Jump to content
Annons

intonerar min gitarr


robbin

Recommended Posts

Antar att det finns såna här forum redan, men har svårt att hitta något som svara på mina frågor så jag lägger upp ett nytt.

Har intonerat min gitarr ett tag nu, och från D strängen till e så funkar det helt ok, har fått tonerna att stämma överens väldigt bra där.

men det är E och A stängen som är jobbiga, när jag väl fått löst E att stämma med e på 12e, så blir de andra tonerna helt mongo.

tex så blir ju Aet på 5bandet lägre än va det ska vara, (och det är ju inte så kul när man ska stämma på det viset)

och Aet på 17 blir i sin tur ljusare.

vet att gitarr precis som piano inte stämmer med alla toner helt fullt ut. Men ska det vara så här? måste man sitta och benda

lite varje gång man ska göra ett solo för att få det att passa precis. Eller kan det vara min stämmaparat som har svårt för

de mörkare tonerna. Har testat med fagelotten också föresten!

Skulle vara underbart om någon som vet tar sig tid och svarar och kanske kan hjälpa mig med detta.

det är den här gitarren jag intonerar föresten

var helt ur ton när jag fick den, har nog inte spelats på, på många många år.

men i övrigt är det fantastiskt ljud i den och den är hur skön som helst att spela på, skulle vara gött om man fick den

att stämma ordentligt bara 😄

post-17426-1224434969_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En Kasuga LP. Kan det vara en 70-talare? Jag hade en kompis som hade en sådan då. Tror inte heller att han fick ordning på intonationen. Fast man hade ju varken så bra koll eller stämapparater då!

En grej som man ska vara uppmärksam på är att mickarnas magneter påverkar strängarna. Ju tjockare sträng dessto större påverkan! Så det vara vits att justera ner mickarna för att se om det påverkar.

Prova lite tjockare och tunnare E-sträng. Viktigast här är väl att det stämmer på de 12 första banden på E & A.

Lycka till

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

En Kasuga LP. Kan det vara en 70-talare? Jag hade en kompis som hade en sådan då. Tror inte heller att han fick ordning på intonationen. Fast man hade ju varken så bra koll eller stämapparater då!

En grej som man ska vara uppmärksam på är att mickarnas magneter påverkar strängarna. Ju tjockare sträng dessto större påverkan! Så det vara vits att justera ner mickarna för att se om det påverkar.

Prova lite tjockare och tunnare E-sträng. Viktigast här är väl att det stämmer på de 12 första banden på E & A.

Lycka till

/Jocke

Okej, jo precis en 70talare, jag har fått det att stämma någorlunda, men funderar ändå på att lämna in den och få den fixad

på någon verkstad, så kan ju dom försöka få ordning på den så gott det går i alla fall. behöver nog dessutom byta stäm skruvar, och så krånglar pickup väljaren lite. dom kan nog göra allt på en gång, känner att den är värd att lägga pengar på

efter som vi går som hand i handske 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Robbin

Samtidigt som du skruvar får du hålla koll på hur stallet ser ut.

Det bör se ut nå't i denna stilen:

E A D G H E

- -

- -

- -

Hoppas du är med på min lilla ilustration.

Ser det inte ut så har du antagligen "överskruvat" pga att stämmaren hittat skumma övertoner.

Ratta tillbaks och försök igen, alt prova med en annan stämmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Opps!

Ser att min ilustration blev helt fel.

Om vi säger så här.

E: Kortare än H

H: Kortare än G

G:

D: Ungefär lika lång som tunn E

A: Ungefär som H

E: Ungefär som G som var längre än H som var längre än tunn E som var....

Ursäkta om inte pedagogiken är glasklar.

Jag får väl ta en bild, men då blir den väl upp och ned......

Link to comment
Dela på andra sajter

Opps!

Ser att min ilustration blev helt fel.

Om vi säger så här.

E: Kortare än H

H: Kortare än G

G:

D: Ungefär lika lång som tunn E

A: Ungefär som H

E: Ungefär som G som var längre än H som var längre än tunn E som var....

Ursäkta om inte pedagogiken är glasklar.

Jag får väl ta en bild, men då blir den väl upp och ned......

Hehehe, jag förstår faktiskt! när jag fick gitarren så var alla upp skruvade, så strängarna var så korta som möjligt.

så jag började intonera och strängarna hamnade så där som du sa, hade kollat på massa stall hur dom brukade se ut också.

men då blev det band rassel, så jag höjde stallet. så det rasslar inte längre, men det är inte helt intonerat (intonerade så klart om efter höjningen). Så jag lämnar in den någonstans då jag skrapat ihop lite stålar 🙂

Kan ju vara andra grejer som spelar in på det, halsen tex. Men det är inget fel på den såvitt jag kan se. jaja.

