Anders F Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Hejsan HĂ„ller nu pĂ„ att förbereda för ett inköp av Pro Tools HD2. Dock sĂ„ har jag tvĂ„ erbjudande. Kortfattat sĂ„ Ă€r det ena med digi192 interfacet och standardpluggar eller med 96 i/o Interfacet och en 16 TDM-pluggar extra (se detta paket ), varav 8 Ă€r valbara för min del ur en specifik lista. Det senare erbjudandet Ă€r billigare och jag fĂ„r behĂ„lla min digi002r, det första Ă€r dyrare och jag mĂ„ste byta in min digi002r. Min frĂ„ga Ă€r: Ă€r det hörbar skillnad pĂ„ 192 och 96 interfacet? Ăr den soft clipping i 192 interfacet vĂ€rd att ha i praktiken? Ja, vad tycker ni? Vad skall jag vĂ€lja av dessa tvĂ„? OBS! Vet att mĂ„nga tycker att HD Ă€r en dĂ„lig affĂ€r och att det Ă€r överpriser. MEn det Ă€r jag inte intresserad av utan enbart skillnaderna pĂ„ 192 och 96 Interfacet đČ Tack pĂ„ förhand MVH Anders Redigerat 12 november 2008 av Gizmozis
JonasW Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Nu har jag inte koll pĂ„ prisskillnaden, men vi uppdaterade vĂ„rt PT-system frĂ„n ett mixplus med Apogee AD8000 till ett HD3 med Apogee AD16x/DA16x och Ă€r vĂ€ldigt nöjda med resultatet sĂ„ mitt tips skulle nog vara Apogee istĂ€llet đ Men jag har inte testat 192an sĂ„ jag kan inte direkt jĂ€mföra mellan dem.
Anders F Postat 4 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2008 Nu har jag inte koll pĂ„ prisskillnaden, men vi uppdaterade vĂ„rt PT-system frĂ„n ett mixplus med Apogee AD8000 till ett HD3 med Apogee AD16x/DA16x och Ă€r vĂ€ldigt nöjda med resultatet sĂ„ mitt tips skulle nog vara Apogee istĂ€llet đMen jag har inte testat 192an sĂ„ jag kan inte direkt jĂ€mföra mellan dem. Hejsan Prisskillnaden Ă€r ca 30 000kr (ungefĂ€r vad ett digi192 kostar). SĂ„ om jag tar ett HD2 med digi192 interface sĂ„ tar jag Ă€ndĂ„ mitt andra alternativ och tar den extra. Detta ser jag nu nĂ€r jag kollat lite mer pĂ„ priserna. Men det Ă€r ju Ă€ndĂ„ ca 30-35000 kronor mer och det Ă€r ju en del pengar. Digi192 vet jag har bĂ€ttre AD/DA Ă€n 96 i/o, men frĂ„gan Ă€r hur mycket av det som mĂ€rks i praktiken. Jag mĂ„ste erkĂ€nna att pluggarna suger tag i en riktigt ordentligt. SĂ„ det kĂ€nns som man vill ha det erbjudandet. Och samtidigt sĂ„ kan man ju köpa till ett digi192 senare och synka med 96 i/o om man skulle kĂ€nna behovet av det. Man kan ju sĂ€kert synka apogee med digi-interfacen ocksĂ„ đ Vad tror ni om den tanken Köra pĂ„ erbjudandet med 96 interfacet, och senare köpa till 192:an eller apogee om man kĂ€nner behovet av det (ett interface till kommer det bli senare hur eller hur, men om man Ă€r nöjd med 96:an sĂ„ kanske det blir ett sĂ„dant till, eller ett digi192) MVH Anders
DiscofĂŒhrer Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Vad tror ni om den tanken Köra pĂ„ erbjudandet med 96 interfacet, och senare köpa till 192:an eller apogee om man kĂ€nner behovet av det (ett interface till kommer det bli senare hur eller hur, men om man Ă€r nöjd med 96:an sĂ„ kanske det blir ett sĂ„dant till, eller ett digi192) Det lĂ„ter vĂ€l helt klockrent, med tanke pĂ„ de smaskiga pluggarna du fĂ„r till 96:an. đ
Anders F Postat 4 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2008 (redigerat) Vad tror ni om den tanken Köra pĂ„ erbjudandet med 96 interfacet, och senare köpa till 192:an eller apogee om man kĂ€nner behovet av det (ett interface till kommer det bli senare hur eller hur, men om man Ă€r nöjd med 96:an sĂ„ kanske det blir ett sĂ„dant till, eller ett digi192) Det lĂ„ter vĂ€l helt klockrent, med tanke pĂ„ de smaskiga pluggarna du fĂ„r till 96:an. đ Jo, det kĂ€nns sĂ„ lite för mig ocksĂ„ och sĂ„ blir det ju inte lika mycket i lĂ„n vilket alltid Ă€r skönt! Men jag ska grĂ€va vidare, samtidigt fĂ„r ni gĂ€rna fylla pĂ„ med era tankar och idĂ©er! MVH Anders Redigerat 4 november 2008 av Gizmozis
