Jump to content
Annons

Översätta engelsk manual till svenska?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Usch, nu är det jobbigt. Jag har redan kört fast med Tascamportan, hårddisken är alldeles för klen, det är säkert nåt allvarligt fel på den- (jag menar alltså den hårddisk som sitter mellan mina axlar)

Jag lyckades spela in tio minuter från en konsert med oss som jag har på minidisc, det är inspelat på två spår direkt från mixern. Tänkte mixa det med lite eq och kompressor och bränna ut en cd i brännaren som sitter i maskinen som en superenkel övning. Men nej, jag fattar inte ett piss vad det står i den engelska owners manual. Det kunde lika gärna handla om jordbruksmaskiner eller Koranen översatt till ryska. Fan, just nu känns det som en jättemiss att ha köpt mickar å porta mm.

Jag hittar in till en sida med panorering på de två kanalerna, men det låter bara mono i lurarna med bägge fullt åt ena hållet. Fy fan vad jobbigt, jag måste vara förståndshandikappad.

Kan man ladda ner maualen drån Tascam (det går som pdf) och sen göra en sån här ful översättning som man genom Google kan göra med hela websidor? Till den Rolandporta jag hade förut följde det med även en tunnare svensk manual.

Håkan,

tre ggr så deprimerad som jag i min enfald var glad när portan packades upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, via Google tror jag inte är någon bra lösning - de översätter många gånger ord för ord, och då blir det lika obegripligt.

Vad är det som är svårt? Några särskilda ord?

Scanna in? Fota in? Så finns det säkert en och annan på Forumet som kan hjälpa till i vissa stycken.

Synd att manualen inte var med på cd, eller vänta nu... var det inte den jag laddade ned från Tascams egen sida?

www.tascam.com

Vilken sida är problemet på?

Jag har laddat ned en "Owner's manual" från den webbsidan, avseende Tascam 2488 MkII. Den är på 116 sidor. Talar vi samma språk, dvs., e du me'?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej du

Har varit i liknande situation som din. Köpte en boss digitalporta för mååånga år sen o lät den stå länge innan jag tordes röra den. Samma lika när jag skaffade ljudkort/cubase. Nu funkar iaf inspelningarna hyfsat. Mitt tips är:

Stirra dig INTE blind på manualen o tips här o där, utan utforska själv. Spela in några kanaler med olika instrument o våga göra fel. Mixa, lattja o ha kul. Det tar tid att lära sig precis som att spela. Går inte över en natt. Tålamod min broder, tålamod.

Prova att skriva in meningar du inte förstår i manualen i Google translate. Eller ännu bättre, fråga din Cubase-polare om en liten lektion? Han kan nog förstå portan åxå tänker jag.

Och nej jag tänker inte lägga upp fyllebluesjammet 😄 Då får jag stryk av han som la sång...

Ha de gott o kom ihåg...keep rockin´!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lite peppning! Det är nog så här för de flesta i början. Jag lärde mig den andra portan så det här borde gå med. Och jag har ju redan spelat in både sång gitarr o linemusik. Pratade med brorsan i Solna en bra stund och lugnade ner mig lite. Han tyckte jag skulle försöka översätta vissa ord jag gick bet på med tex den här siten

http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html

Babelfish klarar tyvärr inte svenska kände brorsan till...

Jag måste sätta "marks" in och out för att spela ner till masterspåret säger apparaten. The track is too short (under fyra sek) fast den är tio minuter. Ska försöka fatta hur man gör det nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

ProAudioDVDs.com Instruktionsvedeor, känner nån till det? Det verkar som att de säljer instruktionsdvd till bla min Tascam. Jag har tvärtemot texten i manualen inga problem alls att fatta vad den här snubben säger och när han visar hur han gör:

http://www.metacafe.com/watch/936009/tasca...ation_tutorial/

Ungefär på mitten av den här filmen visar han bara lite grann av nedmixningen till cd. Var får man tag i denna dvd? Och varför fick man inte med en från början? Eller att de åtminstone kunde ha upplyst om att det finns en sådan dvd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var får man tag i denna dvd?

Jadu, ProAudioDVDs.com kanske? 🙂

Går den inte att hitta i Europa? Att skicka efter nåt utanför EU är enligt min erfarenhet rena mardrömmen.

Tror ni den är bra den där? 40,90 dollar borde det vara värt. Hellre det än att slänga apparaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tvärtemot texten i manualen inga problem alls att fatta vad den här snubben säger och när han visar hur han gör.

Riktigt märklig dialektal "engelska" tycker jag. Har lite svårt att hänga med... men bara lite. Jag tycker generellt att det är mycket lättare att läsa engelsk text än hänga med då de snackar, särskilt om det är amerikaner. Oxford-engelska går bättre. Har ni tänkt på hur han säger "are"?? 🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tvärtemot texten i manualen inga problem alls att fatta vad den här snubben säger och när han visar hur han gör.

Riktigt märklig dialektal "engelska" tycker jag. Har svårt att hänga med...

Jag tycker generellt att det är mycket lättare att läsa engelsk text än hänga med då de snackar, särskilt om det är amerikaner. Oxford-engelska går bättre.

//:debatt

Jag väntar nog med det helvete det innebär att köpa (försöka köpa) nåt utanför EU eftersom mitt satans helvetes jävla förbannade Visakort inte fungerar utanför EU. Jag har suttit en bra stund och jävlats med de här dvdförsäljarnas hemsida, allt verkade totalidiotiskt, när jag skrivit i min adress flera ggr och allt bara försvann gav jag upp.

I förrgår beställde jag prylar från Thomann och betalade med kreditkortet, det gick på 10 minuter högst, inte ett fel uppstod. Kanske Thomann har samma dvd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ger jag upp för idag, jag fattar asom att jag gjort fel. sägerbsolut ingenting. Vad jag än trycker på kommer det upp skyltar

Och datorn flyttar om allt jag skriver...

