Luddmann (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Tänkte fråga er va ni använder er av för skala när ni mixar/mastrar ? K-12, k-14 eller k-20....... hade varit bra om ni kunde lista för och nackdelar.... Mvh
Opus99 Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Jag mixar efter K-20 Skulle jag mastra skulle jag nog inte gå efter K-skalan utan efter användningsområdet. K-14 och 12 är bara gamla riktmärken. Det som var -14 db RMS för 5 år sen är ju ungefär detsamma som -10 db är idag så .. the loudness war. Fördelen jag ser att mixa med VU mätare och så låg nollreferens som -20 är att mätarna blir mycket känsligare, rappare och visar faktisk RMS - i motsats till PPM - plus att man har rejält högt i tak för alla transienter att få fritt spelrum och inget kapas bort. Redigerat 18 oktober 2008 av Opus99
drloop (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Jag mixar efter K-20Skulle jag mastra skulle jag nog inte gå efter K-skalan utan efter användningsområdet. K-14 och 12 är bara gamla riktmärken. Det som var -14 db RMS för 5 år sen är ju ungefär detsamma som -10 db är idag så .. the loudness war. Fördelen med att mixa med VU mätare och så låg nollreferens som -20 är att mätarna blir mycket känsligare, rappare och visar faktisk RMS - i motsats till PPM - plus att man har rejält högt i tak för alla transienter att få fritt spelrum och inget kapas bort. Ett jädrigt bra svar. Du får en stjärna i kanten nu Opus!
Opus99 Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Ehm, var det 'så' bra? eller luktar det lite gammal katt här? 🙂
Desecrated Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Det ni pratar om låter jätte intressant, vart kan man läsa mer om det ?
Opus99 Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 (redigerat) Det ni pratar om låter jätte intressant, vart kan man läsa mer om det ? Mastrings-teknikern Bob Katz ilsknade till på the loudness war och införde - tillsammans med stora delar av mastringsteknikers intresseorganisationer - en standard, 3 riktlinjer, för vilken snittvolym som inte bör överträdas vid olika ljudändamål. Riktlinjerna har kommit att kallas för K-systemet. Katz beskriver det bäst själv, i sina tre artiklar om "Level Practices" (part 1, 2 och 3) på hans egen hemsida. http://www.digido.com/index.php?option=com...z&Itemid=90 Redigerat 18 oktober 2008 av Opus99
drloop (oregistrerad) Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Ehm, var det 'så' bra? eller luktar det lite gammal katt här? Det är så bra! Jag har själv ganska nyligen sett ljuset. Vad kör du för mätare?
Opus99 Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 (redigerat) Det är så bra! Jag har själv ganska nyligen sett ljuset. Vad kör du för mätare? hehe .. okej. Tyckte det luktade lite sarkasm för ett ögonblick Jag kör med dels PSP Vintage Meter och dels Roger Nichols InspectorXL Redigerat 18 oktober 2008 av Opus99
drloop (oregistrerad) Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Det är så bra! Jag har själv ganska nyligen sett ljuset. Vad kör du för mätare? hehe .. okej. Tyckte det luktade lite sarkasm för ett ögonblick Jag kör med dels PSP Vintage Meter och dels Roger Nichols InspectorXL Man skall inte dömma katten efter håret. Brukar du köra Vintage Meter när du spelar in också?
Opus99 Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 (redigerat) Brukar du köra Vintage Meter när du spelar in också? Nä, vid inspelning (vilket jag sällan gör) räcker det ju gott och väl med peak-mätarn, och möjligen en brickwall limiter. Då är det ju bara en fråga om att hålla signalen under noll. Glömde att nämna bitmätarn ovan: Stillwell Bitter. Redigerat 18 oktober 2008 av Opus99
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.