JonasW Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Jo det Ă€r ju en del pengar hehe, trodde inte det var sĂ„ stor skillnad. đ Men att köpa 96 med extra pluggar och dessutom billigare kĂ€nns ju dĂ„ som det "bĂ€sta" alternativet, Ă€ven om det kanske skiljer i AD/DA, bĂ„da Ă€r ju Ă€ndĂ„ nyframtagna interface och borde ha hög kvalitet. Annars kan du ju alltid satsa pĂ„ tvĂ„ kanaler Prism för ungefĂ€r samma summa đ
crillemannen Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Köp INTE 96!!! Det Àr stor skillnad i ljudkvalite pÄ 96 och 192. AD/DA omvandlarna Àr sÄ mkt bÀttre pÄ 192. FÄr du chans sÄ provlyssna. Visserligen sÄ Àr T.C electronics pluggarna som ingÄr i 92 paketet vÀldigt bra. BÄde multibands kompressorn och deffinitivt master bus compressorn/limitern (kostar ju 10tusen kr annars). Men vid en sÄdan investering sÄ bör du provlyssna. Lycka till Mvh Christian Redigerat 4 november 2008 av crillemannen
Anders F Postat 4 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2008 Köp INTE 96!!! Det Ă€r stor skillnad i ljudkvalite pĂ„ 96 och 192. AD/DA omvandlarna Ă€r sĂ„ mkt bĂ€ttre pĂ„ 192. FĂ„r du chans sĂ„ provlyssna. Visserligen sĂ„ Ă€r T.C electronics pluggarna som ingĂ„r i 92 paketet vĂ€ldigt bra. BĂ„de multibands kompressorn och deffinitivt master bus compressorn/limitern (kostar ju 10tusen kr annars). Men vid en sĂ„dan investering sĂ„ bör du provlyssna. Lycka till Mvh Christian Oj, detta va tvĂ€rtom mot vad jag hört frĂ„n annat hĂ„ll dĂ„ denne sagt att AD/DA Ă€r helt OK i 96:an, fast sjĂ€lvklart sĂ€mre Ă€n 192:an. Men jag tror nog att jag kör pĂ„ det spĂ„ret. För om jag vill ha 192:an sĂ„ köper jag till den. Hur som helst sĂ„ blir det samma pris att köpa med 96:an och 192:an som att köpa bara 192:an (lite skumt, men det Ă€r sant) đ SĂ„ det blir nog en 192:a om ett Ă„r i sĂ„ fall, och dĂ„ kanske jag sĂ€ljer 96:an om jag inte Ă€r nöjd och kör typ 192:or istĂ€llet. Eller sĂ„ Ă€r jag nöjd, men vill ha nĂ„got vassare ibland och dĂ„ synkar jag 192:an med 96:an. Tror jag ahr mer anvĂ€ndning av pluggarna i nĂ„got Ă„r och lite sĂ€mre AD/DA, sĂ„ gĂ„r mina tankar nu aif. TyvĂ€rr kan jag inte provlyssna utan fĂ„r gĂ„ lite pĂ„ orden frĂ„n andra och kĂ€nslan i magen MVH Anders
4Trax Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Varför införskaffa ett HD system? För att man verkar mer seriöst eller proffsig? Att Ă€ga HD har allt mer blivit en allt mindre frĂ„ga bland kunderna. Alla vill dra in pĂ„ kostnaderna och handhavandet/talang (Ă€ntligen) har kommit före. Ingen av de större kunderna skulle tycka att det var konstigt om du skulle sitta med en laptop och hörlurar pĂ„ deras kontor och jobbar, typ. Har jobbat i mĂ„nga Ă„r nu i branschen (Började med Mix Plus senare HD, nu native) och frĂ„gan vad man kör pĂ„ har inte stĂ€llts de senaste Ă„ren. PLUS hur mycket spelar du in genom ljudkortet? Hörbarhet mellan de kort du nĂ€mner Ă€r nog NOLL. Det blir exakt lika svĂ„rt att fĂ„ bra ljud eller mixa som tidigare. Jag menar jag summera Ă€ndĂ„ i datorn och alla blir nöjda. Har ett Motu HD198 interface som har samma om inte bĂ€ttre AD Ă€n HD 192 interfacet men jag Ă€r inte ljudbög och skulle klara mig med sĂ€mre kort om jag var tvungen till. Som sagt det Ă€r killen/tjejen bakom som rĂ€knas. Har man en fet studio och behöver dra av kostnader sĂ„ förstĂ„r jag ett HD system kopplat till ett schysst mixerbord . Satsa pĂ„ lokalen eller nĂ„t sĂ„nt skulle jag göra, vilket jag ocksĂ„ gjort. đ Det Ă€r bara min uppfattning sĂ„ kör hĂ„rt om du tycker det Ă€r vĂ€rt det. Edit: HĂ€r Ă€r polarens band och alla instrument och sĂ„ng Ă€r inspelade genom Macens egna ljudkort vilket t.o.m jag tyckte var konstigt men hur lĂ„ter det......? http://www.lowe.st/flash/popUpPlayer.jsp?mediaId=1013818 verkar inte funka att lĂ€nka sĂ„ prova denna istĂ€llet http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...VideoID=3002247 Redigerat 4 november 2008 av 4Trax
