Jump to content
Annons

Ljudkort i övre kvalitetsklassen


dominion

Recommended Posts

Är ute efter ett ljudkort i den högre kvalitetsklassen.

Kommer att kopplas mot dedikerad högspecad studioPC med Cubase 4.5.2.

Kravet jag har på kortet är:

- God ljudkvalitet och omvandlare

- Stabila drivrutiner

- Många analoga in och utgångar (hörlursmixar, ext. synthar, mikar)

- Utbyggbart genom digitala in och utgångar (ADAT mm)

- Kortet måste inte ha inbyggda micförstärkare, har och kommer att köpa fler micstärkare/DI-boxar

De jag har blivit intresserad av och som ligger inom min budget är dessa:

Firewire:

MOTU 896MK3

MOTU 828MK3

RME FIREFACE 800

PCI-express:

MOTU 2408 MK3 PCI Express

RME MULTIFACE 2 + HDSP PCI Express

Finns det några kort jag har missat? Metric Halo, är det något att ha?

Kortet ska köpas in i november då jag och frugan flyttar till större lägenhet.

Needless to say så är akustikbehandling inkluderad i budgeten.

Snälla ge mig lite råd!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är ute efter ett ljudkort i den högre kvalitetsklassen.

Kommer att kopplas mot dedikerad högspecad studioPC med Cubase 4.5.2.

Kravet jag har på kortet är:

- God ljudkvalitet och omvandlare

- Stabila drivrutiner

- Många analoga in och utgångar (hörlursmixar, ext. synthar, mikar)

- Utbyggbart genom digitala in och utgångar (ADAT mm)

- Kortet måste inte ha inbyggda micförstärkare, har och kommer att köpa fler micstärkare/DI-boxar

De jag har blivit intresserad av och som ligger inom min budget är dessa:

Firewire:

MOTU 896MK3

MOTU 828MK3

RME FIREFACE 800

PCI-express:

MOTU 2408 MK3 PCI Express

RME MULTIFACE 2 + HDSP PCI Express

Både RME och MOTU är bra, men RME är ett snäpp bättre enligt min mening.

Något att tänka på, är att om du behöver kunna köra riktigt många in- och utgångar, så är PCI eller PCIe snabbare än Firewire och alltså egentligen alltid det bästa valet i en stationär dator. Firewire har blivit mer poppis eftersom det är smidigare att koppla in och flytta med sig mellan olika datorer etc, men i övrigt har det inget att hämta mot PCI/PCIe...

Finns det några kort jag har missat? Metric Halo, är det något att ha?

Om du vill ha riktigt bra klass, så kan du titta på RME HDSP9652 (PCI) eller RME RayDAT (PCIe).

De har enbart ADAT I/O, så du väljer då vilka externa omvandlare som passar smak och budget - och kan kombinera olika så att du har någon budgetomvandlare (kanske Behringer eller liknande) för sådant som inte är lika kinkigt, medan du kan köra bättre omvandlare (t ex från RME) till annat. När budgeten så småningom tillåter det, så kan du rentav lägga till en Lynx-omvandlare också... 🥰

Metric Halo är inget att ha för dig, eftersom det inte fungerar till PC, utan enbart till Mac. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Såg inte att Metric Halo endast var för Mac, det var ju lite pinsamt..

Tipset om PCI vs firewire var bra, då kan jag börja utesluta.

Blir något med PCI eller PCI express.

Än så länge är det fler som röstar för RME än MOTU. Ska kolla nogare på RME.

Ditt förslag om Raydat var riktigt intressant, Claes.

Då kan man ju köpa till Digimax FS, Marian Adcon och/eller ADA8000 till att börja med.

MOTU 8 Pre verkar också gå att köra rakt över ADAT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Såg inte att Metric Halo endast var för Mac, det var ju lite pinsamt..

Tipset om PCI vs firewire var bra, då kan jag börja utesluta.

Blir något med PCI eller PCI express.

Än så länge är det fler som röstar för RME än MOTU. Ska kolla nogare på RME.

Ditt förslag om Raydat var riktigt intressant, Claes.

