Jump to content
Annons

Vilken patchbay?


nilsemil

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons
Hej!

Mina preampar sitter djupt in i rackgrottan och jag skulle behöva en smart patchbay, gärna med switch för att adressera in olika

mikar och mikpar in i dom. Tips nån?

varmt rekomenderar neutriks patchbay, jätte enkel att instalera och väldigt funktionell. Jag har installerat ett antal såna i några studios och ingen har klagat 🙂

Kolla: http://www.sweetwater.com/store/detail/NYSPP/

www.mmstudioz.com

lycka till!

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mina preampar sitter djupt in i rackgrottan och jag skulle behöva en smart patchbay, gärna med switch för att adressera in olika

mikar och mikpar in i dom. Tips nån?

Hade du inte frågan uppe i en tidigare tråd? Hursomhelst är det väldigt opraktiskt med switchar som det går 48 V igenom. Endera skaffar du separat matningsaggregat till de mickar som behöver (dvs spänningsmatning före patch) eller så stänger du av matningen i preampen före du switchar.

Den enklaste lösningen jag kan komma på är förborrade rackplåtar med xlr-kontakter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mina preampar sitter djupt in i rackgrottan och jag skulle behöva en smart patchbay, gärna med switch för att adressera in olika

mikar och mikpar in i dom. Tips nån?

varmt rekomenderar neutriks patchbay, jätte enkel att instalera och väldigt funktionell. Jag har installerat ett antal såna i några studios och ingen har klagat 😎

Kolla: http://www.sweetwater.com/store/detail/NYSPP/

www.mmstudioz.com

lycka till!

Mirrza

Jag skriver under på Neutriks NYS-PP växlar.. dom är bra som fanken. Jag har en som heter NYS-PP-L som är en enkel televäxel..

Sen har jag ju x antal jackpunkter i bordet med, men för jackning av effekter i racket funkar den utmärkt.. Annars är ju alltid bantam ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså nu blir patchbayanalfabeten enna förvirrad här.

Jag har två vintagedesignpreampar som jag vill använda 4-6 mikar till, men gärna ständigt uppkopplat, och

helst bara en switch för att byta mikpar. Finns denna produkt?

Funkar Neutrikswitchen om jag slår av 48V innan jag byter / eller är det dåligt generellt att skicka fantom i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

En balanserad patchbay klarar 48 V. Men när du rycker snören i en tele- eller bantampatch finns risk att du skickar spänning till jord. Och om patchen är innerfjädrad kan den gå vidare till andra enheter.

Dessutom smäller det till varje gång du bryter matningen så du gör bäst i att muta utgångarna för att spara öron och högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså NYS-PP-L ?

Det gör inget om 48V matningen kortsluts för en stund, för den är strömbägrensad. Nån har tänkt på det före öss ;-)

Och jag hoppas att du mutar eller skruvar ner din mic innan du kopplar eller omkopplar kablar. Det är inte hälsosamt till preampen heller.

Lycka till!

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kidnappar tråden lite för en snabb fråga. Hur fungar Behringers patchbays? Tillför dom bara massa jobbigt brus eller håller dom måttet?

Hej

har faktiskt ingen erfarenhet med behringers pachbay. Neutrik är det som jag skulle ta, dem är inte alls dyra och håller måtet bra. Jag skulle vara försiktig med alltför billiga pachbays. Det kan uppstå problem med dolig isolation eller phantom matning, eller dåliga material som slits väldigt snabbt.

Hälsningar

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Och gå inte på "hifi-larvet" med förgyllda kontakter.. I en patchbay kopplar man om hela tiden och guldet slits bort ganska fort och ger andra problem sen.. Min erfarenhet är att man kan lita på kontakter från Neutrik samt på Batamn kontakter.. Just bantam som i sig är balanserad är konstruerade så att den bryter strömmen utan kortslutning om det skulle ligga på en fantommatning t.ex . Tipen är smalare helt enkelt

7.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

så finns det nåt bantam-patchbay till vettigt pris eller hamnar man uppåt 10k då?

Kolla bantampachbay-s priser på länken nedan:

http://www.sennberg.se/audio/produkter.asp?LevelID=11285

Och så pris för en neutriks 1/4'' jack pachbay, balanserad osv. (har själv instalerat ett dussin såna och alla är nöjda hittills) :

http://www.thomann.de/se/neutrik_nys_spp_patchbay.htm

Cheers!

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...