Anders F Postat 4 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2008 Varför införskaffa ett HD system? För att man verkar mer seriöst eller proffsig?Att Ă€ga HD har allt mer blivit en allt mindre frĂ„ga bland kunderna. Alla vill dra in pĂ„ kostnaderna och handhavandet/talang (Ă€ntligen) har kommit före. Ingen av de större kunderna skulle tycka att det var konstigt om du skulle sitta med en laptop och hörlurar pĂ„ deras kontor och jobbar, typ. Har jobbat i mĂ„nga Ă„r nu i branschen (Började med Mix Plus senare HD, nu native) och frĂ„gan vad man kör pĂ„ har inte stĂ€llts de senaste Ă„ren. PLUS hur mycket spelar du in genom ljudkortet? Hörbarhet mellan de kort du nĂ€mner Ă€r nog NOLL. Det blir exakt lika svĂ„rt att fĂ„ bra ljud eller mixa som tidigare. Jag menar jag summera Ă€ndĂ„ i datorn och alla blir nöjda. Har ett Motu HD198 interface som har samma om inte bĂ€ttre AD Ă€n HD 192 interfacet men jag Ă€r inte ljudbög och skulle klara mig med sĂ€mre kort om jag var tvungen till. Som sagt det Ă€r killen/tjejen bakom som rĂ€knas. Har man en fet studio och behöver dra av kostnader sĂ„ förstĂ„r jag ett HD system kopplat till ett schysst mixerbord . Satsa pĂ„ lokalen eller nĂ„t sĂ„nt skulle jag göra, vilket jag ocksĂ„ gjort. đ Det Ă€r bara min uppfattning sĂ„ kör hĂ„rt om du tycker det Ă€r vĂ€rt det. Edit: HĂ€r Ă€r polarens band och alla instrument och sĂ„ng Ă€r inspelade genom Macens egna ljudkort vilket t.o.m jag tyckte var konstigt men hur lĂ„ter det......? http://www.lowe.st/flash/popUpPlayer.jsp?mediaId=1013818 verkar inte funka att lĂ€nka sĂ„ prova denna istĂ€llet http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...VideoID=3002247 Hejsan 4trax. Precis det du sĂ€ger Ă€r jag fullt medveten om, och det va det jag skrev om i mitt första inlĂ€gg. Lokal kommer sjĂ€lvklart komma senare (planerna Ă€r att bygga om en lada). Jag har rĂ€tt stora planer och detta Ă€r ett steg i denna plan. Att det blir ett HD Ă€r pĂ„ grund av en sĂ„n barnslig sak som att det varit en dröm i vĂ€ldans mĂ„nga Ă„r. Och Ă€ven om mycket talar emot nĂ„got sĂ„ Ă€r drömmar nĂ„got man bör följa tycker jag. Nu lyssnade jag inte pĂ„ lĂ€nken, jag behöver inte det. Jag har hört saker inspelade pĂ„ dĂ„liga kort som lĂ„ter kanon och saker inspelade pĂ„ bra kort som lĂ„ter skit, sĂ„ Ă€r redan fullt medveten om vad du sĂ€ger som sagt đ MVH Anders
4Trax Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Varför införskaffa ett HD system? För att man verkar mer seriöst eller proffsig?Att Ă€ga HD har allt mer blivit en allt mindre frĂ„ga bland kunderna. Alla vill dra in pĂ„ kostnaderna och handhavandet/talang (Ă€ntligen) har kommit före. Ingen av de större kunderna skulle tycka att det var konstigt om du skulle sitta med en laptop och hörlurar pĂ„ deras kontor och jobbar, typ. Har jobbat i mĂ„nga Ă„r nu i branschen (Började med Mix Plus senare HD, nu native) och frĂ„gan vad man kör pĂ„ har inte stĂ€llts de senaste Ă„ren. PLUS hur mycket spelar du in genom ljudkortet? Hörbarhet mellan de kort du nĂ€mner Ă€r nog NOLL. Det blir exakt lika svĂ„rt att fĂ„ bra ljud eller mixa som tidigare. Jag menar jag summera Ă€ndĂ„ i datorn och alla blir nöjda. Har ett Motu HD198 interface som har samma om inte bĂ€ttre AD Ă€n HD 192 interfacet men jag Ă€r inte ljudbög och skulle klara mig med sĂ€mre kort om jag var tvungen till. Som sagt det Ă€r killen/tjejen bakom som rĂ€knas. Har man en fet studio och behöver dra av kostnader sĂ„ förstĂ„r jag ett HD system kopplat till ett schysst mixerbord . Satsa pĂ„ lokalen eller nĂ„t sĂ„nt skulle jag göra, vilket jag ocksĂ„ gjort. đ Det Ă€r bara