Jump to content
Annons

Gitarrförstärkarens användingsområde


martinfaeldt

Recommended Posts

Hej! På lördag blir det till att köpa en "Laney LA30" förstärkare till min mic och till polarens gitarr, endast för hobby verksamhet.

Nu har jag lite frågor angående förstärkare, vad kan man koppla dem till? Kan man koppla in högtalare som sitter i min PC osv..? Finns CDingång (?)

Nybörjare är tacksam för svar!

// Martin Fäldt

post-14932-1224676732_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med CD-ingång innebär det att du kan koppla in en cd-spelare och spela upp genom förstärkaren. På så sätt kan du jamma med musiken och känna dig lite mer ett med den, istället för att jamma till din hemma stereo.

Användningsområden i övrigt är väl att plugga in gitarren och spela 😛

Om du spelar in i något musikprogram, typ cubase, så kan du ju spela in gitarr oxå. Då kan det vara läge att använda din kompis mikrofon, eller att dra en kabel från baksidan på stärkaren in i datorn(via ljudkort).

Lycka till!

/Edit: Såg nu att line out satt på framsidan. Och att det var din mic, och inte din polares. Du kanske hade tänkt att sjunga genom förstärkaren? Vet inte om det är jättelämpligt, men det går, dock kommer det nog att låta lite halvdant. Se till bara att din mick inte kräver fantommatning, för det tror jag inte att stärkaren kan bistå med. (Får mig och tänka på nån gammal tråd om fantommatad gitarr....)

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaret Anjou!

Det där med datahögtalare var bara svammel från min sida hehe.

Kan jag inte lika gärna köra musiken från datorn i högtalarna och sjunga i förstärkaren? Jobbar i genren hiphop så beats är det som gäller.

Vilket låter bäst tro? ps. har köpt en mic som inte behöver phantom matning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att koppla en stereohögtalare med typ bashögtalare och diskant samt delningsfilter till gitarrförstärkaren blir inte bra även om det är en svindyr hifilåda. Det blir för vasst och fult ljud, dessutom är det lätt gjort att spela sönder diskanten i stereohögtalaren eftersom gitarrförstärkaren är gjord för att dista mer eller mindre. Frett, frett, sen är diskanten trasig. Och basen med kanske.

Med en rejält distande 10 watts förstärkare kan man spela sönder en stereohögtalare som är märkt att tåla 100 watt. Gjorde jag ofta i yngre dagar. Frett, frett, sprak, ett litet rökmoln sen var det tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaret Anjou!

Det där med datahögtalare var bara svammel från min sida hehe.

Kan jag inte lika gärna köra musiken från datorn i högtalarna och sjunga i förstärkaren? Jobbar i genren hiphop så beats är det som gäller.

Vilket låter bäst tro? ps. har köpt en mic som inte behöver phantom matning.

Hmm, Hip-Hop är inte min gengre, det är möjligt att det funkar bra med beats på det sättet. Har aldrig hört talas om att man köper en gitarrstärkare för att sjunga genom. Naturligtvis kan du köra musiken från din dator och sjunga till, trodde du var ute efter CD-ingången på stärkaren. Dessutom har dagens digitala stäkare blivit lite av allt-i-allo-varor för att locka nya kunder, så snart kan man nog laga mat i dem oxå 😄

På sikt om du ska sjunga skulle jag nog tipsa om en liten mixer och ett par aktiva monitorer, låter lite bättre och ger fler möjligheter i replokalen.

/Kung-Enögd

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser nu att det är en stärkare för akustusk gitarr. Men de nämner även att det går att använda till sång. Lite roliga effekter som reverb och chorus finns oxå, kanse inte så hip hop...men ändå. Ett tips är väl att prova innan du köper. 30 w är inte jättemkt, men ska du bara vara hemma o sjunga så räcker ju det gott.

Tolkar jag det rätt om du ska köpa den ihop med din gitarr-kompis?

Känner att jag tolkat hela tråden lite fel mest hela tiden 😏 ,

Med risk för att bli Enögd igen så vill jag bara påpeka att det brukar inte bli så kul om man pluggar in flera saker samtidigt i stärken, även om den skyltar med sina flera ingångar.

// A

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Egentligen är den enbart för sång, min polare har en egen förstärkare. Han på musikbörsen rekommenderade denna starkt för sång och att den går att köra gura i med. Ett par monitorer eller PA system skulle bli för dyrt för min budget..2000:- får räcka för tillfället.

Tack allesammans!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt för min klantiga och onödiga kommentar, det var väldigt dumt och inte min stil igentligen.

Jag minns själv hur det var i början, och vet själv hur det är på områden jag inte har koll.

Naturligtvis ska man få fråga och svara på allt utan att nån skriver töntiga kommentarer bara för att plocka en enkel poäng.

Än en gång, förlåt, sorry, scuse 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt för min klantiga och onödiga kommentar, det var väldigt dumt och inte min stil igentligen.

Jag minns själv hur det var i början, och vet själv hur det är på områden jag inte har koll.

Naturligtvis ska man få fråga och svara på allt utan att nån skriver töntiga kommentarer bara för att plocka en enkel poäng.

Än en gång, förlåt, sorry, scuse 😄

Väl talat, ingen skada skedd.

Måste ändå ge lite cred till en ganska dräpande kommentar, nu med lite distans till det hela så är det rätt kul.

Blir bara lite jobbigt om man hela tiden måste passa sig för hur man skriver, om man inte vill riskera att bli träffad av den stora sågen.

Det roliga i det hela är att jag har försörjt mig som gitarrist de senaste fem åren, och ändå lyckades med att ge dig ett stort intryck av okunskap 😉

Kan få bli min läxa att tänka lite innan jag skriver, och läsa igenom frågan ordentligt innan jag börjar svamla. Här till exempel skaffade jag mig en uppfattning om att en grabb i unga åren ska köpa en gitarrstärkare för att sjunga i, och undrade vad mer man kunde använda den till..., därav mitt märkliga svar....,

Må väl / a

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...