Då kan man ju köpa till Digimax FS, Marian Adcon och/eller ADA8000 till att börja med.

MOTU 8 Pre verkar också gå att köra rakt över ADAT.

Jäpp - det kan ju vara riktigt kul med 32 I/O över Lightpipe på ett enda kort. 😉 Sedan kan du dessutom koppla in riktigt högklassiga 2-kanaliga A/D- och D/A-omvandlare på S/Pdif eller AES om det blir läge för det. Total Mix är också helt suveränt i studion, eftersom man kan skapa lika många helt individuella monitorlyssningar som man har utgångar med DSP-mixern i ljudkortet - och dessutom utan latency. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en slags känsla för att RME passar bättre för cubase än Motu. Trots allt så har ju Steinberg och RME samarbetat lite tidigare, vet inte om dom gör det nu, men båda ligger ju inte långt ifrån varandra i tyskland, så ...

Motus stabilitet och kvalitet finns det nog ingen anledning att ifrågasätta. Men på något sätt så hör RME och Steinberg ihop 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag har också haft en känsla för det! Trodde tidigare att Motu, liksom Apogee endast var för Mac och Logic 🙂

Men Soundonsound brukar ju prisa MOTU. (Iofs prisar dem RME också).

Men säg så här...

Claes och ni andra grymma experter, om jag börjar med Raydat och kopplar 2 burkar med 8 I/O vardera över ADAT till att börja med.

Ger mig 16 I/O. Och en massa frågor! 😕

Hur gör man enklast med hörlursmixar?

Designerar den stereoutgången man vill använda i Cubase till 2 valfria monoutgångar i RME:s mixer som skickar signalerna till 2 ingångar på en hörlursamp?

Säg att man vill ha 3 hörlursmixar.

Då krävs en hörlursamp med 6 monoingångar? Och 6 monoutgångar på ADATburken går åt?

Eller 3 hörlursampar med 2 monoingångar vardera men med flera hörlursutgångar? 🙂

Och gör man enklast motsvarande för Stereo out till monitorerna? Bara designerar i RME:s mixer?

Den här friheten med endast ADAT ställer till det för mig som är van vid dedikerade I/O. 🙂

Är tacksam om någon vill hjälpa mig reda ut ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du får avdela de åtta I/O portarna. Vissa dedikeras som ingångar, andra som utgångar. Är det cubase du menar så avsätter du 2 st portar inne i cubase och tilldelar dom rollen som Master I/O. Sen har du 6 st kvar att använda mellan datorn och en utståemde ljudkälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det absolut smidigaste tycker jag är att använda digitalmixer med DAW-styrning som hanterar ADAT I/O.

Då kan du via bordets auxar skicka kanaler hur du vill till olika monitorsystem via tex flerkanals hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du får avdela de åtta I/O portarna. Vissa dedikeras som ingångar, andra som utgångar. Är det cubase du menar så avsätter du 2 st portar inne i cubase och tilldelar dom rollen som Master I/O. Sen har du 6 st kvar att använda mellan datorn och en utståemde ljudkälla.

Right.. 2 portar som master. Och kanske 4 portar till 2 hörlursmixar. Ger 2 portar kvar. Då verkar jag ha förstått det rätt.

Det är därför jag kommer att ha 16 I/O över ADAT.

Har tröttnat totalt på att rycka och byta kablar. Finns inget som dödar kreativiteten som det!

Med Raydat och ett gäng burkar med ADAT kommer jag kunna ha saker inkopplat hela tiden.

Bra idé med digitalmixer, Analogfreak. Men det blir alldeles för dyrt.

Min fru har förbjudit mig att använda hela vinsten av Brf-försäljningen till studioprylar.

Annars är jag jävligt sugen på att casha upp ett SSL Matrix och några lunchboxes med API och NEVE.

Men ack nej.. Giftermål har inte bara fördelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag har också haft en känsla för det! Trodde tidigare att Motu, liksom Apogee endast var för Mac och Logic 😕

Men Soundonsound brukar ju prisa MOTU. (Iofs prisar dem RME också).

Du har inte helt fel. För flera år sedan var MOTU i princip enbart Mac, medan PC-drivers kom med lååååång eftersläpning, när de orkade, typ...

