Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HejHej.

Har haft ett problem rätt länge nu som gör mig galen, rätt fjantigt litet problem egentligen men behöver verkligen få de fixat nu när jag ska rensa och gå igenom mina gamla projekt....

Nu sitter jag på min bärbara dator och där när man tar och väljer "detaljerad lista" så får man upp fyra spalter: "Namn, Typ, Storlek, Senast Ändrad"

...men på min musikdator är det istället så att alla mappar är som default inställda på mapptyp "musik" vilket gör att alla filer istället får spalterna: "Namn, Storlek, Typ, Artist, Skivnamn, År, Spår, Varaktighet" !! Jag vill inte ha det så! Vill kunna se datum på senast ändrad, vilket gör hela indexeringen och katalogiseringen av mina färdiga låtar mycket enklare... men nej då, dator vägrar. Eller så gör jag fel... Hjälp någon?

.. jag trodde ju då alltså att det berodde på att mapp-typen var inställd på "musik" och inte "dokument",, men när jag ändrade detta så hjälpte det inte.

Help me studiofreaks! =)

PÖSS

/L

Annons
Postat (redigerat)

Pöss? 😏

Nåja .. öppna "den här datorn"

gå till "verktyg -> Mappalternativ" (alternativet längst ner)

gå till fliken "Visa"

Klicka på knappen "Återställ alla mappar"

Klicka på "Verkställ"

Klicka på knappen "Använd i alla mappar"

Klicka på "Verkställ"

Bläddra ner en bit i rullisten och hitta alternativet som anger om varje mapp ska minnas den fil-visning som du senast använde i just den mappen. Ange om du vill ha det så eller inte

Verkställ och OK

Stäng "Den här datorn" (det verkar som att inställningen inte fastnar bra förrän man stängt explorer.exe)

*menyerna kan heta annorlunda, jag minns inte, kör engelskspråkigt windows*

Redigerat av Opus99
Postat
Pöss? 😏

Nåja .. öppna "den här datorn"

gå till "verktyg -> Mappalternativ" (alternativet längst ner)

gå till fliken "Visa"

Klicka på knappen "Återställ alla mappar"

Klicka på "Verkställ"

Klicka på "Verkställ"

Bläddra ner en bit i rullisten och hitta alternativet som anger om varje mapp ska minnas den fil-visning som du senast använde i just den mappen. Ange om du vill ha det så eller inte

Verkställ och OK

Stäng "Den här datorn" (det verkar som att inställningen inte fastnar bra förrän man stängt explorer.exe)

*menyerna kan heta annorlunda, jag minns inte, kör engelskspråkigt windows*

Hej, tack för snabbt svar.

Har gjort precis det där men det hjälpte inte.

T.O.M mina systemkataloger i windows-mappen är ordnade efter album, spår och titel 🙁

Postat (redigerat)

Uj då. Ja då har du något som hindrar windows från att skriva det här till User.dat. Det var ju inte bra.

Förmodligen något skräp, kanske om du kör några avancerade teman för windows, eller något program du installerad (eller avinstallerat) som ändrar några config-filer eller att windows inte är så fräscht längre. Har man tur kan en rensning av registret hjälpa. Men det är svårt att säga vad det kan vara utan att sitta där vid din dator. Tyvärr :/

Vilka kolumner som windows ska visa, det ändrar man ju bäst genom att högerklicka på listen där det står "artist, längd, namn" och allt det där, och välja vilka man vill se och inte, och sen drar man dom i ordning med drag-and-drop. Men om windows inte bryr sig om att spara det, så spelar det ju ingen större roll om man ägnar tid åt det.

Redigerat av Opus99
Postat

Det är i princip bara musikprogram installerade på denna dator. Ett "smalt" win XP installerat och de har varit såhär så länge jag kan minnas... dvs sen jag köpte detta as till dator för ca 1 år sedan. Skumt e vad det är.

....Sen är det massa andra hårdvaru-fel med denna dator också, men det hör inte till saken, tror jag.. 🙂

Aja, jag får låta de va sålänge, förhoppningsvis har jag snart råd att köpa ny dator. 🙂

Detta problem är egentligen bara ett litet fjant-problem som sagt tidigare, å det är tillräckligt mycket skräp med denna dator redan så jag känner verkligen för att bara ta å kasta ut den genom fönstret...

Postat
Smalt XP?

Menar du ett moddat XP som någon okänd tagit bort olika funktioner och tjänster i?

Nej ingen okänd. Jag. =)

Har en laglig license av XP som jag var tvungen att lägga in SATA-drivers i, så jag fick göra en egen XP-CD med sata-stöd. Passade även på att plocka bort saker som inte behövdes, typ spel å program som aldrig används. Jag plockade inte bort något som jag inte visste vad det var iaf. =)

Postat

högerklicka på rubrikraden... namn storlek typ

välj det du vill se

och sen som Opus skrev

gå till "verktyg -> Mapp alternativ" (alternativet längst ner)

gå till fliken "Visa"

Klicka på "Verkställ"

Postat (redigerat)

Yes tordA. Gjort även det. Utan effekt.

EDIT: Har förresten ett nästan exakt likadant "smalt XP" till min bärbara oxå, men där funkar allt klockrent så jag utesluter att det har med saken att göra.

Redigerat av Limpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.