Jump to content
Annons

Surrande vid extrem gain...


Nerevarine

Recommended Posts

Tjena!

Satt precis och testade lite med mitt nya preamp...testade mina olika mickar lite med det för att se vad jag kommer fram till.

Iaf, när jag då spelat in sång med min dynamiska SM57:a så hörde jag ett rätt störande surrande i bakgrunden. Jag var nämligen tvungen att köra input gainen i bott för att kunna ta upp såpass snäll sång med SM57:an. Hörde det inte med kondensator-mickarna, kanske då gainen är så mycket lägre, eller så är det inte samma problem där alls.

Märkte då vid vidare testande att surret klart lugnade sig om jag la handen på micken...inte bara lät den sitta fritt i stativet. Exempel: jordbrumm.mp3

Där har jag ju höjt spåret med säkerligen 35-40dB, men ändå. Man hör ju tydligt när jag lägger handen på och det lugnar sig.

Kan jag göra något åt detta, eller är det inget att bry sig om? Sådan gain använder jag ju inte normalt som tur är. Har inte jordade uttag i lägenheten tyvärr, men har en HiFi-pryl till hemmabion som filtrerar och "renar" strömmen...vilket gav mig märkbart lägre bakgrundsbrum och sådant i stereon. Har iaf testat både med och utan den, utan någon skillnad i detta surrandet...

Hjälp? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Vad har du för mic kabel. Är skärm kopplad på bågge ändorna av kabeln? I regeln skärm sva vara kopplad till han XLR och inte till hon XLR sida av kabeln. Om det är så dåck, då kan du ändå prova att kopla skärmen på bägge ändor, men detta har oftare skapat problem än löst dem.

Det bästa lösningen vore om du hade en transformator på mic ingången i din mixer eller ljudkort. Trafo balanserar idealiskt linjen/signalen och isolerar galvanisk micken och resten av utrustningen. Med galvanisk isolation vinner man det att mic kan vara placerad vaaaar som helst och den vill inte föra in RF eller DC strömmar till din inspelningsutrustning.

För sån lösning kontakta dem på www.mmstudioz.com

Eller kontakta mig på mail för mer tips.

Lycka till!

Mirrza

Redigerat av Mirrza
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...