Men säg så här...

Claes och ni andra grymma experter, om jag börjar med Raydat och kopplar 2 burkar med 8 I/O vardera över ADAT till att börja med.

Ger mig 16 I/O. Och en massa frågor! 🙂

Hur gör man enklast med hörlursmixar?

Designerar den stereoutgången man vill använda i Cubase till 2 valfria monoutgångar i RME:s mixer som skickar signalerna till 2 ingångar på en hörlursamp?

Säg att man vill ha 3 hörlursmixar.

Då krävs en hörlursamp med 6 monoingångar? Och 6 monoutgångar på ADATburken går åt?

Eller 3 hörlursampar med 2 monoingångar vardera men med flera hörlursutgångar? 🙂

Du behöver förstås ha så många stereoutgångar som du vill ha separata mixar till hörlursförstärkaren.

Från kanalerna med stereomixen kan du - förutom att det går till monitorerna - skicka en kopia till varje stereo ut (dubbla mono förstås, om man vill se det så...). Ingången som kommer från micen kan du skicka direkt till hörlurs-utgångarna samtidigt som du skickar in det till Cubase. Monitorlyssning i Cubase stänger du av, eftersom du ju vill ha helt latencyfri medhörning. Mixen mellan musik och mikrofon ställer du i Total Mix-mixern. Har du sedan två sångare till som sjunger samtidigt, så gör du likadant. Då kan du alltså skicka ut precis så mycket sångarna vill ha av sin egen, respektive de andras sång. De kan också få olika volym på musiken, efter tycke och smak. Ingenting av den mixningen kommer att påverka inspelningen, utan du väljer fortfarande vilken ingång du ska spela in från, i Cubase, som vanligt. Om du har en extern effektburk så kan du t o m erbjuda lite feeling-reverb (det finns ju de som gärna vill ha lite reverb i medhörningen när de sjunger). Det kan du göra genom att skicka ut en kopia av sång-ingångarna till en egen utgång på omvandlaren, som du kopplar till effektburken. Returerna från effekten kopplar du in på ett par ingångar i omvandlaren och skickar helt enkelt i valfri mix direkt till de olika medhörningarna - utan att du får någon latency. 🙂

Och gör man enklast motsvarande för Stereo out till monitorerna? Bara designerar i RME:s mixer?

Du bestämmer helt enkelt vilka utgångar som ska kopplas till Master och Control Room.

Den här friheten med endast ADAT ställer till det för mig som är van vid dedikerade I/O. 🙂

Fristående omvandlare är det perfekta alternativet. Du kan behålla samma ljudkort år efter år och slipper lära dig något nytt på den fronten. Mitt RME Hammerfall9652 hade jag i ca 10 år - och sedan kom HDSP9652 och jag bytte för att jag då fick Total Mix och kunde göra mig av med den externa mixern. HDSP-kortet har jag kört med i 3-4 år eller något nu - och mitt gamla Hammerfall går fortfarande som en klocka hos en god vän som fick ta över det när jag bytte. RME får mig att tänka lite på tyska pansarvagnar. Stabilt och kraftfullt som bara går och går, med perfekt precision. 🙂

Eftersom man har ett väldigt stabilt ljudkort (RME är kända för att ha stabila klockor) så är det bara att rätta omvandlarna efter budgeten i början - men när man sedan vill byta upp sig, så har man fortfarande samma ljudkort, så ingenting i hanteringen förändras - utan man sätter bara in en bättre omvandlare som får ersätta en gammal - eller så får den gamla sitta kvar som komplement om man behöver fler kanaler. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag har också haft en känsla för det! Trodde tidigare att Motu, liksom Apogee endast var för Mac och Logic 😕

Men Soundonsound brukar ju prisa MOTU. (Iofs prisar dem RME också).

Du har inte helt fel. För flera år sedan var MOTU i princip enbart Mac, medan PC-drivers kom med lååååång eftersläpning, när de orkade, typ...

Men säg så här...

Claes och ni andra grymma experter, om jag börjar med Raydat och kopplar 2 burkar med 8 I/O vardera över ADAT till att börja med.