Redigerat av robbin
Link to comment
Dela på andra sajter

Rassel kollar du med gitarren inkopplad och du spelar med ett rent ljud,

i detta läge skall du inte höra rassel. Förutom stallets höjd kan du justera

halsens krökning.

Här beskrivs hur man gör både det ena och det andra av folk som tar betalt för att göra det:

http://www.gnu.se/gordetsjalv/justering.html

Här beskrivs både det ena och tredje, underhållande läsning dessutom:

http://www.gitarrforum.com/forum/index.php...amp;#entry30857

Link to comment
Dela på andra sajter

Rassel kollar du med gitarren inkopplad och du spelar med ett rent ljud,

i detta läge skall du inte höra rassel. Förutom stallets höjd kan du justera

halsens krökning.

Här beskrivs hur man gör både det ena och det andra av folk som tar betalt för att göra det:

http://www.gnu.se/gordetsjalv/justering.html

Här beskrivs både det ena och tredje, underhållande läsning dessutom:

http://www.gitarrforum.com/forum/index.php...amp;#entry30857

Okej, jag har läst genom det där innan och även på massa andra sidor här och var, så jag vet hur det går till.

problemet är bara att jag inte kan få det att stämma riktigt, så jag tänker lämna in den och få den fixad.

är även problem med lite andra grejer också, så om man lämnar in den och får en heljustering så borde ju det

bli lättare att sköta om den själv sen! 😏 Hört att jam ska vara bra, så lämnar nog in den där.

Sitter förövrigt och försöker sälja av lite grejer för att ha råd med att lämna in den

bland annat en m-box 2 mini, (med tillhörande PTLE och andra program) och en boss br-8 portastudio, om någon är intresserad?

Redigerat av robbin
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kör du flagioletten på tolfte och kollar med nedtryckt på samma (med stämapparaten inkopplad) är det så du gör? Ja kort sagt det är så man gör, får du en högre ton nedtryckt än flagioletten så ska du förlänga strängen och tvärtom om den är för låg. Måste du förlänga så glöm inte att slacka strängen innan du skruvar på stallet annars kan strängen gå. Kasuga var nog inte den bästa gitarren dessvärre så med lite otur kanske det blir lurigt att få till det.

När det gäller halsens rakhet så ska du ha lite luft vid femte bandet annars rasslar det för lätt, inte mycket dock och det justerar du med fullt strängtryck. Det är noga oxå att inte strängarna fastnar i spåren varken på sadeln eller stallet och att det inte finns grader som ger biljud eller gör att strängen ligger fel i spåret och kanske fastnar eller i värsta fall ger pyttelite fel stränglängd (kanske nog för att stämstrul uppstår). Har du för tjocka strängar så fastnar dom ju helt säkert (bottnar heller inte i spåret dvs kass ton) och du spänner mer än du behöver och rätt vad det är så släpper dom kanske och då ballar stämningen ur givetvis. Man kan smörja spåren med grafitfett om jag inte minns fel men det går lika bra med att pulvrisera blyerts från en penna och pudra i spåren. Lycka till

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Rassel kollar du med gitarren inkopplad och du spelar med ett rent ljud,

i detta läge skall du inte höra rassel. Förutom stallets höjd kan du justera

halsens krökning.

Här beskrivs hur man gör både det ena och det andra av folk som tar betalt för att göra det:

http://www.gnu.se/gordetsjalv/justering.html

Här beskrivs både det ena och tredje, underhållande läsning dessutom:

http://www.gitarrforum.com/forum/index.php...amp;#entry30857

Okej, jag har läst genom det där innan och även på massa andra sidor här och var, så jag vet hur det går till.

problemet är bara att jag inte kan få det att stämma riktigt, så jag tänker lämna in den och få den fixad.

är även problem med lite andra grejer också, så om man lämnar in den och får en heljustering så borde ju det

bli lättare att sköta om den själv sen! 🙂 Hört att jam ska vara bra, så lämnar nog in den där.

Sitter förövrigt och försöker sälja av lite grejer för att ha råd med att lämna in den

bland annat en m-box 2 mini, (med tillhörande PTLE och andra program) och en boss br-8 portastudio, om någon är intresserad?

Ska väl inte behöva kosta så mycket att få den servad. Om du har provat allt som nämnts hittills utan resultat (inkl nya strängar, det kan ha stor betydelse att ha samma dimension på strängarna som innan) så prova att lätta på skruvarna som håller fjädrarna under stallet. Lite mer på den övre som håller tjock E och A.

Fin gitarr btw 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte var du bor men menar du Jam Göteborg så hade jag hellre valt Johnny på gitarren,

där kostar det 300:- enl hemsidan.

http://www.gitarren.se/doktorn/doktorn.htm

Vill du ha det ännu billigare kolla med:

http://w1.513.telia.com/~u51303062/

och säg vad det max får kosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...