Jump to content
Annons

problem med rewire till cubase


Gäst

Recommended Posts

Tjena!

jag har problem med att köra rewire till cubase, allting knastrar och hackar när jag startar låtarna 😏 kan tänka mig att det e några inställningar som behövs göras men jag e inte så vass på reason så jag tänkte att nån kanske kunde hjälpa mig med detta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Istället för att berätta allt i snuttar, släpp loss all info med en gång!

Du har en P4 2,8 GHz m 512 Mb RAM och Audiophile 24/96

Du kör Reason (vilken version?), och Cubase (vilken version?)

Du kör ASIO (ljudkortets ASIO eller ASIO MME eller ASIO DirectX?) i Cubase?

Vilken latency (fördröjning) har du ställt in i Cubase?

Vad som mer kan vara bra att veta är vilken samplingsfrekvens och vilket bitdjup du använder (i Cubase).

När man kör Rewire är det Cubase som styr Reason så du behöver inte göra några ljudkortinställningar i Reason. Om du däremot vill köra Reason enskilt ska du även kolla igenom inställningarna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör med ljudkortets asio inställningar, 44,100 sample rate, har provat med allt från 1,5 millisekund latency till 20, vet inte vad du menar med bitdjup eller hur man ställer in det

jag använder cubase sx och reason 2.5

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
jag kör med ljudkortets asio inställningar, 44,100 sample rate, har provat med allt från 1,5 millisekund latency till 20, vet inte vad du menar med bitdjup eller hur man ställer in det

jag använder cubase sx och reason 2.5

Med tanke på att du har så lite minne i burken och kör två applikationer samtidigt tror jag du får räkna med latency uppemot 80 ms för att få det att rulla smärtfritt.

Beror förstås på hur tunga projekt du kör, hur mycket audio resp vsti:s/ loaden i Reason etc.

Du har förstås avslutat alla övriga processer du inte behöver, antivirus -allt sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

det e konstigt för det flyter på bättre med lägre latency typ när jag har en 2 ms, det e inte särskilt tunga projekt jag kör plus att jag har stängt av alla andra program, antivirus m.m.

kan det vara atta jag bara har 512mb i minne eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
kan det vara atta jag bara har 512mb i minne eller?

Det tror jag inte, låter som om det beror på nåt annat.

Testat ominstallera dina drivrutiner?

Är det förresten bara vid rewire som det felar, funkar Reason & Cubase bra för sig själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

programmen funkar hur bra som helst separat det är endast vid rewire som det strular, har inte provat att ominstallera drivrutinerna tror du att det kan hjälpa? det e väl inställningarna i asio som e viktig eller? har inte så bra koll på allt det tekniska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har åxo fått problem nu...

Kör SX2 och Reason 2.5...Startar Host sen slave. Då har Host

midi funktion men inte slave...

Detta har fungerat innan men inte nu....

P4 3.2

2Gb Ram

M-Audio Delta 1010LT med Kortets ASIO

Var för sig funkar det klockrent men inte tillsammans

Ska testa installera om dom och se om det löser problemet.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

midi har aldrig funkat för mig i reason när jag kör tillsammans med cubase. Själva master->slave funktionen verkar vara inställd på att allt ska styras i cubase. Jag som egentligen gör allt i reason och sen bara har sång och vissa synthar från korg legacy i cubase är det rätt irriterande.

Så just nu så bygger jag låten i reason och sen när det är dags för att spela in sång så startar jag cubase. Det går dessutom fortare. Men det känns inte som riktigt rätt sätt att jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också fått nåt mysko fel på rewire, reason 2.5 med logic express 7. Det går inte att höra nåt från reason om man inte kör på play. Inte ens när man letar samplingar å sånt i browsern. Och i Redrum så händer inget om man trycker på run på sequencern.

Det funkar med cubase sx 1 och för sig själv.

jag kör med en powrmac G4 mdd med osx 10.3.7.

nån som har nån aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Problemet kvarstår..

Jag har alltså MIDI på Cubase och VSTiér, men inte i Reason och

modulerna där...Får inget ljud på dem varkens i Reason eller Cubase..

Och detta har fungerat innan.

Startar Cubase, sen Reason och när Reason kommer upp

får jag ett felmedelande om att MIDI funktioner har problem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...