Jump to content
Annons

Hörlurar till digitalpiano!


Andree

Recommended Posts

Hej!

Jag ska snart köpa ett stagepiano av märket Roland FP7 från Thomann.de Vad jag också gärna vill köpa är ett par bra hörlurar som återger pianoljudet på bästa tänkbara sätt. Det är enligt mig ingen idé att köpa ett dyrt piano med bra pianosamplingar om man har hörlurar som låter skit. Det är alltså viktigt att hörlurarna kan återge såväl diskant som bas med högsta kvalitet utan brus. Det är också önskvärt att ha ett par lurar där det är möjligt att byta ut kabeln om den blir defekt, har varit med om alltför många sådana exempel där man helt enkelt fått slänga lurarna då de "glappar" i kontakten.

Kan ni ge några bra tips på hörlurar som passar bra till digitalpianon? Ska de vara öppna eller slutna?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag ska snart köpa ett stagepiano av märket Roland FP7 från Thomann.de Vad jag också gärna vill köpa är ett par bra hörlurar som återger pianoljudet på bästa tänkbara sätt. Det är enligt mig ingen idé att köpa ett dyrt piano med bra pianosamplingar om man har hörlurar som låter skit. Det är alltså viktigt att hörlurarna kan återge såväl diskant som bas med högsta kvalitet utan brus. Det är också önskvärt att ha ett par lurar där det är möjligt att byta ut kabeln om den blir defekt, har varit med om alltför många sådana exempel där man helt enkelt fått slänga lurarna då de "glappar" i kontakten.

Kan ni ge några bra tips på hörlurar som passar bra till digitalpianon? Ska de vara öppna eller slutna?

/Andrée

Jag är 100 procent nöjd med mina lurar och jag använder AKG K 240 Studio som är slutna lurar för inspelning av musik på dator

för annars går ljudet från lurar in i mikrofonen när jag lägger på sång. Dessa lurar hittar du tex på länken här under:

http://emusic.se/default.asp?info=12582

Sen när det gäller mixning av musiken man spelat in så använder jag ultrasone PRO2500 öppna lurar och dom är jättesköna att ha på sig.Du kommer inte bli missnöjd med några av dom två lurarna men har man dom på sig många timmar åt gången så är nog ultrasone dom som sitter bäst på huvudet . Första länken här under är till ultrasone hemsidan och lurarna där och nästa länk är till claes här på forum som säljer dessa lurar i sin affär här i sverige. Lycka till 🙂

http://www.ultrasone.com/index_en.php?leve...p;artikel_id=18

http://holmerup.biz/

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG tror jag kör med utbytbara kablar på sina modeller. k240 har det, och någon modell till. Har en dålig vana att köra sönder sladdarna med datorstolen mest hela tiden så det är ett stort plus.

Och angående att de ska vara slutna så är fallet inte som sådant utan de är halvöppna. Jag är av åsikten att de läker rätt mycket, iaf mina, trotts att de sitter bra på huvudet. Fast nu handlade det kanske inte om någon sånginspelning för din del så då kvittar det kanske.

Angående att jag tycker att de läker så hänvisar jag till tesen att allt är relativt.

Redigerat av Dogbuerner
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att lurarna ska låta bra så ska dom vara sköna och ha på sig också, såpass att du inte märker dom. Slutna lurar tror jag inte på i detta fall. Även jag skulle nog faktiskt rekommendera dig ett par Utrasone PRO2500.. Då har du lurar som duger för många många år. T.ex Claes här på forumet säljer dom ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. Öppna lurar är vad man vill ha om man ska sitta länge med dem - och som andra redan har nämnt, så är Ultrasone Pro2500 ett fullkomligt lysande val där. ☺️

Ett annat alternativ kan vara Sennheiser HD600 (som enligt uppgift ska vara mer naturtrogna än HD650), men jag har inte testat dem själv - så jag vet inte hur de står sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas väldigt mycket om öppna/slutna, och halvöppna/halvslutna. Jag har lärt mig att förstå skillnaden mellan öppna och slutna, men inte mellan halvöppna och halvslutna, vad är egentligen skillnaden mellan de två. Och än en gång, vad lämpar sig bäst då lurarna endast ska användas till ett digitalpiano? Jag har sökt med ljus och lykta efter några rekommendationer för just detta användningsområde, men det finns ingen information att tillgå. Kan ni ge några konkreta tips på bra lurar som inte är överflödiga för uppgiften?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag är 100 procent nöjd med mina lurar och jag använder AKG K 240 Studio som är slutna lurar för inspelning av musik på dator

för annars går ljudet från lurar in i mikrofonen när jag lägger på sång. Dessa lurar hittar du tex på länken här under:

http://emusic.se/default.asp?info=12582

Sen när blev K240 en sluten lur? K271 är en sluten lur men inte K240! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG tror jag kör med utbytbara kablar på sina modeller. k240 har det, och någon modell till. Har en dålig vana att köra sönder sladdarna med datorstolen mest hela tiden så det är ett stort plus.

Jo det är ett stort plus. Mina gamla K240 har inte (lätt) utbytbar kabel. Satt för ett par veckor sedan och letade upp ett kabelbrott på den och lagade. Det var lite knepigt, men jag lyckades träffa mitt i prick 😉

Så nästa hörlursköp blir definitivt med löstagbar kabel.

Hade nog inte valt K240 för elpiano dock. Hade hellre valt en sluten lur så man slipper höra så mycket klunkiklonk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört på en rad olika ställen att hörlurar kan bli bättre efter en tids användning, som att dem skulle bli inkörda. Är detta något som är vetenskapligt korrekt eller är det bara lyssnaren som vänjer sig vid ljudet och då uppfattar det som bättre?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört på en rad olika ställen att hörlurar kan bli bättre efter en tids användning, som att dem skulle bli inkörda. Är detta något som är vetenskapligt korrekt eller är det bara lyssnaren som vänjer sig vid ljudet och då uppfattar det som bättre?

Det stämmer att ljudet förändras med tiden. Precis som vanliga högtalare så har de ju en inkörningsperiod. Men de fortsätter att förändras över längre tid också. Lyssna på två lurar av samma modell där det ena paret är 5 år gamla och de andra är nya så märks det en uppenbar skillnad. Hurvida det låter bättre eller sämre är väl däremot individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...