Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Julafton kom tidigt i år!

Sitter här med min nya Mac. Har ju haft en Powerbook G4 i många år som funkat som en klocka, vilket även de fem stationära jag har på min skola gjort. Dock är det ju si och så med prestandan på de gamla häckarna jämfört med vad som kommit sen dess.

Hur verkar den nya, då? Jotack, efter att ha läst om de nya macarna i nyhetstråden blev jag ju lite rädd. Inga problem dock. Jag har skaffat en 9-pinnars till 6-pinnars firewire-sladd för att kunna jobba vidare med mina firewire 400-diskar och det fungerar utmärkt. 120 kr kostade sladden. Hemma kopplar jag såhär: Firewire 800 sladd ut från datorn och in till den första firewiredisken, som har uttag för både 800 och 400. Sladden kopplas in i 800-uttaget. Sen kopplar jag vidare via 400 till en annan, lite äldre firewire-disk. Den har jag bl a BFD skiva 2 på. Allting fungerar underbart bra! Har lagt in en gammal låt där jag hade 42 kanaler med en massa pluggar på, som fick min gamla dator att gå på knäna. På den nya märks det inte någon ansträngning alls! CPU-mätare o annat rör sig knappt! Herregud! Jag lyxade till det och bytte ut litet enklare reverb mot Space Designer i Logic och det funkar ju hur bra som helst! På den gammla kunde jag, med litet funderande och pillande, ha igång två Space Designers samtidigt. Nu kan jag ju dra på fyra till och det finns plats för mer, mycket mer!

Det är också mysigt att fläkten nästan aldrig behöver gå igång och när den väl gör det så är det dramatiskt mycket lägre ljud från den än den gamla. Det är också mysigt att, som nu, släcka allt ljus i rummet och kunna arbeta i mörker tack vare att tangentbordet är upplyst underifrån! Hur maxxat som helst! Äntligen kan jag ha det helt mörkt runt omkring mig för att bara kunna fokusera allt på det jag hör och blicken på skärmen/ skärmarna.

Jag måste hitta något jag är kritisk till... hmmmm......nu vet jag! Jag tycker det är lite bökigare att stoppa in cd o dvd i sidan av datorn. På den gamla gjordes det i fronten. Jaja, i-landsproblem....jag lär vänja mig.

Logic 7.1 funkar utan problem. Jag har ännu inte lagt in PT LE. Jag tänkte vänta tills mitt Protools 8 kommer. Min urgamla M-box, första generationen, hänger också med fint.

Jag vill härmed dementera alla de farhågor som många givit uttryck för i tråden om de nya macarna i sektionen "Nyheter". Ibland känns det lite som att vi reagerar innan vi hinner tänka efter. Min dator är beviset på att både Firewire 800 och USB 2 är bakåtkompatibla. Sluta oroa Er och köp en ny mac!

Annons
Postat

Det är väl dom nya Macbookarna folk (inkl. jag) är upprörda över. Nya macbook pro är jag helt övertygad om att det är en riktig rackarbajsardator. Mitt nästa inköp blir en sån.

Postat
Det är väl dom nya Macbookarna folk (inkl. jag) är upprörda över. Nya macbook pro är jag helt övertygad om att det är en riktig rackarbajsardator. Mitt nästa inköp blir en sån.

Förlåt! Kollade igenom tråden igen och fattar vad Du menar. Då jag läste tråden första gången hade IT-avdelningen på mitt arbete redan beställt datorn ifråga. När jag då läste tråden ifråga, fick jag svettpärlor i pannan! Läste tråden med en klump i magen och hade nog svårt att ta till mig vad som där stod.

Hursomhelst, har bara hunnit snabbkänna på min nya dator men hittills är det jätteroligt! Läser i annan tråd att det kommer test i nya Studio (nr 10?).

• 2 månader senare...
Postat

heej, vart köpte du 9/6 firewire sladden? finns dom på nån av de stora elkedjorna eller? ja har kollat runt här i stan hemma men har inte hittat nån sladd och jag känner inte för att beställa från macoteket eller liknande

mvh peter

Postat
heej, vart köpte du 9/6 firewire sladden? finns dom på nån av de stora elkedjorna eller? ja har kollat runt här i stan hemma men har inte hittat nån sladd och jag känner inte för att beställa från macoteket eller liknande

mvh peter

Hej!

Jag beställde av min it-avdelning och hade den två dagar senare. Jag skulle dock våga gissa att i stort sett varje seriös datoraffär har den. Förstod dock av min it-avdelning att det lönar sig att leta runt pga prisskillnader.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.