min uppfattning sĂ„ kör hĂ„rt om du tycker det Ă€r vĂ€rt det. Edit: HĂ€r Ă€r polarens band och alla instrument och sĂ„ng Ă€r inspelade genom Macens egna ljudkort vilket t.o.m jag tyckte var konstigt men hur lĂ„ter det......? http://www.lowe.st/flash/popUpPlayer.jsp?mediaId=1013818 verkar inte funka att lĂ€nka sĂ„ prova denna istĂ€llet http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...VideoID=3002247 Hejsan 4trax. Precis det du sĂ€ger Ă€r jag fullt medveten om, och det va det jag skrev om i mitt första inlĂ€gg. Lokal kommer sjĂ€lvklart komma senare (planerna Ă€r att bygga om en lada). Jag har rĂ€tt stora planer och detta Ă€r ett steg i denna plan. Att det blir ett HD Ă€r pĂ„ grund av en sĂ„n barnslig sak som att det varit en dröm i vĂ€ldans mĂ„nga Ă„r. Och Ă€ven om mycket talar emot nĂ„got sĂ„ Ă€r drömmar nĂ„got man bör följa tycker jag. Nu lyssnade jag inte pĂ„ lĂ€nken, jag behöver inte det. Jag har hört saker inspelade pĂ„ dĂ„liga kort som lĂ„ter kanon och saker inspelade pĂ„ bra kort som lĂ„ter skit, sĂ„ Ă€r redan fullt medveten om vad du sĂ€ger som sagt đ MVH Anders Ok!............................................................donÂŽt do it! đ Att Ă€ga en gibson istĂ€llet för en epiphone det kan jag förstĂ„ (jag mĂ„ste eftersom jag har 3st đ ) men en digital pryl med extra dyra tillbehör? đ Redigerat 4 november 2008 av 4Trax
Anders F Postat 4 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2008 Varför införskaffa ett HD system? För att man verkar mer seriöst eller proffsig?Att Ă€ga HD har allt mer blivit en allt mindre frĂ„ga bland kunderna. Alla vill dra in pĂ„ kostnaderna och handhavandet/talang (Ă€ntligen) har kommit före. Ingen av de större kunderna skulle tycka att det var konstigt om du skulle sitta med en laptop och hörlurar pĂ„ deras kontor och jobbar, typ. Har jobbat i mĂ„nga Ă„r nu i branschen (Började med Mix Plus senare HD, nu native) och frĂ„gan vad man kör pĂ„ har inte stĂ€llts de senaste Ă„ren. PLUS hur mycket spelar du in genom ljudkortet? Hörbarhet mellan de kort du nĂ€mner Ă€r nog NOLL. Det blir exakt lika svĂ„rt att fĂ„ bra ljud eller mixa som tidigare. Jag menar jag summera Ă€ndĂ„ i datorn och alla blir nöjda. Har ett Motu HD198 interface som har samma om inte bĂ€ttre AD Ă€n HD 192 interfacet men jag Ă€r inte ljudbög och skulle klara mig med sĂ€mre kort om jag var tvungen till. Som sagt det Ă€r killen/tjejen bakom som rĂ€knas. Har man en fet studio och behöver dra av kostnader sĂ„ förstĂ„r jag ett HD system kopplat till ett schysst mixerbord . Satsa pĂ„ lokalen eller nĂ„t sĂ„nt skulle jag göra, vilket jag ocksĂ„ gjort. đ Det Ă€r bara min uppfattning sĂ„ kör hĂ„rt om du tycker det Ă€r vĂ€rt det. Edit: HĂ€r Ă€r polarens band och alla instrument och sĂ„ng Ă€r inspelade genom Macens egna ljudkort vilket t.o.m jag tyckte var konstigt men hur lĂ„ter det......? http://www.lowe.st/flash/popUpPlayer.jsp?mediaId=1013818 verkar inte funka att lĂ€nka sĂ„ prova denna istĂ€llet http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...VideoID=3002247 Hejsan 4trax. Precis det du sĂ€ger Ă€r jag fullt medveten om, och det va det jag skrev om i mitt första inlĂ€gg. Lokal kommer sjĂ€lvklart komma senare (planerna Ă€r att bygga om en lada). Jag har rĂ€tt stora planer och detta Ă€r ett steg i denna plan. Att det blir ett HD Ă€r pĂ„ grund av en sĂ„n barnslig sak som att det varit en dröm i vĂ€ldans mĂ„nga Ă„r. Och Ă€ven om mycket talar emot nĂ„got sĂ„ Ă€r drömmar nĂ„got man bör följa tycker jag. Nu lyssnade jag inte pĂ„ lĂ€nken, jag behöver inte det. Jag har hört saker inspelade pĂ„ dĂ„liga kort som lĂ„ter kanon och saker inspelade pĂ„ bra kort som lĂ„ter skit, sĂ„ Ă€r redan fullt medveten om vad du sĂ€ger som sagt đ MVH Anders Ok!............................................................donÂŽt do it! đ Att Ă€ga en gibson istĂ€llet för en epiphone det kan jag förstĂ„ (jag mĂ„ste eftersom jag har 3st đ ) men en digital pryl med extra dyra tillbehör? đ Om det Ă€r en dröm sĂ„ Ă€r det đ Och jag kan förstĂ„ alla som lĂ€gger ut stora summor pĂ„ sina drömmar. Sedan sĂ„ skulle jag aldrig vilja jobba i nĂ„got annat DAW Ă€n pro tools, och dĂ„ har man ju inte sĂ„ mycket val tyvĂ€rr đ MVH Anders
