Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har en ny fundering kring soft syntar.

jag har ju spelat in en hel del audio grejjer och nu sÄ testar jag att lÀgga pÄ lite softsyntar pÄ skoj men jag tycker att det lÄter ostÀmt efter ett tag som om syntarna sackar efter nÄgot och börjar lÄta surt...ja eller nÄt i den stilen

Annons
Postat

Jag hade liknande problem med Lounge Lizard en gĂ„ng .. helt plötsligt en dag sĂ„ lĂ€t den bara jĂ€ttefel .... pillade pĂ„ alla instĂ€llningar men icke .. var tvungen att avinstallera det och installera det igen 😳

Postat
Carl_B: Tror att det var dÀrför han frÄgade, eller vad tror du?

I skolan lĂ€rde jag mej en viktig sak... frĂ„gor slutar alltid med frĂ„getecken... ser du nĂ„got i hans inlĂ€gg? 😳

Postat
jag har en ny fundering kring soft syntar.

jag har ju spelat in en hel del audio grejjer och nu sÄ testar jag att lÀgga pÄ lite softsyntar pÄ skoj men jag tycker att det lÄter ostÀmt efter ett tag som om syntarna sackar efter nÄgot och börjar lÄta surt...ja eller nÄt i den stilen

Har liknande problem i Atmosphere...

fast de lÄter inte ostÀmt.. utan snarare att ljuden flyttas i samband med latencyn..

Postat

Mycket underligt problem. Jag har aldrig varit med om nÄgot liknande - och jag har en hel drös med VSTi vid det hÀr laget.

Det beror möjligen inte pÄ emulerade portar eller att nÄgon extern enhet styr synken och har Àndrats under resans gÄng...?

Postat

För mig flyttas lixom noterna... nÀr jag renderar till wav ligger de annorlunda jÀmfört med i sequencern... men att det pitchas har jag bara varit med om vid byte mellan dx o vst...

Postat
. . . . men jag tycker att det lÄter ostÀmt efter ett tag som om syntarna sackar efter nÄgot och börjar lÄta surt...ja eller nÄt i den stilen

Det _kan_ ha med audiokortet att göra. Jag har haft problemet med Reason och softsynthar nÀr jag har haft en instÀllning i mitt ljudkort (Digi 001) och nÀr jag startat upp Cubase i ett annat instÀllning dvs 44.1 khz istÀllet för 48 khz sÄ har det blivit "ostÀmt".

Problemet löste sig med att starta om programmet.

😕

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tja!

NÄgonsin funderat pÄ om det kan vara sÄ att sakerna inte Àr "in tune" syntarna kan vara "fine tuned" dvs nÄra cent hit och dit, kolla dessa funktioner.

Fin justering i cent, dÄ 100cent Àr lika med en halvton..

det kan ju vara sÄ att de patchar du testat har varit fin justerade i cent och dÀrför lÄter ostÀmt med det andra materialet...

chrisB har en bra synpunkt oxÄ... kolla vilken samplings frekvens du spelar in i , vissa syntar synkar inte till vissa samplings frekvenser... som t.ex 48khz.

ciao, vete fan vad jag babblar om... men nÄt ere iaf.. haha

*Edit*

jo att tillÀgga, det som var min egentliga intention Àr att ge en lÀnk till denna fiffiga Dxi Tuner

http://www.more-k.com/ktuner/ktuner.htm

Redigerat av Ackelito
Postat

jag har ocksÄ ett litet prob med vst synthar

hur gör ni, splear ni in massa midifiler med vst synthar pÄ. Min dator sackar efter sÄ mycket sÄ jag brukar gör om de midifiler jag spelat in med syntharna till audiospÄr och skickar in pÄ en audiokanal.

Postat

Jag kör som regel allt i realtid, eftersom jag vill slippa vara lÄst till en inspelning som har gjorts... Om man mÀrker att nÄgot inte blir bra, sÄ mÄste man ju annars Àndra i midifilen, för att sedan göra en ny mixdown. Det blir för jobbigt, helt enkelt. Nackdelen Àr att man mÄste ha en vÀl tilltagen dator för att kunna jobba som jag gör - Ätminstone om man kör med (för) mÄnga instrument...

Sackar datorn, sÄ kan du behöva öka latency - men dÄ blir det jobbigt att spela in ny midi, sÄ det fÄr kanske bli en kompromiss... BÀst Àr förstÄs att uppgradera datorn.

Postat

mm jag vill köra sÄ, det lÄter sunt

men vad kör du med för dator?...

vilken kapacitet mÄste man ha för att det skal flyta nogurlunda?

Postat

beror helt o hÄllet pÄ vilka pluggar du kör o hur mÄnga osv...

men jag kör en P4 2.6Ghz me 256DDR ram 😛

funkar helt ok men ram-minnet sackar efter...

Postat

Jag kör med en 2.8GHz P4 med 1GB RAM - men allt beror ju pÄ hur mÄnga instrument du behöver köra samtidigt.

Du ska kanske börja med att försöka skala av arramngemangen? MĂ„nga gör misstaget att lĂ€gga pĂ„ för mĂ„nga instrument - och risken Ă€r stor att allt blir grötigt dĂ„... Om du tar bort ett instrument och det inte gör nĂ„got negativt med helhetsintrycket, sĂ„ Ă€r det troligen bĂ€ttre att vara utan detta instrument. 😛

Postat

jag Àr oxÄ en midi kille, men midi i all Àra! audio Àr sync vÀnligare och resurs snÄlt.

MÄnga som jobbar med mest audio..

om man inte har dator kraften att köra det mesta i midi sÄ Àr det ju inte hela vÀrlden, och sparar man midifilerna och patchar osv sÄ Àr det inget problem att Äterskapa och editera.

jag tror att man mÄste hitta sin teknik och arbetssÀtt beroende pÄ vilka resurser och tillgÄngar man har..

bÀttre att dela in lÄten i etapper och jobba sakta men sÀkert, kanske tilloch med ha en egen savefil för midi+effekter som man Àr osÀker pÄ men som man har exporterat till audio för att kunna jobba vidare... visste ere lite mer musklickande men inte nÄt vidare farligt...

personligen sÄ har jag uppgraderat frÄn en PIII800 till en P4 3.0ghz med 1gb ddrram... men jag kommer nog ÀndÄ att göra en heldel boucnhing till audio..

vissa ljud Àr allt för krÀvande...men jag försöker hÄlla allt sÄ öppet som möjligt.

men efter 2-5 FX pluggar pĂ„ massa olika kanaler sĂ„ kan CPU,n lĂ€tt skjuta i höjden, sĂ„ Ă€re om man vill göra skumma ljud 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.