Jump to content
Annons

Vilken HP-dator skall jag välja?


vortex

Recommended Posts

Hej.

Nu skall jag fixa en ny dator. Av diverse skäl måste jag välja en HP.

Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig om vilken modell (t.ex. från Dustin) som är lämplig?

Jag kör Cubase 4 med M-audio FW410, och jag är definitivt ingen 'tung' användare.

Tusen tack den som orkar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej.

Nu skall jag fixa en ny dator. Av diverse skäl måste jag välja en HP.

Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig om vilken modell (t.ex. från Dustin) som är lämplig?

Jag kör Cubase 4 med M-audio FW410, och jag är definitivt ingen 'tung' användare.

Tusen tack den som orkar!!

Varför måste du välja en HP? 😆 Sen kör väl HP bara med AMD om jag inte minns helt fel och de är långsammare än intel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar du bärbar eller stationär?

Jag själv köpte ganska nyligen en stationär HP pava 6532. Inhandlade den på Elgiganten för 4995:-, men de har inte kvar det priset nu. Fungerar alldeles utmärkt och problemfritt med FW. Jag har inte märkt några bekymmer på något sätt ännu, och det är egentligen allt jag begär. Har tidigare haft väldiga problem med FW och ljudprocessing med min gamla Dell.

Sedan kommer det alltid finnas folk här på forumet som tycker du ska lägga 10 000 på att bygga din egen dator, och då får du garanterat en bättre burk, men det lät mer på dig som att du letar efter något hyfsat prisvärt.

Pavan jag har är på 3 gig ram, core 2 duo från INTEL, (räcker alldeles utmärkt, har inte hört några vettiga argument för quadcore ännu), 500gb HD.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Jo, det är en stationär jag är ute efter.

Men måste av "sponsorskäl" handla på Dustin, så det är deras utbud som gäller.

Och då tänkte jag att det kanske är 'säkrare' att gå på en märkesdator som HP?

Men jag mottar mycket gärna andra förslag.

Jag vill ju bara för död och pina ha en dator som är tyst och som funkar bra med Cubase 4...

Tack igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Jo, det är en stationär jag är ute efter.

Men måste av "sponsorskäl" handla på Dustin, så det är deras utbud som gäller.

Och då tänkte jag att det kanske är 'säkrare' att gå på en märkesdator som HP?

Men jag mottar mycket gärna andra förslag.

Jag vill ju bara för död och pina ha en dator som är tyst och som funkar bra med Cubase 4...

Tack igen.

Ta lite tid på dig innan du bestämmer dig. Så vitt jag fått erfara så finns det många saker som kan ställa till det för dig. Jag levde i misär under tre års tid pga jag hade fel chipset i moderkortet. Ett intel 925 var det, som helt enkelt vägrade proccesa ljud med låg latency. Så jag fick små knäpp i ljudet var 20e sek, som gjorde att man fick avbryta sin inspelning då själva knäppet kom med i inspelningen.

Det finns mängder med trådar om ämnet. så läs lite om vad du bör leta efter hos din nya dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du tänkt att använda för operativsystem? Vista lär ju vara kass. Men det kanske är någon som är nöjd med det?

Allokerat minne på grafikkortet? Hur har det fungerat, du nöjde HP-konsument?

Kunde du stänga av den funktionen?

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du tänkt att använda för operativsystem? Vista lär ju vara kass. Men det kanske är någon som är nöjd med det?

Allokerat minne på grafikkortet? Hur har det fungerat, du nöjde HP-konsument?

Kunde du stänga av den funktionen?

🙂

//:debatt

Har inte gjort några inställningar alls beträffande grafikkortet faktiskt. Sånt blir aktuellt när man märker att något inte fungerar som det ska. Hitills så kan jag inte klaga över något när jag spelar in, så därmed behöver jag inte tweaka något.

Däremot så använder jag XP pro, så det bör man ju tänka på , att man får ge en extra slant för det om datorn inte finns med färdigt xp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så använder jag XP pro, så det bör man ju tänka på , att man får ge en extra slant för det om datorn inte finns med färdigt xp.

Men man kan väl bara få XP Pro om man har Vista Business eller Vista Ultimate. Så har man iaf sagt mig "överallt" där jag frågat. Hade du nån av dom Vistorna från början i datorn?

Eller var det Vista Home?? I så fall fattar jag ingenting. I butiken härhemmavid t.ex. så kollade säljaren hur det var om jag köpte en pc med Vista Home, och de sa "nej nej".

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Nu skall jag fixa en ny dator. Av diverse skäl måste jag välja en HP.

Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig om vilken modell (t.ex. från Dustin) som är lämplig?

Jag kör Cubase 4 med M-audio FW410, och jag är definitivt ingen 'tung' användare.

Tusen tack den som orkar!!

Apple Mac Pro

http://www.dustinhome.se/pd_5010127398.aspx

Performance Pro

http://www.dustinhome.se/pd_5010126242.aspx

Redigerat av noztra
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så använder jag XP pro, så det bör man ju tänka på , att man får ge en extra slant för det om datorn inte finns med färdigt xp.

Men man kan väl bara få XP Pro om man har Vista Business eller Vista Ultimate. Så har man iaf sagt mig "överallt" där jag frågat. Hade du nån av dom Vistorna från början i datorn?

Eller var det Vista Home?? I så fall fattar jag ingenting. I butiken härhemmavid t.ex. så kollade säljaren hur det var om jag köpte en pc med Vista Home, och de sa "nej nej".

//:debatt

Tjena, jag är rätt säker på att det från början satt en vista home. Till saken hör att min polare skötte hela prylen då han jobbar på Giganten. Han sa att det blev problem att köra in XP först, men om man ändrade mode på hårddisken så gick det bra. Vet inte exakt vilket mode det var, men det finns tre olika man kan välja i setupen. Annars kom en otrevlig bluescreen när man installerade xp.

Föresten, debatt. Var inne på din myspace o lyssnade på nån thirsty blues. Måste säga att jag gillar den rösten, om den nu är din. Grymt skön....

Hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, debatt. Var inne på din myspace o lyssnade på nån thirsty blues. Måste säga att jag gillar den rösten, om den nu är din. Grymt skön....

Hej

Bra med polare...

Bugar och tackar! Jo, skivbolaget ville göra en temaskiva och gav mig helt fria händer.

Ville få till en känsla av skum rökig liten lokal & ett kompakt bluesband. Insjunget mitt i natten i ett hyrshus.

Sänd gärna en Friends Request!

Många gånger ser jag först att det har kommit någon Friends Request på MySpace, men när jag sedan klickar på det, så står det 0 Friends Requests. Senaste tiden har det varit problem att komma in på MySpace överhuvudtaget.

Jag sänder en Friend Request till din fina sida nu - får se om det funkar.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

DrKrall (oregistrerad)
Tack för svar!

Jo, det är en stationär jag är ute efter.

Men måste av "sponsorskäl" handla på Dustin, så det är deras utbud som gäller.

Och då tänkte jag att det kanske är 'säkrare' att gå på en märkesdator som HP?

Men jag mottar mycket gärna andra förslag.

Jag vill ju bara för död och pina ha en dator som är tyst och som funkar bra med Cubase 4...

Tack igen.

Det absolut enda skälet att välja så kallade märkesdatorer är om man är beroende av deras support. Men när det gäller HP vill jag utfärda en STOR VARNING. När garantin har gått ut så skiter dom fullständigt i dig. Och deras policy är då - "Att inte svara på några som helst frågor. Inte ens om vem som är auktoriserad för service på HP produkter".

Välj att plocka ihop ett eget paket istället. Du får garanterat bättre prestanda och hårdvara än det är i märkesdatorer.

Redigerat av DrKrall
Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut enda skälet att välja så kallade märkesdatorer är om man är beroende av deras support. Men när det gäller HP vill jag utfärda en STOR VARNING. När garantin har gått ut så skiter dom fullständigt i dig. Och deras policy är då - "Att inte svara på några som helst frågor. Inte ens om vem som är auktoriserad för service på HP produkter".

Välj att plocka ihop ett eget paket istället. Du får garanterat bättre prestanda och hårdvara än det är i märkesdatorer.

Tvärtom tycker jag. HP ställer upp innan du handlar av dem, efter att du handlat av dem och garantin har gått ut. De reparerar prylar där garantin gått ut t.o.m. De svarar även på frågor som inte ens direkt har med HP att göra.

Detta förutsätter förstås att man har fått en personlig servicetekniker från dem, vilket en del får.

Den bästa support jag någonsin varit med om, inräknat alla branscher i alla tider.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

DrKrall (oregistrerad)
Det absolut enda skälet att välja så kallade märkesdatorer är om man är beroende av deras support. Men när det gäller HP vill jag utfärda en STOR VARNING. När garantin har gått ut så skiter dom fullständigt i dig. Och deras policy är då - "Att inte svara på några som helst frågor. Inte ens om vem som är auktoriserad för service på HP produkter".