JonasW Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Varför införskaffa ett HD system? För att man verkar mer seriöst eller proffsig?Att Ă€ga HD har allt mer blivit en allt mindre frĂ„ga bland kunderna. Alla vill dra in pĂ„ kostnaderna och handhavandet/talang (Ă€ntligen) har kommit före. Ingen av de större kunderna skulle tycka att det var konstigt om du skulle sitta med en laptop och hörlurar pĂ„ deras kontor och jobbar, typ. Har jobbat i mĂ„nga Ă„r nu i branschen (Började med Mix Plus senare HD, nu native) och frĂ„gan vad man kör pĂ„ har inte stĂ€llts de senaste Ă„ren. PLUS hur mycket spelar du in genom ljudkortet? Hörbarhet mellan de kort du nĂ€mner Ă€r nog NOLL. Det blir exakt lika svĂ„rt att fĂ„ bra ljud eller mixa som tidigare. Jag menar jag summera Ă€ndĂ„ i datorn och alla blir nöjda. Har ett Motu HD198 interface som har samma om inte bĂ€ttre AD Ă€n HD 192 interfacet men jag Ă€r inte ljudbög och skulle klara mig med sĂ€mre kort om jag var tvungen till. Som sagt det Ă€r killen/tjejen bakom som rĂ€knas. Har man en fet studio och behöver dra av kostnader sĂ„ förstĂ„r jag ett HD system kopplat till ett schysst mixerbord . Satsa pĂ„ lokalen eller nĂ„t sĂ„nt skulle jag göra, vilket jag ocksĂ„ gjort. đ Det Ă€r bara min uppfattning sĂ„ kör hĂ„rt om du tycker det Ă€r vĂ€rt det. Edit: HĂ€r Ă€r polarens band och alla instrument och sĂ„ng Ă€r inspelade genom Macens egna ljudkort vilket t.o.m jag tyckte var konstigt men hur lĂ„ter det......? http://www.lowe.st/flash/popUpPlayer.jsp?mediaId=1013818 verkar inte funka att lĂ€nka sĂ„ prova denna istĂ€llet http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...VideoID=3002247 Hejsan 4trax. Precis det du sĂ€ger Ă€r jag fullt medveten om, och det va det jag skrev om i mitt första inlĂ€gg. Lokal kommer sjĂ€lvklart komma senare (planerna Ă€r att bygga om en lada). Jag har rĂ€tt stora planer och detta Ă€r ett steg i denna plan. Att det blir ett HD Ă€r pĂ„ grund av en sĂ„n barnslig sak som att det varit en dröm i vĂ€ldans mĂ„nga Ă„r. Och Ă€ven om mycket talar emot nĂ„got sĂ„ Ă€r drömmar nĂ„got man bör följa tycker jag. Nu lyssnade jag inte pĂ„ lĂ€nken, jag behöver inte det. Jag har hört saker inspelade pĂ„ dĂ„liga kort som lĂ„ter kanon och saker inspelade pĂ„ bra kort som lĂ„ter skit, sĂ„ Ă€r redan fullt medveten om vad du sĂ€ger som sagt đ MVH Anders Ok!............................................................donÂŽt do it! đ Att Ă€ga en gibson istĂ€llet för en epiphone det kan jag förstĂ„ (jag mĂ„ste eftersom jag har 3st đ ) men en digital pryl med extra dyra tillbehör? đ Du tappar mig med det argumentet, sĂ„ det Ă€r skillnad mellan olika gitarrer i olika prisklass, men interface Ă€r skitsamma? Det gĂ€ller ju precis samma princip med gitarrer med, bara fĂ€r att du har en bra gitarr mĂ„ste det inte lĂ„ta bra och bara för att du har en kass gitarr mĂ„ste det inte lĂ„ta kasst. Uffe Wakenius kör ju pĂ„ en billig Aria-planka och han klĂ€mmer ju ut en och annan fin ton... Kan bara sĂ€ga att bytet vi gjorde frĂ„n Mixplus med Apogee AD8000 till HD3 med Apogee AD16x var som en ny vĂ€rld, och dĂ„ Ă€r ju inte AD8000 nĂ„gra dĂ„liga interface...
4Trax Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Nej, bara att gitarren inte tappar vĂ€rdet men den lĂ„ter lika kasst om man lirar dĂ„ligt! đ Apogee har de bĂ€sta AD omvandlare det Ă€r vĂ€l allmĂ€nt kĂ€nt. Grattis!