Ger mig 16 I/O. Och en massa frågor! 🙂

Hur gör man enklast med hörlursmixar?

Designerar den stereoutgången man vill använda i Cubase till 2 valfria monoutgångar i RME:s mixer som skickar signalerna till 2 ingångar på en hörlursamp?

Säg att man vill ha 3 hörlursmixar.

Då krävs en hörlursamp med 6 monoingångar? Och 6 monoutgångar på ADATburken går åt?

Eller 3 hörlursampar med 2 monoingångar vardera men med flera hörlursutgångar? 🙂

Du behöver förstås ha så många stereoutgångar som du vill ha separata mixar till hörlursförstärkaren.

Från kanalerna med stereomixen kan du - förutom att det går till monitorerna - skicka en kopia till varje stereo ut (dubbla mono förstås, om man vill se det så...). Ingången som kommer från micen kan du skicka direkt till hörlurs-utgångarna samtidigt som du skickar in det till Cubase. Monitorlyssning i Cubase stänger du av, eftersom du ju vill ha helt latencyfri medhörning. Mixen mellan musik och mikrofon ställer du i Total Mix-mixern. Har du sedan två sångare till som sjunger samtidigt, så gör du likadant. Då kan du alltså skicka ut precis så mycket sångarna vill ha av sin egen, respektive de andras sång. De kan också få olika volym på musiken, efter tycke och smak. Ingenting av den mixningen kommer att påverka inspelningen, utan du väljer fortfarande vilken ingång du ska spela in från, i Cubase, som vanligt. Om du har en extern effektburk så kan du t o m erbjuda lite feeling-reverb (det finns ju de som gärna vill ha lite reverb i medhörningen när de sjunger). Det kan du göra genom att skicka ut en kopia av sång-ingångarna till en egen utgång på omvandlaren, som du kopplar till effektburken. Returerna från effekten kopplar du in på ett par ingångar i omvandlaren och skickar helt enkelt i valfri mix direkt till de olika medhörningarna - utan att du får någon latency. 🙂

Och gör man enklast motsvarande för Stereo out till monitorerna? Bara designerar i RME:s mixer?

Du bestämmer helt enkelt vilka utgångar som ska kopplas till Master och Control Room.

Den här friheten med endast ADAT ställer till det för mig som är van vid dedikerade I/O. 🙂

Fristående omvandlare är det perfekta alternativet. Du kan behålla samma ljudkort år efter år och slipper lära dig något nytt på den fronten. Mitt RME Hammerfall9652 hade jag i ca 10 år - och sedan kom HDSP9652 och jag bytte för att jag då fick Total Mix och kunde göra mig av med den externa mixern. HDSP-kortet har jag kört med i 3-4 år eller något nu - och mitt gamla Hammerfall går fortfarande som en klocka hos en god vän som fick ta över det när jag bytte. RME får mig att tänka lite på tyska pansarvagnar. Stabilt och kraftfullt som bara går och går, med perfekt precision. 🙂

Eftersom man har ett väldigt stabilt ljudkort (RME är kända för att ha stabila klockor) så är det bara att rätta omvandlarna efter budgeten i början - men när man sedan vill byta upp sig, så har man fortfarande samma ljudkort, så ingenting i hanteringen förändras - utan man sätter bara in en bättre omvandlare som får ersätta en gammal - eller så får den gamla sitta kvar som komplement om man behöver fler kanaler. 🙂

Härligt! Det låter nästan för bra för att vara sant!

Jag har bestämt mig för Raydat, återstår att se vilka ADAT-burkar som jag ska köpa till. Och vilken hörlursförstärkare mm.

Tack så jättemycket för hjälpen, den har varit ovärderlig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Haha, jag har också haft en känsla för det! Trodde tidigare att Motu, liksom Apogee endast var för Mac och Logic 😕

Men Soundonsound brukar ju prisa MOTU. (Iofs prisar dem RME också).

Du har inte helt fel. För flera år sedan var MOTU i princip enbart Mac, medan PC-drivers kom med lååååång eftersläpning, när de orkade, typ...

Men säg så här...

