt när man drar i dom i sitt DAW så ligger ALLA filer rätt i tid och man kan omedelbart börja med panorering och mixning.

Hade ett par timmar övers ikväll och skulle ha gjort en slask-mix på låten om jag sluppit klura ut vart alla partier skall vara.

Kan låta löjligt MEN om du skickar filer på det här sättet till en studio för mixning börjar klockan ticka så fort dom skapar ett nytt projekt och

du skulle få betala 500 - 5000 kr extra bara för att dom ska " Allign " dina filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gott råd för framtida projekt som du ska skicka eller vill att folk ska ladda ned.

Så som du har bouncat filerna nu är det ju omöjligt att veta vart versen börjar , vart refrängen börjar , vart andra versen börjar osv osv.

Visst det går att klura ut med tar x antal timmar att få till en form som man kunde spendera på att mixa ifall du hade

- Bouncat ALLA spår från samma start punkt till samma slutpunkt , oavsett om det är tystnad tills sista refrängen.

på så sätt när man drar i dom i sitt DAW så ligger ALLA filer rätt i tid och man kan omedelbart börja med panorering och mixning.

Hade ett par timmar övers ikväll och skulle ha gjort en slask-mix på låten om jag sluppit klura ut vart alla partier skall vara.

Kan låta löjligt MEN om du skickar filer på det här sättet till en studio för mixning börjar klockan ticka så fort dom skapar ett nytt projekt och

du skulle få betala 500 - 5000 kr extra bara för att dom ska " Allign " dina filer.

okej tack för att ni har svarta jätte kul 🙂 lär mig något nytt varje dag 😳 det visste jag inte för jag har aldrig använt qubase innan så de var ju dumt! 😄 kan ju alltid försöka göra de igen om du bara säger hur 😱 och tack för att du svarat och ehgagerat dig !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är :

Säg att låten börjar på 1.0.0.0 och slutar på 165.0.0.0 , Då Bouncar ( Exporterar , Audio Mixdown )(Har olika namn i olika program ) du ALLA filer från 1.0.0.0 till 165.0.0.0 oavsett om det bara kommer in ljud då och då eller om det bara är ett ljud.

Om du vill hålla antaler spår nere kan du ju Bounca vers 1,2,3 osv på samma kanal osv men när man ska sätta sig och mixa någon annans material

är det viktigt att snabbt få en överblick över hela arrangemanget.

Sedan underlättar det om man döper filerna till vad dom är tex Refräng 01 , Refräng 01 Vänster , Refräng 01 Höger , Refräng Bck 02 Vänster osv osv.

Hur man sedan rent praktiskt går tillväga för att göra detta kan jag inte hjälpa dig med då jag inte har använt Cubase på en herrans massa år.

I Logic gör jag något av två följade varianter beroende på vad som krävs :

För Mixning , alla kanaler utan effekter

- Jag raderar alla kanaler som inte ska vara med

- Sätter en kloss ( med pennan ) på 1.0.0.0 på alla kanaler

- Markerar längden på låten

- Väljer Export All Tracks As Audio Files

Eller om jag bara ska skicka " Stems " = Ljudpaket kan man väl kalla dom för tex Trummor , Gitarrer Backgrundssång osv osv MED effekter

- Mutar alla kanaler förutom det som ska Bouncas

- Markerar låt längden från börjar till slut ( 1.0.0.0 - 150.0.0.0 ) tex

- Klickar Bounce

- Upprepar tills alla " Paket " är klara

Givetvis har jag innan dessa moment döpt alla spåren tex AKGitarr 06 V , Voc 01 C osv osv.

För att citera Färjan/Baren Håkan - Inga Konstigheter

Link to comment
Dela på andra sajter

här är alla filer så som du ville ha dem 😆

http://www.speedyshare.com/307524936.html

gjorde ett egete försök och jag är inte klar alls än ingen reverb och sådant som ja inte lagt på men har fixat lite med eq och allt de där?

låter de helt galet?

reffen är lite hög osv de vet ja men är de nåt som låter jätte fel ?

http://www.speedyshare.com/885238390.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...