Jump to content
Annons

Tips på specifierad musikproduktionsutbildning


Cemo

Recommended Posts

Går just nu gymnasiet och tänkte plugga ett år musik istället för att ta ett sabbatsår, och sedan efter det gå tillbaka till beteende lr vad det nu blir.

Tänkte bara, finns det någon musikproduktionsutbildning som är ett år och som är i närheten av Stockholm?

//Cemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då kanske några kurser på studieförbund, typ Kulturama skulle kunna passa. Det är förstås väldigt olika utbud, beroende på att vissa lärare i vissa ämnen är skitbra medans andra suger gammal tapir-pung. Tyvärr är det så, och det ska man försöka undvik att hamna i. Annars, försök hitta lärare, kanske gå till AF eller något annat ställe och fråga om studiestödspengar för praktikplatser på produktions-studior i din närhet. Låtskrivare brukar dom kalla sig.

Sverige-finska folkhögskolan har också en musiker och ljudtekniker utbildning, där ljudteknikerna och musikerna jobbar någorlunda ihop, i skolans ganska välutrustade studio. Den skolan är mest inriktad på afro-amerikanskt, som jazz och blues. Där ligger nivån på mitt emellan nybörjare och medel, och går uppåt. Men inriktningen på teori ligger på improvisation och afro-amerikansk musikteori. Ingen komposition vad jag vet. Studiomusikerlinjen i Piteå finns med, men inträdeskraven där är ganska specifika, nivån ligger högre och platserna är få.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja va inne o tittade lite på SAE utbildningen i Stockholm.

Någon som vet någonting om den/pluggar där?

Kostar 78.000 och är deltid under 1,5 år.

Är det inte bättre ifall ja tar Kulturama tar 66.000 och är heltid under ett år?

Redigerat av Cemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte mer om SAE än att den finns i så gott som alla västerländska länder, och blir ibland mobbad för att vara lite av ljudtekniker-utbildningarnas McDonalds. Inte på för att det skulle vara alltigenom billigt, utan mest för att den finns överallt - lite som McDonalds. Men jag tror inte SAE erbjuder instrument-övning, som du ville ha .. ja tror inte det i alla fall.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte mer om SAE än att den finns i så gott som alla västerländska länder, och blir ibland mobbad för att vara lite av ljudtekniker-utbildningarnas McDonalds. Men har hört gott om den med. Men jag tror inte SAE erbjuder instrument-övning, som du ville ha .. ja tror inte det i alla fall.

Musikproducenterna på min gamla (kommunala)gymnasieskola får macbook pro, och den utbildningen de får verkar ändå vara lite halvdann. Man tycker att man borde ta ett kliv uppåt om man söker en utbildning efter gymnasiet, så en vanlig macbook känns ju uppenbarligen lite dystert när man får betala så mycket pengar ur egen ficka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick musikproduktionslinjen på Kulturama (både år 1 och 2) och jag är jättenöjd! Du får ingen ordentlig undervisning i instrument vad jag vet, men jag tror man kan välja mellan brukspiano eller bruksgitarr. Då får man lära sig lite grunder iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså kulturama låter jävligt bra men frågan är vart ja ska få alla pengar ifrån.

Får väl köra CSN lr någonting..

Hur går det för dig nu jarlo?

Du kan ju, utöver vanliga studielånet, även ta merkostnadslån för att betala delar av terminsavgiften.

Hur det går? Jag har fått jobb på XLN Audio (som gör Addictive Drums) och fått ut några av mina låtar så jag ska absolut inte klaga 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...