Jump to content
Annons

Toft ATB16+Digi 002


pompe

Recommended Posts

Tja! Sitter och spekulerar i om jag ska köpa ett bord till min projectstudio eller inte!

Har tjatat om det i några trådar här på forumet, men nu finns det faktist pengar för det!

Ska dra och jobba hos det hos min lärare någon gång nästa vecka, men för nyfikenhets skull

(frågan lyder) Hur ska jag koppla Toft ATB16 för maximalt bruk(användning)?

Digi 002 har 8 analoga in/ut+ 8 ADAT in/ut + spdif in ut

Jag har även tänk att använda IR-reverb från dator och en Kanalstripp från TLA+ Stereocompressor(rack, hårdvara)

Lyssningen går igenom ett par Genelec 1030a+7050B(sub)

Just nu använder jag Mackie onyx 800r som preampar(ATB´s känns lite mer givande =D )

Någon som har koll som vågar lägga upp ett förslag?

//T

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

kör ut alla 18 kanaler om du kan på bordet, och sen in genom en bra 2 kanals AD in i PT..

så kan du mixa och summera på bordet..

lyssningen kan du lösa med antingen att köra ut allt på bordet och lyssna på masterregeln..

eller så kör du ut allt på bordet, sätter två spår på inspelning occh l yssnar via de spåren som du skickar summeringen till..

Kul att du ska mixa på Toft-bord.. 🙂

nu ska jag sätta mig o dra i mina reglar ett tag bara för att...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

kör ut alla 18 kanaler om du kan på bordet, och sen in genom en bra 2 kanals AD in i PT..

så kan du mixa och summera på bordet..

lyssningen kan du lösa med antingen att köra ut allt på bordet och lyssna på masterregeln..

eller så kör du ut allt på bordet, sätter två spår på inspelning occh l yssnar via de spåren som du skickar summeringen till..

Kul att du ska mixa på Toft-bord.. 😎

nu ska jag sätta mig o dra i mina reglar ett tag bara för att...

Har planerat att skaffa en Toft sedan jag läste om den i MM =)

Tack för tipset!

Jag funderade på att köra returer först, då jag bara har 16 kanaler att jobba med(8 in/ut+ 8 ADAT in/ut) Så 16 spår går igenom bordet och in i datorn igen! Men jag tror att man får göra det som passar ens sätt att arbeta!

Jag planerar bara att mixa på detta bord, då jag oftast tar imot mixar från fältet/andra inspelningstudios

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten IDF (eller någon annan) Vad rekomenderas för AD-omvandlare, Med en budget på ca 5000 kr ?

Jag skulle personligen gå upp någon tusing och kolla på beggat RME, Lucid eller Apogee.

annars funkar ju Alesis AI3, Behringer ADA8000 och billigare omvandlare bra!

Har bordet inga bussar? isf kan du ju alltid summera till 2 bussar direkt i bordet och få en färdig summering och master redan efter mix.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bordet inga bussar? isf kan du ju alltid summera till 2 bussar direkt i bordet och få en färdig summering och master redan efter mix.. 😉

Jodå! Den har 8 st(med utgångar), mer än tillräckligt för mig =)

Jag skulle personligen gå upp någon tusing och kolla på beggat RME, Lucid eller Apogee.

annars funkar ju Alesis AI3, Behringer ADA8000 och billigare omvandlare bra!

Tipsa gärna om modeller och idyll, jag har ingen koll på omvandlare(förutom vad dom gör i praktiken) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

kör ut alla 18 kanaler om du kan på bordet

Nu ska vi se, tänkte lite..

Du menar att jag ska köra 8 linor analogt, 8 linor ADAT, och 2 linor SPDIF ?

Om jag kör spdif så måste jag ju ha DA-omvandlare till dom+ADomvandlare ut till PT

Då Använder jag alltså alla utgångar förutom Monitorutgångarna!

Och jag använder endast 2 in från bordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara du inte har missförstått mig, värt att tillägga är att ATB-borden har Digitalkort som går att expandera med, vilket ger den adat in/ut+ spdif in/ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst på lite...(Jag svarar lite på mig själv ifall någon skulle vilja läsa det förutom IDF 😛)

Vad jag har förstått har Digitalkortet till ATB inte släppts, vilket betyder att jag behöver en A-D/D-A konverterare för 8 ADAT in/ut..Det var INTE vad jag hade räknat in i budgeten!

Då kommer vi in på ett helt nytt snack..Konverterare! Vi snackade lite innan om det, men är det någon som har produktförslag!

RME´s och Apogee´s äldre grejjer klarar man väll av prismässigt antar jag...men 10k är fortf mycket pengar för mig =/

Man kanske ska gå tillbaka till själva kopplingsfrågan..Hur ska jag använda bordet annars?

* 8 in/ut till spåren?

*bussa i datorn och skicka ut på spår?

Come on people, don´t be shy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...