JonasW Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Nej, bara att gitarren inte tappar vĂ€rdet men den lĂ„ter lika kasst om man lirar dĂ„ligt! đ Apogee har de bĂ€sta AD omvandlare det Ă€r vĂ€l allmĂ€nt kĂ€nt. Grattis! NĂ€ dĂ€r kan jag vĂ€l inte annat Ă€n att hĂ„lla med, men Ă„ andra sidan gör ju inte det produkten sĂ€mre, bara tungt att köpa nytt nĂ€r man inte fĂ„r ens en spottstyver för det gamla đ
J.Westling Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Hej Gizmo! Som jag ser det ar en 96i/o inget att ha om man anda ska satsa pa ett HD system. Den ar i grunden nastan som en 003 i ljud kvallite. Och jag tror att du kommer bli besviken pa skillnaden mellan den och din 002:a Basta interfacet till PTHD for fortfarande vettiga pengar ar utan tvekan Lynx Aurora 16 eller Lynx Aurora 8 om det ar tight med pengar. Aurora 16 kostar ca som en 192i/o och ar manga mil battre. Och det sager jag inte bara for att jag kor pa en aurora 16. Jag har jobbat mycket med olika interface. 96i/o, 192i/o pa alchemea mm, Apogee AD16 och DA16 hos en producent jag jobbar for, Prism Dream ADA-8 har vi pa metropolis och sjalv har jag en Lynx Aurora 16. Auroran ar helt klart den basta om man inte vill lagga ut lika mycket till pa en Prism och dessutom fa mindre kanaler. Det fina med auroran ar att den har exakt samma latency varde som en 192i/o vilket gor att det bara ar att koppla in och kora. Vilket gor att Apogee mm blir lite krangligt. Dessutom far man 16 analoga i/o och 16 digitala AES/EBU i/o sammtidigt i auroran vilket gor den annu mer prisvard jamfort med en 192i/o PT ser Auroran som tva 192 interface i 32ch mode. Samma i/o med apogee blir ocksa valdigt mycket dyrare och inte speciellt mycket battre. Sa som jag ser det finns det bara ett val! Om du nu inte vill slanga en 60-70k pa Prism, som man kanske fa se som den basta. Andra alternativ som jag inte testat ar Myteks och lavry's interface som sags ska va mycket bra, men igen blir det dyrare an en aurora om du vill ha samma i/o. Natt annat att tanka pa ar att jag hort rykten om nya HD kort borjan pa nasta ar. Da kommer priserna pa nuvarande HD falla forhoppningsvis. MVH J Redigerat 4 november 2008 av Bobogura
Anders F Postat 4 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2008 Hej Gizmo! Som jag ser det ar en 96i/o inget att ha om man anda ska satsa pa ett HD system. Den ar i grunden nastan som en 003 i ljud kvallite. Och jag tror att du kommer bli besviken pa skillnaden mellan den och din 002:a Basta interfacet till PTHD for fortfarande vettiga pengar ar utan tvekan Lynx Aurora 16 eller Lynx Aurora 8 om det ar tight med pengar. Aurora 16 kostar ca som en 192i/o och ar manga mil battre. Och det sager jag inte bara for att jag kor pa en aurora 16. Jag har jobbat mycket med olika interface. 96i/o, 192i/o pa alchemea mm, Apogee AD16 och DA16 hos en producent jag jobbar for, Prism Dream ADA-8 har vi pa metropolis och sjalv har jag en Lynx Aurora 16. Auroran ar helt klart den basta om man inte vill lagga ut lika mycket till pa en Prism och dessutom fa mindre kanaler. Det fina med auroran ar att den har exakt samma latency varde som en 192i/o vilket gor att det bara ar att koppla in och kora. Vilket gor att Apogee mm blir lite krangligt. Dessutom far man 16 analoga i/o och 16 digitala AES/EBU i/o sammtidigt i auroran vilket gor den annu mer prisvard jamfort med en 192i/o PT ser Auroran som tva 192 interface i 32ch mode. Samma i/o med apogee blir ocksa valdigt mycket dyrare och inte speciellt mycket battre. Sa som jag ser det finns det bara ett val! Om du nu inte vill slanga en 60-70k pa Prism, som man kanske fa se som den basta. Andra alternativ som jag inte testat ar Myteks och lavry's interface som sags ska va mycket bra, men igen blir det dyrare an en aurora om du vill ha samma i/o. Natt annat att tanka pa ar att jag hort rykten om nya HD kort borjan pa nasta ar. Da kommer priserna pa nuvarande HD falla forhoppningsvis. MVH J Mycket kloka och tĂ€nkvĂ€rda ord du sĂ€ger dĂ€r. Att det ska komma nya kort kan ju ge förklaringen till varför jag fĂ„r (vad jag tycker) ett sĂ„ pass bra pris som jag fĂ„r redan nu. Dock vill jag köpa in detta före nyĂ„r sĂ„ det hamnar i Ă„rets bokföring đ Det jag nu har bestĂ€mt mig för efter att ha kollat sjĂ€lv och lĂ€st vad ni sĂ€ger samt jĂ€mför priser Ă€r 1 st HD2 Inklusive Massive pack PRO 1 st 96 i/o (denna skall om cirka ett Ă„r antingen kompletteras med digi192 eller Apogee eller Lynx som ni har förelsagit), vilket det blir fĂ„r jag titta pĂ„ dĂ„. Och dĂ„ kanske interfacepriserna sjunkit ocksĂ„ om det kommer nya kort sĂ„ kanske nya interface Ă€r pĂ„ gĂ„ng ocksĂ„, vem vet đ PĂ„ detta sĂ€tt sĂ„ tycker jag mig seatt jag fĂ„r mest valuta för pengarna nĂ€r det gĂ€ller hĂ„rdvaran och mjukvaran. MVH Anders
