TheKnut (oregistrerad) Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 Vårt band har nyligen fått tillgång till en vindsvåning som hittills har stått mer eller mindre tom och självklart ska vi bygga vår egen replokal där 🙂 . Vinden befinner sig i ett uthus på en tomt en bra bit ut i skogen, så vi behöver inte oroa oss för att störa några grannar. Jag vill poängtera att det är i första hand en replokal! Att kunna spela in klockrent är ju självklart en bra grej, men det är absolut inget krav och vi kommer inte lägga ut några stora pengar för detta. Vi har inte spikat någon definitiv budget, men vi kommer försöka hålla den så liten som möjligt, helst en bit under 10000kr. Några idéer och tips på hur vi kan utnyttja förutsättningarna så bra som möjligt hade varit awesome! Takstolarnas konstruktion gör att väggarna kommer att luta inåt vid ungefär halva takhöjden. Bilden visar vinden sett från uthusets kortsida och den planerade replokalen markeras av det feta strecket. Måtten är MYCKET ungefärliga och jag har tyvärr inte möjlighet att mäta just nu. (Ej skalenlig, men jag hoppas den tillför något ändå) Rummets längd (7,2m) är inte begränsat, hela vinden är mer än dubbelt så lång, så det finns utrymme kvar om det skulle behövas. Men vi drog till med något att utgå ifrån och jag tycker det känns som det ska räcka. 5x7,2 = 36kvm. Borde gå att få in en soffa i ena hörnet också. Väggarna och taket tänkte vi konstruera så enkelt som möjligt, nämligen en enkel gipsskiva med isolering och reglar bakom. Jag har läst att flera lager skivor och eventuellt dämplim är att föredra. Men förbättrar detta något annat än ljudisoleringen? Vi är ju bara ute efter att det låter bra inne i lokalen. Finns det t ex risk för resonans i enkla gipsskivor reglade med 60cm mellanrum? Vad får väggarnas form för effekt på akustiken? Icke-parallella ytor är väl bra för att motverka stående vågor, men finns det nackdelar förutom att det blir lite ont om utrymme? Golvet består för tillfället av spånskivor och det tänkte vi låta vara orört. Däremot kan det väl vara bra att lägga på någon form av heltäckningsmatta för att dämpa lite, eller? Vi är nykomlingar på området och har väl egentligen inte särskilt höga krav heller, med tanke på vilka replokaler vi hållt till i tidigare 🙂 . Men vi vill ju ändå göra det så bra som möjligt när vi väl har chansen! Det är mycket vi inte kan och det är många frågor jag inte ens vet om att jag borde ställa! Så jag är mycket tacksam för informativa svar!
Mojje Cruncher Andersson Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 Vårt band har nyligen fått tillgång till en vindsvåning som hittills har stått mer eller mindre tom och självklart ska vi bygga vår egen replokal där 😄 . Vinden befinner sig i ett uthus på en tomt en bra bit ut i skogen, så vi behöver inte oroa oss för att störa några grannar. Jag vill poängtera att det är i första hand en replokal! Att kunna spela in klockrent är ju självklart en bra grej, men det är absolut inget krav och vi kommer inte lägga ut några stora pengar för detta. Vi har inte spikat någon definitiv budget, men vi kommer försöka hålla den så liten som möjligt, helst en bit under 10000kr. Några idéer och tips på hur vi kan utnyttja förutsättningarna så bra som möjligt hade varit awesome! Takstolarnas konstruktion gör att väggarna kommer att luta inåt vid ungefär halva takhöjden. Bilden visar vinden sett från uthusets kortsida och den planerade replokalen markeras av det feta strecket. Måtten är MYCKET ungefärliga och jag har tyvärr inte möjlighet att mäta just nu. (Ej skalenlig, men jag hoppas den tillför något ändå) Rummets längd (7,2m) är inte begränsat, hela vinden är mer än dubbelt så lång, så det finns utrymme kvar om det skulle behövas. Men vi drog till med något att utgå ifrån och jag tycker det känns som det ska räcka. 5x7,2 = 36kvm. Borde gå att få in en soffa i ena hörnet också. Väggarna och taket tänkte vi konstruera så enkelt som möjligt, nämligen en enkel gipsskiva med isolering och reglar bakom. Jag har läst att flera lager skivor och eventuellt dämplim är att föredra. Men förbättrar detta något annat än ljudisoleringen? Vi är ju bara ute efter att det låter bra inne i lokalen. Finns det t ex risk för resonans i enkla gipsskivor reglade med 60cm mellanrum? Vad får väggarnas form för effekt på akustiken? Icke-parallella ytor är väl bra för att motverka stående vågor, men finns det nackdelar förutom att det blir lite ont om utrymme? Golvet består för tillfället av spånskivor och det tänkte vi låta vara orört. Däremot kan det väl vara bra att lägga på någon form av heltäckningsmatta för att dämpa lite, eller? Vi är nykomlingar på området och har väl egentligen inte särskilt höga krav heller, med tanke på vilka replokaler vi hållt till i tidigare 😄 . Men vi vill ju ändå göra det så bra som möjligt när vi väl har chansen! Det är mycket vi inte kan och det är många frågor jag inte ens vet om att jag borde ställa! Så jag är mycket tacksam för informativa svar! Bygg rummet som en amfieteater! Vinkla långsidornas väggar minst 15 grader. Bygg 8 stycken bredbandsabsorbenter av samma slag som du hittar i min byggartråd och placera dessa fördelat vid den kortaste kortsidan. Bygg minst två "superchunks" vid den längsta kortsidan. Montera upp sånganläggning i hörnen vid kortaste kortsidan. Bygg diffusorer på motsatt längsta kortsidan. Ingen heltäckningsmatta! Billigare med klickgolv och mer drag i mellanregistret vilket underlättar för sångaren i bandet. Placera trumslagaren vid den kortaste kortsidan. Gitarrstärkare riktade 45 grader mot trumsetet, lite mer än halvvägs ut i rummet sett från kortaste kortsidan. Dra fram endast ett strömuttag och koppla in allt på detta. Bör vara 2,5 kvadrats kabel säkrat till minst 16 ampere. Ställ soffan utmed den längsta kortsidan. Klart!!! /Cruncharn' Ps. Isolerad gipsvägg får väldigt lite om än någon egenresonans att behövas ta hänsyn till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.