Claes och ni andra grymma experter, om jag börjar med Raydat och kopplar 2 burkar med 8 I/O vardera över ADAT till att börja med.

Ger mig 16 I/O. Och en massa frågor! 🙂

Hur gör man enklast med hörlursmixar?

Designerar den stereoutgången man vill använda i Cubase till 2 valfria monoutgångar i RME:s mixer som skickar signalerna till 2 ingångar på en hörlursamp?

Säg att man vill ha 3 hörlursmixar.

Då krävs en hörlursamp med 6 monoingångar? Och 6 monoutgångar på ADATburken går åt?

Eller 3 hörlursampar med 2 monoingångar vardera men med flera hörlursutgångar? 🙂

Du behöver förstås ha så många stereoutgångar som du vill ha separata mixar till hörlursförstärkaren.

Från kanalerna med stereomixen kan du - förutom att det går till monitorerna - skicka en kopia till varje stereo ut (dubbla mono förstås, om man vill se det så...). Ingången som kommer från micen kan du skicka direkt till hörlurs-utgångarna samtidigt som du skickar in det till Cubase. Monitorlyssning i Cubase stänger du av, eftersom du ju vill ha helt latencyfri medhörning. Mixen mellan musik och mikrofon ställer du i Total Mix-mixern. Har du sedan två sångare till som sjunger samtidigt, så gör du likadant. Då kan du alltså skicka ut precis så mycket sångarna vill ha av sin egen, respektive de andras sång. De kan också få olika volym på musiken, efter tycke och smak. Ingenting av den mixningen kommer att påverka inspelningen, utan du väljer fortfarande vilken ingång du ska spela in från, i Cubase, som vanligt. Om du har en extern effektburk så kan du t o m erbjuda lite feeling-reverb (det finns ju de som gärna vill ha lite reverb i medhörningen när de sjunger). Det kan du göra genom att skicka ut en kopia av sång-ingångarna till en egen utgång på omvandlaren, som du kopplar till effektburken. Returerna från effekten kopplar du in på ett par ingångar i omvandlaren och skickar helt enkelt i valfri mix direkt till de olika medhörningarna - utan att du får någon latency. 🙂

Och gör man enklast motsvarande för Stereo out till monitorerna? Bara designerar i RME:s mixer?

Du bestämmer helt enkelt vilka utgångar som ska kopplas till Master och Control Room.

Den här friheten med endast ADAT ställer till det för mig som är van vid dedikerade I/O. 🙂

Fristående omvandlare är det perfekta alternativet. Du kan behålla samma ljudkort år efter år och slipper lära dig något nytt på den fronten. Mitt RME Hammerfall9652 hade jag i ca 10 år - och sedan kom HDSP9652 och jag bytte för att jag då fick Total Mix och kunde göra mig av med den externa mixern. HDSP-kortet har jag kört med i 3-4 år eller något nu - och mitt gamla Hammerfall går fortfarande som en klocka hos en god vän som fick ta över det när jag bytte. RME får mig att tänka lite på tyska pansarvagnar. Stabilt och kraftfullt som bara går och går, med perfekt precision. 🙂

Eftersom man har ett väldigt stabilt ljudkort (RME är kända för att ha stabila klockor) så är det bara att rätta omvandlarna efter budgeten i början - men när man sedan vill byta upp sig, så har man fortfarande samma ljudkort, så ingenting i hanteringen förändras - utan man sätter bara in en bättre omvandlare som får ersätta en gammal - eller så får den gamla sitta kvar som komplement om man behöver fler kanaler. 🙂

Exakt... Jag har 1st HDSP-9652 och 1st HDSP-9632. De är otroligt bra kort som aldrig tjorvar. Eftersom jag bara använder de digitala I/O så är jag som i Claes fall bara beroende av kvalitén på den externa AD/DA omvandlingen. Den sker i mitt fall i ett Yamaha DM1000VCM och det finns inget att klaga på tycker jag. Det går säkert att hitta bättre omvandlare om det är det man vill åt. Men i mitt fall vinner jag mer på att investera i analoga outboards. Jag har fått upp ögonen för lite spännande saker. Det är inte API utan lite intressantare grejer. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...