Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nu under ca 1år använt mig av 2st hårddiskar när jag spelat in musik:

Hårddisk 1 (500GB)

----------

C: Windows Vista

D: Windows XP (för Cubase)

E: Cubase Projekt

Hårddisk 2 (500GB)

F: Mina Dokument

G: VST / Samplingar

Genom åren har jag läst många diskussioner där folk rekomenderar att köra Cubaseprojekten, VST och Windows på tre olika hårddiskar och kanaler men som jag nu har kört ett bra tag har fungerat utmärkt. Jag har inte märkt något som antydigt på för tungt hårddiskbelastning.

Jag har nu tänkt inhandla en till 500GB och funderar nu på att köra:

Hårddisk 1 (500GB)

---------

C: Windows Vista

D: Windows XP

Hårddisk 2 (500GB)

----------

E: Mina Dokument

F: Cubase Projekt

Hårddisk 3 (160GB)

---------

G: VST / Samplingar

Nu till min fråga...

Hur använder ni era hårddiskar i era musikdatorer?

Jag har fått uppfattning om att det viktigaste att skilja på är Cubase Projekten och VST / Samplingarna. Detta för båda kan kräva stor "streaming".

Att däremot ha Windows och t.ex. Cubase Projekten på samma hårddisk tror jag inte alls spelar så stor roll eftersom att det enbart är Windows och Cubase som oftast laddas från detta (och VST .dll filerna) men detta läs in en gång och sedan laddas det ur RAM minnet oftast.

Annons
Postat

Jag har gjort så här för att vara säker på att kunna få maximal prestanda:

1: XP + alla program (inkl plugineffekter och VSTi)

2: Audioinspelningar och Cubase projektfiler, så att allt som hör till en låt ligger i samma mapp och alltså blir enklare att göra backup på

3: 2st diskar i Raid0 för alla samplingsbibliotek som hör till diverse VSTi (det brukar nämligen gå att installera pluggen och ljudbiblioteket separat)

Postat (redigerat)

Jag har en avskild dator för cubase bruk. Den är inte nätuppkopplad alls. Jag för över filer via USB-minne, alternativt CD/DVD, men först efter att ha viruskollat det, i "allt-i-allo" datorn.

Jag har 4 hårddiskar i cubase-datorn. Alla SATA, för jag vill ha tillgång till NCQ tekniken i sata-diskar.

C system disk (windows XP) på 80 gb

D VSTi och cubase projekt disk på 320 gb

E samplingar disk på 320 gb

F "övrigt" disk på 80 gb där tempfiler och även växlingsfilen ligger.

Alla VST effekter ligger på C disken.

Alla VST instrument ligger på D disken, eftersom dom kräver mer än VST effekter

Min bild är att skilja på prioriteringar för diskarna. Jag vill skilja på diskarna för att de ska kunna rotera så fritt ifrån andra prioriteter som möjligt. Om windows behöver göra något så vill jag att det gör det avskilt ifrån samplingar t.ex. Om samplingarna tar mycket ork så vill jag inte att det ska dubblas upp med de flertalet audiospår som jag också använder i samma projekt. Växlingsfilen vill jag ha avskilt från alla diskar, för växlingsfilen är nog den mest intensiva läs/skriv process datorn har - i synnerhet om man kör mycket samplingar som jag ofta gör. Samplingar tar mer än VSTis, så jag har skilt på dom två. VSTi tar inte så mycket ork, så jag har parat ihop dom på samma disk som audiofilerna. VST effekter brukar jobba nästan bara från RAM, så där har jag inte upplevt problem med att dom ligger på system-disken.

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)
3: 2st diskar i Raid0 för alla samplingsbibliotek som hör till diverse VSTi (det brukar nämligen gå att installera pluggen och ljudbiblioteket separat)

Åh, så ska nog jag ta och göra med framöver. Verkar vara en riktigt bra ide.

Men jag ska nog tjacka 4 diskar för det. 2st att köra i raid, och 2 st för backup, utanför datorn, som NAS eller nåt. Jag har spenderat så jäkla mycket tid att göra custom-grejor av de bibliotek jag köpt, så jag skulle dö om jag loosade det.

Redigerat av Opus99
Postat

Åh, så ska nog jag ta och göra med framöver. Verkar vara en riktigt bra ide.

Men jag ska nog tjacka 4 diskar för det. 2st att köra i raid, och 2 st för backup, utanför datorn, som NAS eller nåt. Jag har spenderat så jäkla mycket tid att göra custom-grejor av de bibliotek jag köpt, så jag skulle dö om jag loosade det.

Backup är viktigt, ja. 😛

Jag har både NAS (med Raid5) för filbackup och en eSATA för Image-backup.

Om du tänker köra med Raid0 för att få upp hastigheten, så tänk på att det inte finns någon säkerhet alls i Raid0, utan det är enbart gjort för hastigheten - och du förlorar all data även om bara den ena disken kraschar.

Postat

förlåt för att en nybörjare frågar men vad är VST, Raid0, Pluggen, NAS, SATA och vad gör de jag skulle behöva en ingående förklaring om det går för jag förstår verkligen inte. Jag förstår att det handlar om prestadan på datorn men skulle görna vilja vet vad de olika begreppen betyder så jag kan hänga med bättre:)

Postat (redigerat)
förlåt för att en nybörjare frågar men vad är VST, Raid0, Pluggen, NAS, SATA och vad gör de jag skulle behöva en ingående förklaring om det går för jag förstår verkligen inte. Jag förstår att det handlar om prestadan på datorn men skulle görna vilja vet vad de olika begreppen betyder så jag kan hänga med bättre:)

:rolleyes:

Det är verkligen inte lätt om man inte har lärt sig begreppen ännu, så jag försöker förklara:

VST: Virtual Studio Technology, en standard som skapades av Steinberg för kommunikationen mellan värdprogrammet (t ex Cubase) och plugin-effekter. VSTi är en del av protokollet och handlar om virtuella instrument (därav det lilla i:et på slutet).

