Jump to content
Annons

Tjongan - Popretard


Tjongan

bu eller bä  

13 röster

  1. 1. bu eller bä

    • 5
      2
    • 4
      0
    • 3
      0
    • 2
      0
    • 1
      9


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Popretard

* ARTIST/GRUPP: Tjongan

* GENRE: ballad

* LÅTLÄNGD: 3:17

* KOMPOSITÖR: Anonym, Jimmy Hägerström & Siri Fällman

* PRODUCENT: Tjongan ?

* MEDVERKANDE: Tjongan

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.7 megabyte

* STATUS: halvklar demo typ

* LÅTLÄNK: popretard.mp3

Skojig låt som några vänner har skrivigt, men just nu bara jag som spelar och sjunger.

Konstruktiv kritig gärna, förutom på sången då förståss, då jag redan vet att den är kass 😏.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det du är på jakt efter för kritik?

På ljudet? På Arrangemanget? På texten?

Det kvittar...jag har samma svar på alla. Det här håller inte.

Ljudet är alldeles för burkigt. Vad använder du för mic? Det låter som en 100 kronorsmic från Claes Ohlsson. Om du inte kan få till bättre med den utrustningen du har så rekomenderar jag lite EQ på de högre frekvenserna.

Arrangemanget är alldeles för innehållslöst och ointressant. Om låten bara ska innehålla gitarr så måste det till mycket mer än såhär. Om du däremot skulle arrangera med lite fler instrument skulle du nog kunna komma undan med gitarrslingan.

Texten kändes osammanhängande och lite barnslig faktiskt med tanke på alla fuck och bizarra anspelningar utan finess.

Ja, det var det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för mic? Det låter som en 100 kronorsmic från Claes Ohlsson.

Haha jag tror faktiskt micken kommer från teknikmagasinet och kostade nån hundring för sissådär 5 år sen kanske. Sen så har jag inget ljudkort utan ett som är integrerat i moderkortet vilket medför kass ljudkvalitet, men det är ingen undanflykt 😉.

Vad det gäller fler instrument så har jag varit i dom banorna, men haft för dålig fantasi för att hitta på nåt, har tänkt på tex stråkar men tror inte dom skulle platsa, trummor är det som jag kommit på annars. Annars är det ju tänkt att låten skall vara helakustisk från början.

den övriga kritiken tar jag inte åt mig då jag inte anser den som konstruktiv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Textidén som sådan är väl inte helt oäven, men då måste det till mer humor och inte bara ett staplande av alla fula ord man kan hitta på. Fraseringen låter väldigt styltig ibland. Jag antar att sådana hänsyn har fått stryka på foten för de fula ordens skull.

Musik- och arrangemangsmässigt har jag ett lyssningstips: This Is The Sea med The Waterboys. Så gör man en akkeballad på bara två ackord och en melodislinga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, en progg-hatlåt om popmusik. Eh. Saknar själva poängen, VARFÖR ska man hata alla retards och varför är dom retards och vad ska man ha istället. Några frågor man ställer sig om det inte bara är en nonsenstext.

Musiken är så pass enformig så att den kräver ett klart mer varierat arrangemang eller bättre tryck helt enkelt i alla instrument inkl. sång.

Kör hårt! Det lossnar nog! Men det kanske är poängen förresten, du avskyr popmusik och vägrar därför göra en lyssningsbar poplåt? 😆 eller 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

hamagrella: hehe ja nu är det så att jag inte hatar dessa individer, och inte heller jag som skrivigt texten, men jag antar väl att det kommer från att man mellan subkulturer måste hata stereotypen av andra.

och nej det var inte meningen att låten skulle vara dålig för att göra narr av annan pop, men jag har inte heller någon stor erfarenhet av att spela sådan musik, jag ska försöka jobba på det 😕

kanske fixar en nyinspelning på den här eller lägger ner den helt vem vet, hursom helst ska jag ta alla fina tips med mig i fickan och försöka använda det i framtiden 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här låten borde stannat hemma på pojkrummet. 🙂

Om fem år kommer du skämmas otroligt mycket för det här. Tänk så här, allt du (eller någon annan) lägger upp här kan närsomhelst komma fram igen. Tror du att du kan stå för låtens budskap resten av ditt liv är det väl inga problem, men annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Om fem år kommer du skämmas otroligt mycket för det här.

Tror inte jag.

Med tanke på måttet av talang Tjongen uppvisar är det nämligen ingen som helst risk att han sysslar med musik om 5 år - folk i allmänhet tröttnar snabbt när inlärningskurvan är för brant.

Istället kommer han (på fyllan) att tala kärleksfullt om sina ungdomsår och allt tokroligt han gjorde då,

som att spela lite musik.

"Jaså", kommer hans fru att säga, "det hade jag ingen aning om."

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället kommer han (på fyllan) att tala kärleksfullt om sina ungdomsår och allt tokroligt han gjorde då,

som att spela lite musik.

"Jaså", kommer hans fru att säga, "det hade jag ingen aning om."

🙂

Det är då han gör det ödesdigra misstaget att spela upp låtarna för henne vilket får till följd att hon packar en väska, tar ungarna och sticker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag.

Med tanke på måttet av talang Tjongen uppvisar är det nämligen ingen som helst risk att han sysslar med musik om 5 år - folk i allmänhet tröttnar snabbt när inlärningskurvan är för brant.

Istället kommer han (på fyllan) att tala kärleksfullt om sina ungdomsår och allt tokroligt han gjorde då,

som att spela lite musik.

"Jaså", kommer hans fru att säga, "det hade jag ingen aning om."

hahaha, för det första vad vet du om min inlärningskurva när det här är det första jag postar? anser själv att jag lärt mig en hel del på senaste 🙂 (tänk dig hur det lät för några månader sen).

Sen för det andra, varför skulle jag inte kunna skämmas om det här om 5 år bara för att jag kanske inte sysslar med musik då? Antingen menar du att bara folk med musikintresse kan tycka det här är dåligt eller så är det ju bara dumt konstaterat 🙂

Dessutom så kommer jag hålla på med musik sålänge jag kan tjäna pengar på det, när pengarna slutar rulla in på diverse skivtryck jag är med på kanske jag slutar 🙂 (jag är varken producent eller sångare på denna musik) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...