JagÀrsnabb Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Och allt kommer till att det handlar om musiken! MEN nÄgon/nÄgonting mÄste ju vara mellanhanden/inspelningen, och varför inte ha bÀsta tÀnkbara verktyg att jobba med? =)
Anders F Postat 12 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 12 november 2008 Idag la jag bestĂ€llningen đ Som ni ser sĂ„ stĂ„r det HD1, men det ligger ett extra accel kort med sĂ„ det Ă€r HD2 Nu vĂ€ntar jag pĂ„ följande: HD1 PCIe 96 I/O Digidesign Virtual Instrument Box Set Transfuser Abbey Road Brilliance Pack Brainworx bx_digital Eventide Omnipressor Flux Epure II GRM Tools Classic TDM Bundle Softube Acoustic Feedback Deluxe TC Electronic MD3 Stereo Mastering URS M series EQ Bundle PLUS! Mina egna val: Digidesign Eleven Digidesign Real tape suite Trillium Lane Labs TL Drum Rehabâą Trillium Lane Labs TL Spaceâą TDM Edition Bomb Factory Classic Compressors Bundle â Digidesign ImpactÂź Digidesign ReVibeÂź Digidesign X-FormÂź SAMT Pro Tools HD Accel Card TC Electronic Master X3 TC-Helicon Harmony4 Snacka om att det pirrar i magen nu âșïžđ FĂ„r det förhoppningsvis i slutet av nĂ€sta vecka eller veckan dĂ€rpĂ„! MVH Anders
JonesH Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 HĂ€rligt Gizmo! Hoppas du fĂ„r roligt, det blir ju som julafton det dĂ€r hörru đ
Anders F Postat 13 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 13 november 2008 HĂ€rligt Gizmo! Hoppas du fĂ„r roligt, det blir ju som julafton det dĂ€r hörru đ Ja, lite tidig julafton bara. Det kĂ€nns nĂ€stan overkligt. För vissa kanske detta inte Ă€r en big deal. Men för mig har detta varit en dröm lĂ€nge, sĂ„ jag fick lĂ€sa orderbekrĂ€ftelsen flera gĂ„nger innan jag ens fattade att jag verkligen bestĂ€llt detta đ Förhoppningsvis sĂ„ skall det vara hos mig i slutet av nĂ€sta vecka. MVH Anders
JonasW Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 (redigerat) Det Ă€r vĂ€l kul hela vĂ€gen fram tills det Ă€r dags att betala skiten đ NĂ€ men grattis till inköpet om man nu kan sĂ€ga sĂ„, alltid kul nĂ€r man till slut kan infria en dröm đ Redigerat 13 november 2008 av JonasW
crillemannen Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Vad gick det hÀr kalaset pÄ dÄ?? Hade varit kul att veta Mvh Christian
Anders F Postat 13 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 13 november 2008 Det Ă€r vĂ€l kul hela vĂ€gen fram tills det Ă€r dags att betala skiten đ NĂ€ men grattis till inköpet om man nu kan sĂ€ga sĂ„, alltid kul nĂ€r man till slut kan infria en dröm đ För det hĂ€r betalar jag sĂ„ gĂ€rna đ Man fĂ„r tacka för gratulationen. Vad gick det hĂ€r kalaset pĂ„ dĂ„?? Hade varit kul att veta Mvh Christian Hela kalaset gĂ„r pĂ„ 105 000kr ink moms + att jag mĂ„ste uppgradera mitt OSX för att det ska funka med PT8 och sedan sĂ„ slĂ€nger jag pĂ„ lite mer ramminne nu nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r i farten. TĂ€nkte vĂ€ll slĂ€nga in en 6GB i burken iaf đ Det vĂ€rsta Ă€r att jag Ă€ven nu gĂ„r i köptankar pĂ„ ett nord electro, dĂ„ jag behöver ett stagepiano ocksĂ„. Nu fĂ„r jag nog ge mig đ MVH Anders
JonasW Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Vad gick det hĂ€r kalaset pĂ„ dĂ„?? Hade varit kul att veta Mvh Christian Hela kalaset gĂ„r pĂ„ 105 000kr ink moms + att jag mĂ„ste uppgradera mitt OSX för att det ska funka med PT8 och sedan sĂ„ slĂ€nger jag pĂ„ lite mer ramminne nu nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r i farten. TĂ€nkte vĂ€ll slĂ€nga in en 6GB i burken iaf â ïž Det vĂ€rsta Ă€r att jag Ă€ven nu gĂ„r i köptankar pĂ„ ett nord electro, dĂ„ jag behöver ett stagepiano ocksĂ„. Nu fĂ„r jag nog ge mig đ MVH Anders Hur Ă€r det med PT, finns det nĂ„n grĂ€ns för hur mycket RAM man kan ha? Har för mig Logic har 4GB som max. Jag har 6,5 i min burk vilket iof inte Ă€r nĂ„t fel Ă€ven om logic inte tar mer eftersom man aldrig behöver oroa sig för att nĂ„t annat ligger och tar minne, men Ă€ndĂ„, kan vara bra sĂ„ du inte slĂ€nger ut pengar i onödan.
