Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

AlltsÄ jag hÄller pÄ att bygga en cajon och vill ha lite tips om vad jag ska ha för mikrofon i. vill helst ha sÄ att jag bara kan plugga in en telekabel pÄ ett snyggt sÀtt lixom. helst passiv mikrofon. under 1000kr.

Annons
Postat
AlltsÄ jag hÄller pÄ att bygga en cajon och vill ha lite tips om vad jag ska ha för mikrofon i. vill helst ha sÄ att jag bara kan plugga in en telekabel pÄ ett snyggt sÀtt lixom. helst passiv mikrofon. under 1000kr.

Öh, vad Ă€r en cajon?

Postat

Har vÀl inget bra svar dÄ du vill ha en inbyggdmick man ansluter med tele. Det lÄter som nÄgon typ av kontaktmick men hur det skulle funka pÄ en cajon vet jag ej sÄ det Àr vÀl barar att testa.

SÄ hÀr har jag mickat:

Jag har mickat med en baskaggemick i ljudhÄlet och en smÄmembranskondensator framifrÄn. Det har funkat bra. Men en 57:a skulle funka med.

TÀnk pÄ det som om du har en baskagge och en virvel.

Postat

Öh, vad Ă€r en cajon?

Google?

Postat

jag har gjort lite research och kommit fram till att jag ska sÀtta en mickhÄllare uppochner i taket i cajonen. och sen dra sladd till en kontakt pÄ utsidan. tror ni att de Àr för mycket luft som rör sig vilket gör att det kommer att dista??? om jag vill dra en sladd frÄn mikrofonen till en kontakt som sitter pÄ utsidan pÄ cajonen och jag vill bÄde ha xlr och tele hur ska jag löda dÄ?

Postat
tror ni att de Àr för mycket luft som rör sig vilket gör att det kommer att dista???

Nej!

om jag vill dra en sladd frÄn mikrofonen till en kontakt som sitter pÄ utsidan pÄ cajonen och jag vill bÄde ha xlr och tele hur ska jag löda dÄ?

Varför tele?

Postat
tror ni att de Àr för mycket luft som rör sig vilket gör att det kommer att dista???

Nej!

om jag vill dra en sladd frÄn mikrofonen till en kontakt som sitter pÄ utsidan pÄ cajonen och jag vill bÄde ha xlr och tele hur ska jag löda dÄ?

Varför tele?

smidigt att ha bÄde och? sÄ att man lÀtt kan skicka den till en förstÀrkare.

• 2 veckor senare...
Postat

Beror faktiskt lite pÄ vilken nivÄ man vill lÀgga sig. Har med bra resultat anvÀnt mig av shure beta 91 lagd inuti cajon. Funkar vÀldigt bra i livesammanhang plus att det Àr relativt okÀnsligt för rundgÄng. Problemet för dig blir vÀl att du mÄste fantommata den och att du inte kan anvÀnda telejack, den Àr vÀl lite dyrare med:). Annars kan man ju anvÀnda sig av en vanlig sm57:a i ljudhÄlet. En prisvÀrd allroundmikrofon som man alltid kommer att ha anvÀndning utav.

/Mats

Postat

Öh, vad Ă€r en cajon?

ytterligare ett av jams underliga instrument 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.