Har googlat och läst att 2488mkll är bra eftersom den fungerar precis som en tapebandare. Då får jag ännu mer bekräftat att jag är idiot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om Thomann har en Sök-funktion, eller maila.

Andra bra stora europeiska butiker (som kan ha....) är:

www.music-store.de

www.imuso.co.uk

www.dolphinmusic.co.uk

😄

Thomann har ingen dvd, deras sökmotor brukar aldrig missa nåt. Ska kolla de andra. Fast mitt visa funkar inte i UK...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ger jag upp för idag, jag fattar asom att jag gjort fel. sägerbsolut ingenting. Vad jag än trycker på kommer det upp skyltar

Och datorn flyttar om allt jag skriver...

Säng säng säng

sova-sova-sova-sova-sova

Säng säng säng

Jag e trött, jag e trött jag e jättetrött

Aahh....

Säng säng säng

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om Thomann har en Sök-funktion, eller maila.

Andra bra stora europeiska butiker (som kan ha....) är:

www.music-store.de

www.imuso.co.uk

www.dolphinmusic.co.uk

:rolleyes:

Thomann har ingen dvd, deras sökmotor brukar aldrig missa nåt. Ska kolla de andra. Fast mitt visa funkar inte i UK...

Fattar inget idag heller. Man skäms inför sig själv. Jag hade passat mkt bättre som stenåldersmänniska.

Fast jag har en ljuspunkt, keyboardmicke har lovat försöka hjälpa mig. Han kan Cubase och sån stuff.

Nu ska jag åka och kolla på ett jätteas till snöslunga och ev baxa hem på gårn. Jaag har skottat för hand i 20 år här, lagom kul när det är tre dm blötsnö. Köper vi den jäveln kommer det väl ingen snö alls. Och det vore lätt värt 2500 som firman vill ha för en 11 hk slunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu håller jag på att försöka beställa en dvd från USA

http://www.proaudiodvds.com/ProductDetails...mp;Show=ExtInfo

Det var flera val på betalning, kreditkort funkar inte för mig utanför europa eller vad fan det nu är, i Tyskland går det hur bra som helst, så jag valde nåt som heter Money Order. Trodde det betydde att jag skulle få ett gäng banksiffror och gå till banken å pröjsa. Men det stod en adress i USA bara. Vill de att jag ska skicka lösa dollarsedlar i ett kuvert? Är de plojty plojty?

Fan vad jag hatar att handla på alla jävla idiotvis. Jag blir helt matt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu håller jag på att försöka beställa en dvd från USA

http://www.proaudiodvds.com/ProductDetails...mp;Show=ExtInfo

Det var flera val på betalning, kreditkort funkar inte för mig utanför europa eller vad fan det nu är, i Tyskland går det hur bra som helst, så jag valde nåt som heter Money Order. Trodde det betydde att jag skulle få ett gäng banksiffror och gå till banken å pröjsa. Men det stod en adress i USA bara. Vill de att jag ska skicka lösa dollarsedlar i ett kuvert? Är de plojty plojty?

Fan vad jag hatar att handla på alla jävla idiotvis. Jag blir helt matt.

Deprimerande! Men du funderar inte på om det är dags att uppgradera dig till ett mer internationellt bankkort då?

Kanske smidigast? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu håller jag på att försöka beställa en dvd från USA

http://www.proaudiodvds.com/ProductDetails...mp;Show=ExtInfo

Det var flera val på betalning, kreditkort funkar inte för mig utanför europa eller vad fan det nu är, i Tyskland går det hur bra som helst, så jag valde nåt som heter Money Order. Trodde det betydde att jag skulle få ett gäng banksiffror och gå till banken å pröjsa. Men det stod en adress i USA bara. Vill de att jag ska skicka lösa dollarsedlar i ett kuvert? Är de plojty plojty?

Fan vad jag hatar att handla på alla jävla idiotvis. Jag blir helt matt.

Deprimerande! Men du funderar inte på om det är dags att uppgradera dig till ett mer internationellt bankkort då?

Kanske smidigast? 🙂

Det är väl det... Trodde inte jag skulle behöva handla nåt mer på ett tag. Jag fick ett orderbekräftelsemail av dem som jag svarade på och frågade vad Money Order var. Det stod i mailet att de skulle skicka dvdn på en gång om jag inte fattade fel, som jag alltid gör.

Det kanske kommer ett till mail med kontonr och grejs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Money order motsvarar väl postförskott? Vet inte hur sånnt funkar internationellt dock.

Jag fyllde i min svenska address, då blev det dyrare än inom USA, så då borde ju gå. Irriterande att inte komma igång. Rödemickarna som är så underbara. I dag var jag till Öl-Jörgen han ska svetsa till nya "fötter" till mickbommar jag hade, vars orginal stativ och ben var fördärvade. Han laserskär 15 mm stålplattor och svetsar dit en kort stolpe så har jag fina stativ till kagge o golvpuka. Glyn Johns fana skall hållas högt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Money order motsvarar väl postförskott? Vet inte hur sånnt funkar internationellt dock.

Jag fyllde i min svenska address, då blev det dyrare än inom USA, så då borde ju gå. Irriterande att inte komma igång. Rödemickarna som är så underbara. I dag var jag till Öl-Jörgen han ska svetsa till nya "fötter" till mickbommar jag hade, vars orginal stativ och ben var fördärvade. Han laserskär 15 mm stålplattor och svetsar dit en kort stolpe så har jag fina stativ till kagge o golvpuka. Glyn Johns fana skall hållas högt!

Öl-Jörgen firrar säkert biffen;)

Du skriver så underbart kul ibland GN!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...