Anders F Postat 14 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 14 november 2008 Vad gick det hĂ€r kalaset pĂ„ dĂ„?? Hade varit kul att veta Mvh Christian Hela kalaset gĂ„r pĂ„ 105 000kr ink moms + att jag mĂ„ste uppgradera mitt OSX för att det ska funka med PT8 och sedan sĂ„ slĂ€nger jag pĂ„ lite mer ramminne nu nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r i farten. TĂ€nkte vĂ€ll slĂ€nga in en 6GB i burken iaf â ïž Det vĂ€rsta Ă€r att jag Ă€ven nu gĂ„r i köptankar pĂ„ ett nord electro, dĂ„ jag behöver ett stagepiano ocksĂ„. Nu fĂ„r jag nog ge mig đ MVH Anders Hur Ă€r det med PT, finns det nĂ„n grĂ€ns för hur mycket RAM man kan ha? Har för mig Logic har 4GB som max. Jag har 6,5 i min burk vilket iof inte Ă€r nĂ„t fel Ă€ven om logic inte tar mer eftersom man aldrig behöver oroa sig för att nĂ„t annat ligger och tar minne, men Ă€ndĂ„, kan vara bra sĂ„ du inte slĂ€nger ut pengar i onödan. Bra frĂ„ga! Jag kollade manualen och i den stĂ„r det inget om att Pro Tools skulle vara begrĂ€nsat pĂ„ detta. Det enda som stĂ„r Ă€r att Pro Tools krĂ€ver ett minimum av ramminne som Ă€r reserverat för programmet. MVH Anders
Burnie Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 Det Ă€r vĂ€l kul hela vĂ€gen fram tills det Ă€r dags att betala skiten đČ NĂ€ men grattis till inköpet om man nu kan sĂ€ga sĂ„, alltid kul nĂ€r man till slut kan infria en dröm đ För det hĂ€r betalar jag sĂ„ gĂ€rna đ Man fĂ„r tacka för gratulationen. Vad gick det hĂ€r kalaset pĂ„ dĂ„?? Hade varit kul att veta Mvh Christian Hela kalaset gĂ„r pĂ„ 105 000kr ink moms + att jag mĂ„ste uppgradera mitt OSX för att det ska funka med PT8 och sedan sĂ„ slĂ€nger jag pĂ„ lite mer ramminne nu nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r i farten. TĂ€nkte vĂ€ll slĂ€nga in en 6GB i burken iaf đ Det vĂ€rsta Ă€r att jag Ă€ven nu gĂ„r i köptankar pĂ„ ett nord electro, dĂ„ jag behöver ett stagepiano ocksĂ„. Nu fĂ„r jag nog ge mig đ MVH Anders Hej Anders Gratulerar till dina inköp, du verkar vara som att barn pĂ„ julafton just nu đ men jag förstĂ„r dig, det Ă€r otrooligt kul med nya dyra prylar đ Jag har ett "Nord Rack Virtual analog" som jag sĂ€llan anvĂ€nder om du skulle vara intresserad att köpa..... Mvh Björn
Anders F Postat 15 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 15 november 2008 (redigerat) Det Ă€r vĂ€l kul hela vĂ€gen fram tills det Ă€r dags att betala skiten đČ NĂ€ men grattis till inköpet om man nu kan sĂ€ga sĂ„, alltid kul nĂ€r man till slut kan infria en dröm đ För det hĂ€r betalar jag sĂ„ gĂ€rna đ Man fĂ„r tacka för gratulationen. Vad gick det hĂ€r kalaset pĂ„ dĂ„?? Hade varit kul att veta Mvh Christian Hela kalaset gĂ„r pĂ„ 105 000kr ink moms + att jag mĂ„ste uppgradera mitt OSX för att det ska funka med PT8 och sedan sĂ„ slĂ€nger jag pĂ„ lite mer ramminne nu nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r i farten. TĂ€nkte vĂ€ll slĂ€nga in en 6GB i burken iaf đ Det vĂ€rsta Ă€r att jag Ă€ven nu gĂ„r i köptankar pĂ„ ett nord electro, dĂ„ jag behöver ett stagepiano ocksĂ„. Nu fĂ„r jag nog ge mig đ MVH Anders Hej Anders Gratulerar till dina inköp, du verkar vara som att barn pĂ„ julafton just nu đ men jag förstĂ„r dig, det Ă€r otrooligt kul med nya dyra prylar đ Jag har ett "Nord Rack Virtual analog" som jag sĂ€llan anvĂ€nder om du skulle vara intresserad att köpa..... Mvh Björn Hejsan Björn. Barn som pĂ„ julafton Ă€r nog bara förnamnet đ Om det blir ett Clavia Nord sĂ„ blir det med klaviatur dĂ„ det Ă€r mest tĂ€nkt att hĂ€nga med pĂ„ spelningarna, men om det bara hade varit till studion sĂ„ hade helt klart rackmodellen varit mer intressant, eller om jag redan hade ett sunkigt stagepiano som jag bara ville ha nya ljud till. Man fĂ„r tacka för gratulationen đ MVH Anders Redigerat 15 november 2008 av Gizmozis
Chris900 Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Hur gick det med HD-köpet? Blev det sÄ bra som du tÀnkt dig? Befinner mig lite i samma situation: har tröttnat pÄ brist pÄ ADC och att det bara finns 12 auxar osv, sÄ det skulle vara intressant att höra dina första intryck av HD-vÀrlden. /Chris
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.