Jump to content
Annons

Att spela in analogt via digital ingång...


Fierze

Recommended Posts

Anta att jag har ett ljudkort med 6 analoga ingångar samt en digital stereoingång via s/pdif (som t.ex. M-Audio FastTrack Ultra);

Hur gör jag då för att lättast/billigast spela in 8 ANALOGA källor samtidigt?

(T.ex. ett trumsset på 8 kanaler, eller kanske ett helt band live med 4 kanaler för trumset och en var för bas, gitarr, gitarr och sång?)

Finns det bra billiga a/d-omvandlare som man bara pluggar in och som splittar upp en digital stereoingång till två analoga monoingångar?

Och innebär det några problem med att spela in genom både analoga och digitala ingångar samtidigt?

Tacksam för svar, jag borde verkligen ha koll på det här men har glömt en del på senare år och det verkar svårt att hitta info faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver en 2-kanalig A/D-omvandlare, alternativt en preamp med S/Pdif ut för att kunna göra så.

Ett exempel på preamp, är Aphex 207D, som är en höjdare för pengarna. 😲

Sedan är frågan om ditt ljudkort kan hantera alla 8 ingångarna samtidgt. Det förekommer nämligen ljudkort där den digitala ingången ersätter två analoga ingångar, så läs i ljudkortets manual om det för säkerhets skull...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer nämligen ljudkort där den digitala ingången ersätter två analoga ingångar, så läs i ljudkortets manual om det för säkerhets skull...

Hmm, hittar inget i manualen till Fasttrack Ultra om detta. Man tycker att digital+analog inspelning borde vara en ganska vanlig fundering annars, för de som köper ljudkort med multipla ingångar och som vill maxa kortet i en studiosituation...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en billig ADC för runt en femhundring på NetOnNet just i det syftet. Trodde att det skulle låta skräp, men det gjorde den inte, faktiskt riktigt bra ljud för den lilla pengen. Du kan ju kolla om de säljer den fortfarande. Annars kan jag fundera på om jag behöver ha kvar min (spelar sällan in så många kanaler längre).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver en 2-kanalig A/D-omvandlare, alternativt en preamp med S/Pdif ut för att kunna göra så.

Ett exempel på preamp, är Aphex 207D, som är en höjdare för pengarna. 😉

Kollade just på Aphex 207D, såg att listpriset verkar ligga omkring 5595:-.. haha, den låter säkert väldigt bra men priset är väl sisådär 5000 kr högre än vad jag är beredd att betala 😄 Hade mer hoppats på att det skulle finnas nån väldigt lätt och enkel liten adapter för några hundringar som bara omvandlar signalen och absolut inget mer, men det kanske är dessa prisklasser man måste upp i för att hyfsat omvandla en analog signal till digital?

Lyckligtvis var min fundering rent hypotetisk och jag har inte köpt något ljudkort än, och i så fall lägger jag definitivt hellre några hundringar extra och köper till exempel ett Fasttrack Ultra 8R som har två extra analoga ingångar från början.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade mer hoppats på att det skulle finnas nån väldigt lätt och enkel liten adapter för några hundringar som bara omvandlar signalen och absolut inget mer, men det kanske är dessa prisklasser man måste upp i för att hyfsat omvandla en analog signal till digital?

Som sagt så hittade jag ju en för en femhundring. Desvärre verkar inte NetonNet sälja den längre och jag hittar inte den någon annanstans i Sverige. Såhär ser den ut i vilket fall som helst

41JoE7tgmYL._SS400_.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så hittade jag ju en för en femhundring. Desvärre verkar inte NetonNet sälja den längre och jag hittar inte den någon annanstans i Sverige. Såhär ser den ut i vilket fall som helst

Ursäkta att jag inte uppmärksammade priset du angav, det låter ju beydligt rimligare. Frågan är ju om det är någon större ljudmässig skillnad mellan adaptrar i så olika prisklasser, tror också det är svårt att höra skillnad... Står ännu i valet mellan ett mindre ljudkort med färre utgångar (men med dylika utbyggnadsmöjligheter genom a/d-adapter) eller en rackenhet med ett tillräckligt antal inbyggda ingångar. Det blir nog egentligen ingen större skillnad i klumpighet om man ändå måste släpa runt på adaptern så eventuellt är det rackenheten som vinner. Har bl.a. kollat på ESI ESU 1808 som ju har mängder med in- och utgångar i samma kort, där lär det inte behövas utbyggnad, möjligen bara ett gäng tele-till-XLR-adaptrar...

