Tobbe Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Någon som har tips på en bra konding man skulle kunna använda till sång live. Jag syftar på rätt små sammananhang tex duo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted November 12, 2004 Share Posted November 12, 2004 (edited) Varför ska det vara en konding? Vad är det för stil, vilka instrument? Kör ni klaviatur och ak.gitarr tycker jag det borde funka utmärkt med en dynamisk. Om det inte är så att ni kör i ett riktigt rejält PA-system. Edited November 12, 2004 by joachime Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted November 12, 2004 Author Share Posted November 12, 2004 Varför ska det vara en konding? Vad är det för stil, vilka instrument? Kör ni klaviatur och ak.gitarr tycker jag det borde funka utmärkt med en dynamisk. Om det inte är så att ni kör i ett riktigt rejält PA-system. Av samma anledning som jag skulle välja en konding för det mesta när jag spelar in, den låter bättre. Tanken är väll att den skall användas främst i duo sammanhang gitarr/sång och piano/sång. Det är inte jag som skall ha micken utan en jazz-sångerska. Hon har redan en 58:a men vill utöka med en konding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 12, 2004 Share Posted November 12, 2004 Jag har två Milab LC-25 som jag inte har behov av längre (finns på länken längst ner i min sig... 😛 ). De fungerar mycket bra live och det finns ljudexempel på hur de låter, på min testsite. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted November 12, 2004 Share Posted November 12, 2004 Av samma anledning som jag skulle välja en konding för det mesta när jag spelar in, den låter bättre. Jag tycker inte att det går att sätta likhetstecken mellan vad som funkar bra vid inspelning och vad som funkar live. Två generella skillnader är: 1. Risken för återkoppling - mycket liten i inspelningssammanhang. Det har därför ingen påverkan vid valet av mick. I livesammanhang är det däremot ofta en viktig faktor. Ta tex akustiska gitarr. De mest använda mickarna i studio är inte alls lika vanliga i livesammanhang. Ju bättre PA't är på att avskärma ljudet - minimera risken för återkoppling - desto större sannolikhet att hitta en studiostandardmick framför den akustiska gitarren. 2. Ljudanläggningens funktion - En insplelning ska kunna stå för sig själv, dvs vara en fullkomlig representation av det ljud som förmedlas. Inspelat ljud brukar spelas upp på ungefär samma ljudnivå som ett samtal. Det ljud som spelas över ett PA är i nästan alla livesammanhang ett komplement till det direktljud som kommer från scenen. Det är vanligt att den genomsnittliga ljudnivån för en konsert ligger över 100 dB. Små sammanhang vad innebär det? Enkel ljudrigg, typ sånganläggning? Visst kommer ni att märka skillnad mellan en 1000:- dynamisk och en 2000:- kondensatormick men inte alls i den utsträckning samma mickar gör skillnad vid inspelning. Om ni inte känner er nöjda med sm58 pröva då att leta vidare bland erkända livesångmickar. Sennheiser och Shure är exempel på tillverkare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted November 12, 2004 Author Share Posted November 12, 2004 Jag förstår inte varför du argumenterar emot att använda kondensator mickar live när min fråga var om någon kunde tipsa om en bra konding för live sång och inte om man kan använda det eller inte. Jag tycker jag har suttit tillräckligt bakom mixern vid live sammanhang för att vid det här laget veta vad man skall göra för att orsaka rundgång och vad man inte skall göra för att slippa det. Jag måste säga att jag tycker synd om den klassiska sångerskan du tvingar på en dynamisk mic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 12, 2004 Share Posted November 12, 2004 Det finns faktiskt kondensatormicar som är gjorda för livebruk, så det är inte helt nödvändigt att köra med dynamiska där - även om det är vanligast... Ett exempel är som sagt mina LC-25:or... 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted November 12, 2004 Author Share Posted November 12, 2004 Tack det var lite sånna modeller jag letade efter, men som sagt det var inte jag som skulle ha någon. Jag kan tipsa henne men jag tror inte det var acktuellt just nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted November 12, 2004 Share Posted November 12, 2004 Jag förstår inte varför du argumenterar emot att använda kondensator mickar live när min fråga var om någon kunde tipsa om en bra konding för live sång och inte om man kan använda det eller inte. Min mening var inte att argumentera mot kondensatormickar, utan att påpeka att kondensatormickar inte är det självklara valet i livesammanhang. Och att det inte bara beror på musikgenre utan även PA:ts funktion och konfiguration. Om du kollar länkarna jag bifogade finns ett antal prisvärda sångmickar som passar i livesammanhang, både kondensator- och dynamiska mickar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now