Raid0: En teknik där man kopplar ihop två hårddiskar, så att data sparas vartannat datablock på den ena och vartannat datablock på den andra - något som ger betydligt högre överföringshastighet. Det finns andra Raid-teknik också, som t ex Raid1, där man speglar innehållet på en disk till en annan, så att de alltid innehåller samma information och gör att man kan köra vidare som om inget hade hänt om den ena hårddisken kraschar.

Plugg: Lite slarvig benämning på plugin. Kärt barn har många namn...

NAS: "Network Attached Storage" - dvs en hårddisk som är ansluten till nätverk. Ofta har man någon sorts Raid och en NAS kan användas till backup eller t ex för att spela upp musik från med en nätverksansluten receiver etc...

SATA: Dagens version av vanliga IDE-hårddiskar. Betydligt snabbare än det gamla IDE-interfacet.

Om det är olika begrepp du undrar över, så finns det en ständigt växande Wiki på svenska om musikbegrepp HÄR. 🙂

Det är förresten jättebra att du frågar - för det finns säkert många andra som undrar, men som inte vågar fråga, så nu har du säkert hjälpt flera andra på köpet. ☺️

Redigerat av Claes
Postat

Ja, det klar gjorde verkligen en hel del kändes som att läsa något på ryska ^^ aja någon måste ju va den som visar sig dum för adras skull ;P

Tack så mycket får lägga det på minet. Men NAS är det när man gör en back up på internet så att man har det där i fall hårddisken krashar ?

Postat

😉

Det är verkligen inte lätt om man inte har lärt sig begreppen ännu, så jag försöker förklara:

VST: Virtual Studio Technology, en standard som skapades av Steinberg för kommunikationen mellan värdprogrammet (t ex Cubase) och plugin-effekter. VSTi är en del av protokollet och handlar om virtuella instrument (därav det lilla i:et på slutet).

Raid0: En teknik där man kopplar ihop två hårddiskar, så att data sparas vartannat datablock på den ena och vartannat datablock på den andra - något som ger betydligt högre överföringshastighet. Det finns andra Raid-teknik också, som t ex Raid1, där man speglar innehållet på en disk till en annan, så att de alltid innehåller samma information och gör att man kan köra vidare som om inget hade hänt om den ena hårddisken kraschar.

Plugg: Lite slarvig benämning på plugin. Kärt barn har många namn...

NAS: "Network Attached Storage" - dvs en hårddisk som är ansluten till nätverk. Ofta har man någon sorts Raid och en NAS kan användas till backup eller t ex för att spela upp musik från med en nätverksansluten receiver etc...

SATA: Dagens version av vanliga IDE-hårddiskar. Betydligt snabbare än det gamla IDE-interfacet.

Om det är olika begrepp du undrar över, så finns det en ständigt växande Wiki på svenska om musikbegrepp HÄR. 🙂

Det är förresten jättebra att du frågar - för det finns säkert många andra som undrar, men som inte vågar fråga, så nu har du säkert hjälpt flera andra på köpet. 🙂

Tack så mycket Claes. Jag funderar ibland över hur man på ett smidigt o inte så tidskrävande sätt kan göra backup. Är rädd att datorn hinner krascha innan det är försent. Har så jäkla mkt projekt o halvfärdiga låtar så den där Raid-tekniken låter ju ypperligt smidig! Har klistrat in ditt inlägg bland mina anteckningar på datan.

tack

Postat
Ja, det klar gjorde verkligen en hel del kändes som att läsa något på ryska ^^ aja någon måste ju va den som visar sig dum för adras skull ;P

Tack så mycket får lägga det på minet. Men NAS är det när man gör en back up på internet så att man har det där i fall hårddisken krashar ?

Nej, inte på Internet, utan på ditt lokala nätverk. En disk med Gigabit-interface på en Gigabit-port i datorn blir faktiskt snabbare än Firewire 400 - åtminstone om man är ensam om det lokala nätverket... 😉

Citerar mig själv från artikeln om datorbygge i Kontrollrummets Wiki:

BACKUP!!! Glöm inte extern hårddisk för backup av oersättliga data! En eSATA är det som blir snabbast. Firewire 800 är nästa i hastighet, Gigabit LAN nästa (kan utnyttja runt halva den teoretiska hastigheten), Firewire 400, USB2 HighSpeed, 100Mbit LAN, USB2 Full speed och slutligen USB1 som kommer sist i hastighetsligan för de vanligaste interfacen till externa hårddiskar.
Postat

men belastar inte det de logala nätverket om man sparar data där eller är det bara tillfälligt sparande som återskapningsdokument i Microsoft word? "för det man håller på med för tillfället" men inte allt på ens hårddisk

Postat
men belastar inte det de logala nätverket om man sparar data där eller är det bara tillfälligt sparande som återskapningsdokument i Microsoft word? "för det man håller på med för tillfället" men inte allt på ens hårddisk

Jag skulle nog inte köra med en NAS som audiodisk (man skulle kanske testa och se om det funkar...), utan det är för backupändamål jag tycker det är en kanonbra lösning - men en NAS på Gigabit-port är helt enkelt kalasbra till sådant. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.