Välj att plocka ihop ett eget paket istället. Du får garanterat bättre prestanda och hårdvara än det är i märkesdatorer.

Tvärtom tycker jag. HP ställer upp innan du handlar av dem, efter att du handlat av dem och garantin har gått ut. De reparerar prylar där garantin gått ut t.o.m. De svarar även på frågor som inte ens direkt har med HP att göra.

Detta förutsätter förstås att man har fått en personlig servicetekniker från dem, vilket en del får.

Den bästa support jag någonsin varit med om, inräknat alla branscher i alla tider.

//:debatt

Inte min erfarenhet.

Hade en bärbar HP hemma för ett tag sen som en polare hade strul med. När jag ringde upp HP's support frågade teknikern efter serienummret. Det visade sig att garantin hade gått ut ett halvår tidigare och då lät det så här:

-"Tyvärr, garantin har gått ut så jag kan inte hjälpa dig".

-"Nehej. Kan du hänvisa mig till närmaste auktoriserade HP försäljare eller service center?"

-"Nej. Vår policy är att inte svara på några frågor när garantin gått ut."

-"Så du kan inte ens rekommendera vart jag ska vända mig?"

-"Nej, tyvärr."

Snacka om servicenivå. HP är dom enda som jag varit med om att dom betett sig på det viset. Och det är skälet till att jag numera rekommenderar ALLA mina polare att aldrig köpa en HP.

Redigerat av DrKrall
Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, debatt. Var inne på din myspace o lyssnade på nån thirsty blues. Måste säga att jag gillar den rösten, om den nu är din. Grymt skön....

Hej

Bra med polare...

Bugar och tackar! Jo, skivbolaget ville göra en temaskiva och gav mig helt fria händer.

Ville få till en känsla av skum rökig liten lokal & ett kompakt bluesband. Insjunget mitt i natten i ett hyrshus.

//:debatt

Ken Tellus

Rock / Pop / Blues

 

Record Label Ken Tellus Productions

Type of Label Indie

Inte undra på fria händer..? :rolleyes: Haha..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min erfarenhet.

Hade en bärbar HP hemma för ett tag sen som en polare hade strul med. När jag ringde upp HP's support frågade teknikern efter serienummret. Det visade sig att garantin hade gått ut ett halvår tidigare och då lät det så här:

-"Tyvärr, garantin har gått ut så jag kan inte hjälpa dig".

-"Nehej. Kan du hänvisa mig till närmaste auktoriserade HP försäljare eller service center?"

-"Nej. Vår policy är att inte svara på några frågor när garantin gått ut."

-"Så du kan inte ens rekommendera vart jag ska vända mig?"

-"Nej, tyvärr."

Snacka om servicenivå.

Det var dåligt. Kanske att de gör skillnad på kund och kund, beroende på vilken pc man köpt?!

Jag kan säga att Samsung verkar träiga... de har fortfarande inte svarat på mitt mail om en produkt efter 2 veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, nu blev det svårare för mig att välja.

Särskilt eftersom jag är helt kass på de där me datorer... 🙂

Jag förstår att mycket går att lista ut själv med egen research och genom att följa trådarna här på forumet.

Men hur skall jag kunna bilda mig någon uppfattning om hur tyst fläkten är i olika datoralternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, nu blev det svårare för mig att välja.

Särskilt eftersom jag är helt kass på de där me datorer... 😕

Jag förstår att mycket går att lista ut själv med egen research och genom att följa trådarna här på forumet.

Men hur skall jag kunna bilda mig någon uppfattning om hur tyst fläkten är i olika datoralternativ?

Mmm, kan va svårt o veta det där. Men oavsett så lär du nog åka på att kika på trådarna om akustikbehandling. Sedan efter det så kommer ett nytt problem uppstå, och då får du leta vidare efter det etc. etc.

Jag tror att de flesta av dagens nya datorer håller ganska låga nivåer av fläktbrum, om man jämför med hur det var förr. För mig är det inget problem med att datorn surrar, jag har större problem med allt annat som det innebär att bo i lägenhet, trummande grannar, bilar på gatan osv. Så om jag vill vara noga åker jag till ett tyst ställe och spelar in de känsliga instrumenten, typ sång och ack-gura.

Men nu när du ändå har möjlighet att välja en dator med tystare fläktar, så är det ju klokt att göra det. Så invänta svar från någon som har koll på det, eller googla runt lite på olika tester av fläktar. Det jag ville säga var egentligen bara att det finns så mkt mer faktorer som kommer påverka din inspelning mer (såvida du inte redan har din inspelningsplats fint isolerad från omvärlden)

Lycka till //e

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...