Jump to content
Annons

Skall man processa multisamplingar?

Recommended Posts

Turgal (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tänkte sampla av lite synthar för bruk i datorn (Logic's EXS24). Har sneglat lite på andra elektroniska multisamplingar (komersiella) och sett att dessa håller någolunda samma nivå (i dB) över alla oktaver. Mina däremot, ligger lägre (i dB) på de lägre oktaverna och stiger allteftersom jag kommer högre upp bland noterna (märks markant om ljudet har EQ:ats i synthen från början). Detta resulterar också i att mina multisamlingar oftast "låter" lägre än de komersiella, med samma inställningar i softsamplern.

Skall man stänga av EQ:n i synthen (när man samplar) och sedan lägga på en EQ (effektkedjan) i inspelninsprogrammet? Risken är att man förlorar ljudets karaktär eftersom alla EQ:ar inte låter lika?

Har även provat med kompressor/limiter för att öka nivåerna men fått varierande resultat... (kan inte påstå att jag är någon guru när det gäller dessa, speciellt på multisamlingar 🙂 ). Radar upp alla samplingar efter varandra på ett ljudspår, på med en kompressor/limiter och lyssnar/testar olika inställningar. Renderar sedan ut ljudspåret och klipper upp/loopar dem. Men lyckas inte få till det..... Lägre noter låter bra, medans högre noter får ett "pumpande" eller varierande ljud.

Hur gör de som skapar komersiella ljudbanker? Låter som de behållt EQ:n och ändå fått det bra....

MVH

/Turgal

Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle ha behållit klangen, men tagit bort delay och reverb effekter.

Det svåraste med att göra stora samplingar av hårdvara, tycker jag är den enorma editeringstiden för att hitta loop-punkter i alla enskilda ljudfiler. Jag skulle fokusera på det istället.

Redigerat av Opus99
Turgal (oregistrerad)
Postat

Oh, kanske skulle nämnt att det är "torra" ljud (utan effekter), förrutom EQ i såfall. Loop punkter får jag till ... ehm .. hyfsat snabbt, om man nu kan säga så när man pratar om samplingar 🙂 Beroende på ljud loopar jag kanske 20-60 samplingar på en dag, ca 1-3 instrument ("crossfade" med "equal power").

MVH

/Turgal

Postat

EQ lägger man på synthen, har varit med om att det har funnits synthar med förinställda EQ på varje preset, och då har det oftast låtit fel när man själv skulle försöka få in det i mixen. Men du kan ju skära av basfrekvenser och toppar om det så behövs 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.