Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När jag kollar besöksstatistiken på min hemsida så finns där i topp alltid några sajter som luskat reda på länkarna till mina låtar och som länkar dit från de andra sajterna. Kort sagt så fixar de lyssning på min musik utan att nån behöver gå in på min hemsida.

Jag är rätt trött på det där och skulle vilja fixa nån snygg mp3-spelare på min hemsida. På så sätt slipper jag publicera länkarna till låtarna på hemsidan (antar jag?). Frågan är hur jag gör? Jag har hittat en hel del info om det här men jag kan f-n inte klura ut hur jag får till det.

Nån som har lust att hjälpa mig med det?

Jag kör php mot sql-db på hemsidan. Information om låtarna (inkl länk till mp3-fil) ligger i databasen och jag skulle gärna se att låtlistan uppdateras automatisk när jag lägger in info om en ny låt.

Redigerat av Assar
Annons
Postat (redigerat)

När jag insåg att programmera hemsidor var **** så kollade jag efter massvis av snabba enkla lösningar som funkar toppen för den som inte vill behöva bli halv expert. Jag har använt den här grunkan ganska länge. Den översätter en video eller audio fil till en flashspelare som funkar toppen, men rå-datan (.flv och .swf) måste troligen ligga öppet i en mapp som servern har tillstånd att leta i. Har aldrig försökt hämta flash-data från databaser själv. Den gör dock inte spellistor. Såna gillar jag inte själv 😉

http://www.sothink.com/product/flashvideoencoder/index.htm

Redigerat av Opus99
Postat

Tack för tipset, men jag ser inte riktigt hur jag ska kunna använda det programmet för mitt behov.

Om jag inte gravt missuppfattat nåt, förstås?

Jag är ju ute efter nånting som jag kan lägga in i html/asp-koden på min hemsida, som rotar fram filer i en katalog på servern för att lista dem och göra dem spelbara. Eller nåt sånt ...

Postat

Ah, det ska vara dynamiskt. Då är det där kanske inte bästa problem lösaren. Det där skapar en flash-player, för en bestämd fil.

Postat

Om du har en mapp på webhotellet som inte ligger publikt på webben kan du försvåra för låtfiskarna genom att via php (i kombination med att lägga på ett par variabler och kanske en session-cookie) hämta filen och låta scriptet returnera en header plus mp3-datan. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer det alltid vara möjligt att tanka hem låten så länge musiken inte streamas på "äkta" sätt. Då krävs å andra sidan en server med programvara för sånt och det brukar inte dom billiga webhotellen erbjuda.

Postat
Om du har en mapp på webhotellet som inte ligger publikt på webben kan du försvåra för låtfiskarna genom att via php (i kombination med att lägga på ett par variabler och kanske en session-cookie) hämta filen och låta scriptet returnera en header plus mp3-datan. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer det alltid vara möjligt att tanka hem låten så länge musiken inte streamas på "äkta" sätt. Då krävs å andra sidan en server med programvara för sånt och det brukar inte dom billiga webhotellen erbjuda.

Jag ser inte nödvändigtvis att jag måste låtarna otillgängliga för den som har direktadressen till dem. Men jag tänkte att om jag inte publicerar direktadresserna till filerna i html/asp-koden så hittar inte robotarna dem. Det borde väl gå att göra genom att lägga in nån spelare som läser information från databasen, eller nåt liknande?

Eller om det finns nån annan lösning?

Postat

Jag ser inte nödvändigtvis att jag måste låtarna otillgängliga för den som har direktadressen till dem. Men jag tänkte att om jag inte publicerar direktadresserna till filerna i html/asp-koden så hittar inte robotarna dem. Det borde väl gå att göra genom att lägga in nån spelare som läser information från databasen, eller nåt liknande?

Eller om det finns nån annan lösning?

Ja, använder du dig av en flashspelare i kombination av php/mysql så blir länkarna inte sökbara. Det är däremot inga större problem att leta reda på länkarna om man vill ha dom (i safari: alt-äpple-a efter att man klickat på en låt och den spelas upp t ex). För att länkarna ska "existera" måste man dra igång swf:en (spelaren) som anropar ett php-script som i sin tur genererar en xml eller liknande (innehållandes länkarna) som till slut läses in av flashspelaren.. Tvivlar på att robotarna är så pass sofistikerade att dom exekverar en swf och kollar av dataflödet in/ut där.

Postat
Ja, använder du dig av en flashspelare i kombination av php/mysql så blir länkarna inte sökbara. Det är däremot inga större problem att leta reda på länkarna om man vill ha dom (i safari: alt-äpple-a efter att man klickat på en låt och den spelas upp t ex). För att länkarna ska "existera" måste man dra igång swf:en (spelaren) som anropar ett php-script som i sin tur genererar en xml eller liknande (innehållandes länkarna) som till slut läses in av flashspelaren.. Tvivlar på att robotarna är så pass sofistikerade att dom exekverar en swf och kollar av dataflödet in/ut där.

Ja, men det låter ju som en lösning som skulle funka!

Nån som kan hjälpa mig att få igång nåt sånt?

PHP-kod som genererar xml utifrån databas och en flashspelare som läser xml-filen?

Jag förstår ju i princip hur det funkar men kan inte fixa koden själv ...

Kanske nån som har en färdig lösning som går att anpassa?

Postat
När jag kollar besöksstatistiken på min hemsida så finns där i topp alltid några sajter som luskat reda på länkarna till mina låtar och som länkar dit från de andra sajterna. Kort sagt så fixar de lyssning på min musik utan att nån behöver gå in på min hemsida.

Jag är rätt trött på det där och skulle vilja fixa nån snygg mp3-spelare på min hemsida. På så sätt slipper jag publicera länkarna till låtarna på hemsidan (antar jag?). Frågan är hur jag gör? Jag har hittat en hel del info om det här men jag kan f-n inte klura ut hur jag får till det.

Nån som har lust att hjälpa mig med det?

Jag kör php mot sql-db på hemsidan. Information om låtarna (inkl länk till mp3-fil) ligger i databasen och jag skulle gärna se att låtlistan uppdateras automatisk när jag lägger in info om en ny låt.

Jag använder http://www.podbean.com/

Det är inte världens snyggast spelare men fungerar bra tycker jag. www.bonmusic.se, kan du se hur jag stoppat in den.

Mvh,

Bo

Postat
Jag använder http://www.podbean.com/

Det är inte världens snyggast spelare men fungerar bra tycker jag. www.bonmusic.se, kan du se hur jag stoppat in den.

Den ser ju inte så illa ut!

Skulle i o f s gärna slippa reklamen, även om den är relativt diskret.

Nog borde det väl gå att nåt sånt där utan att anlita extern sajt?

• 2 veckor senare...
Postat

Efter mycket om och men så har jag äntligen fått till det med en spelare på hemsidan.

Hyfsat enkelt var det också! Hittade Flam Player som löste biffen. Helt oberoende av installation eller låtuppladdning hos tredje part! :rolleyes:

Ha gärna åsikter!

Funkar den bra?

Hur ser det ut?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.