pf_noname (oregistrerad) Postat 16 november 2008 Postat 16 november 2008 Hello, En dynamisk mikrofon fungerar som en omvänd högtalare. Ändrat ljudtryck genererar en ström/spänning. En kondensatormikrofon förses med en konstant spänning. Ändrat ljudtryck skapar en ändrad resistans i mikrofonmembranet vilket gör att strömmen ut genom mikrofonkabeln blir en audiosignal. Nu till själva frågan: kan man från ovanstående räkna fram att dynamiken är olika i de olika mikrofontyperna? Är det t ex så att ljudtrycket minskar proportionellt mot avståndet i kvadrat för en dynamisk mikrofon, men linjärt för en kondensatormikrofon?
Radiogossen Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Hmm. Är inte säker på att jag förstår vad du pratar om. De uteblivna svaren avslöjar nog att fler på forumet delar den åsikten. Jag kastar mig ut med mitt första inlägg på detta forumet med ett försök till svar: Angående mikrofontypernas funktion är jag ingen expert, men den dynamiska mikens spole genererar en spänning som driver strömmen genom kabeln till mikförstärkarens ingångssteg där den återigen bildar en spänning som förstärks. Allt propotionellt (i stort sett och i varierande grad beroende på mikens kvalitet) mot det ljudtryck som membranet utsätts för. Kondensatormikens princip är att membranet är en vital komponent i en variabel kondensator. När kondensatorn varierar i kapacitans ändras också strömmen genom den. Det kan liknas vid en växelströmsresistor. Denna strömvariation är MYCKET liten så redan i miken behövs en känslig förstärkare. Så till själva frågan. Dynamiken. Det är nog inga större problem att bygga en mik som klarar stora ljudtryck, MEN att samtidigt registrera små ljudtryck är svårare. Du kan ju själv prova att spela in explosioner och jetmotorer på nära håll med en högtalare! Det är nog här fysikens lagar kommer in. Spolen som är kopplad till membranet i en dynamisk mik är betydligt tyngre än membranet i en kondensatormik vilket gör att den dynamiska inte klarar små ljudtryck, speciellt inte vid ökande frekvens. Din andra fråga svarar jag nej på. Visst, i teorin (reflexfritt rum) minskar ljudtrycket (lufttrycksförändringen) med kvadraten på avståndet med utgångspunkt från LJUDKÄLLAN. Vid lyssningsplatsen är ljudtrycket likadant oavsett om det registreras av dina öron eller mikrofoner av skilda slag. Signalstyrkan, eller din uppfattning om ljudstyrkan, beror sedan på mikarnas (örats) känslighet och riktning om de är riktningskänsliga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.