Jump to content
Annons

Lika höga låtar


johantrummorjohan

Recommended Posts

Hej! 😆

Vårat band har snart gjort en egen liten "skiva" som vi tänkte sälja billigt till de som vill ha den.

Men jag har ett litet problem... Det är nämnligen så att när jag har mixat alla låtarna så får de olika volymer. T.ex att en låt är högre än den andra. (i volymskillnad)

Finns det nått bra tips så att man kan få alla låtar exakt lika höga? Så att man slipper sänka på sterion ifall det kommer en låt som är mkt högre än den andra ?

Ha det bra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta är detta som kallas att mastra, lite enkelt uttryckt, dvs att låtarna blir en helhet. Helst ska man låta någon som har koll på mastring göra det åt en. Men annars är det bara att skaffa en sk Limiter och dra lite i regeln till alla låtarna har ungefär samma volym.

Det finns minst 1 milj inlägg om detta på forumet. Men sök på mastring och limiter så är du en bit på vägen.

Känner du dig osäker och vill låta någon annan göra det, skicka mig ett PM så kan vi snackas vid.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...