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
JanneL (oregistrerad)
Anta att jag har ett ljudkort med 6 analoga ingångar samt en digital stereoingång via s/pdif (som t.ex. M-Audio FastTrack Ultra);

Hur gör jag då för att lättast/billigast spela in 8 ANALOGA källor samtidigt?

(T.ex. ett trumsset på 8 kanaler, eller kanske ett helt band live med 4 kanaler för trumset och en var för bas, gitarr, gitarr och sång?)

Finns det bra billiga a/d-omvandlare som man bara pluggar in och som splittar upp en digital stereoingång till två analoga monoingångar?

Och innebär det några problem med att spela in genom både analoga och digitala ingångar samtidigt?

Tacksam för svar, jag borde verkligen ha koll på det här men har glömt en del på senare år och det verkar svårt att hitta info faktiskt.

Nu kanske du har köpt usb-ljudkortet och vill fortsätta använda det, jag hade usb-kort från början men efter en massa problem ( och bara 2 kanaler in på mitt) har jag bytt det mot m-audio-delta1010 LT (http://www.thomann.de/se/m-audio_delta_1010lt.htm?partner_id=43724) pci-kort och det blev en väldig skillnad. Det har 8 analoga in och ut ( ut använder jag bara 2) men det finns 8 om du kan finna anledning att använda dom. Jag gör ofta inspelningar precis som du beskriver det hela, 4 mickar på trummor, en gitarr, en bas, och en keyboard samt slasksång i en tagning. Det funkar perfekt med detta ljudkortet att spela in 8 analoga kanaler samtidigt, jag använder cubase sx3 och wavelab som mjukvara.

ha det bra

Janne L

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips! Bra billiga AD omvandlare till Spdif är att köpa en gammal DAT bandare, går att få billigt på anonsmarknaden.

Finns lite budget så skulle jag rekomendera en

Joemeek Twin-Q Stereo channelstrip

Två kanals micpre med 2 olika karaktärsval / EQ / kompressor digital omvandl. mm.

24 bitars AD med 96Khz inbyggt kort

Har en själv och gillar soundet i preamps och kompressorn.

AD omvandlingen fungerar riktigt bra!

Finns hos www.goodmusic.se till bra priser

post-17245-1226996381.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Dags för en bump här tycker jag! Nuförtiden borde det ju finnas ÄNNU fler som blev förälskade när de såg specarna på det där fina ljudkortet - "Wow, 10 kanaler in!" - och slog till, men nu sitter där med bara 8 för att de sista två är i SPDIF... Jag själv är i just denna sits, även om jag var fullt medveten om att de räknade in SPDIF i det totala antalet ingångar. Men nu har det blivit dags att öka på antalet kanaler för att få lite mer att leka med vid truminspelningarna!

Såg Claes tips om Aphex207D, en preamp med inbyggd a/d, men för många kan det nog kännas lite väl saftigt med 6.750:- (plus att jag inte tror att den är två-kanalig?). Även RMEs renodlade converter ADI 2 ligger en bit upp i prisregistret, 5.000:- hos tysken. Det billigaste alternativet jag hittat är DSPII från ART, en tvåkanalig preamp med inbyggd a/d för 3.100:- hos Thomann. Undrar nu om det kanske finns någon annan som hittat ett billigare alternativ? Ska erkänna att jag undvek att leta inom Behringer och liknande märken... 😉 Vore kul om någon hade tips på en billig a/d-omvandlare så att jag kan få användning för min gamla M-Audio DMP3... 🙂

Ha're!

Edit: Fortsatte leta lite, hittade ytterligare en preamp-lösning: Samson C-Valve. Dock enkanalig, och inte toppklass direkt... I 24 bitar kan man bara välja på 48 eller 96 kHz. Kostar 930:-/st.

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...