Jump to content
Annons

Triggning av baskagge


mikaelsson1

Recommended Posts

Tja! jag har ett probelm som jag hoppas få svar på..

jag jobbar i studio med produktion av tyngre musik..

Nu till problemet: Jag spelar ofta in trummisar som spelar väldigt snabba kaggar, vilket resulterar i att de flesta väljer att trigga sin baskagge.. Men jag råkar på ett ständigt problem, små laggningar i den tiriggade signalen, jag har använt både alesis d4 och dm5 som modul och ddrum triggmicar.

Jag får en känsla av att maskinerna inte riktigt hänger med när det går riktigt snabbt.. kan det vara så att man måste köra dubbla kaggar med varsin triggmic för att det ska funka riktigt bra istället för att man kör en kagge med dubbelpedal och en triggmic.

Jag har även prövat olika slags dämpningar av baskaggen och upplevt att det blir lbättre desto mer jag dämpar..

Nu till frågan..

Vad är den ultimata utgångspunkten för ett riktigt bra resultat?? framför allt vad gäller dämpning av kaggen och stämmning av kaggeskinnen??

Jag är öppen för alla tips o trix vad gäller triggning av baskagge!!

Tack för mig! 🙂

EDIT: Tydliggjorde rubrik och flyttade tråden från Allmänt till Inspelning /Olsberg

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
denton (oregistrerad)

Hur har du det nu?

Är det en kagge med dubbel stamp? Om det är det så kan nog triggmicken ha svårt att hänga med om det går undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig använt mig av Alesis moduler, men jag har använt mig av Clavias moduler och triggers en hel del.

En manöver som jag har för mig att mr Tägtgren i Abyss använde vid inspelningen av vår senaste platta var att han satte 2 baskaggetriggers på en kagge.

Den första sattes "klockan 12"

och den andra sattes "klockan 10".

De 2 signalerna skickades in i en Clavia Ddrummodul och om den ena triggern missade ett slag hördes det inte eftersom det fanns en backup trigger.... och det hände aldrig att båda missade samtidigt under vår tid i studion.

Detta hjälper naturligtvis bara mot trig-dropouts och inte om modulerna "laggar".

Att köra 2 kaggar med en trigg på vardera kan vara en fördel eftersom det blir färre slag per skinn, men se till att trummisen inte låter klubban ligga emot skinnet efter slaget, för då kan det bli riktigt tråkiga dubbeltriggningar. (inte riktigt lika känsligt med dubblepedal på en kagge)

Ett annat alternativ kan vara att skicka in trummorna som midi-data in i din sequencer och sedan trigga med "Drumkits from Hell" eller liknande för att se att det inte är ljudmotorn i alesismodulen som felar.

Kolla även att trummisen verkligen spelar tajt med fötterna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag råkar på ett ständigt problem, små laggningar i den tiriggade signalen [...] Jag får en känsla av att maskinerna inte riktigt hänger med när det går riktigt snabbt..

Ett tips: Parallellt med triggmicken, spela in bastrumman med en vanlig mick på ett separat spår i sequenserprogrammet. Sedan kan du jämföra med den triggade signalen: latency och förändringar i tidsled, skillnad i dynamik/velocity, identifiera dubbeltriggningar osv.

Du kanske också kan hitta en kritisk gräns (om det finns någon) när tillslagen ligger för tätt för triggen att hinna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill vara noga så borde du verkligen spela in midi och trigga från det...

Det blir dessutom lättare att redigera om trummisen inte är stabil. 🙂

Alesis D4 är ju en rätt kass trigmodul och den har väl rykte om sig att vara seg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill vara noga så borde du verkligen spela in midi och trigga från det...

Det blir dessutom lättare att redigera om trummisen inte är stabil.  🙂

Alesis D4 är ju en rätt kass trigmodul och den har väl rykte om sig att vara seg.

Du kan också prova Peak Freak av Tobybear. En gratisplugg som låter ljudfiler trigga midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag säger till banden som frågar om vi har triggrejor i vår studio att dom ska lära sig spela innan dom spelar in. Kan dom inte lira det i studio kan dom inte lira det lajv och vad är då poängen ?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag har mer eller mindre börjat blanda in triggade kaggar i det mesta pop/rock orienterade jag spelar in. Jag är ingen god vän med kompressor på kagge och därför har jag hellre en samplad jag kan blanda in. Brukar vara det sista jag gör innan vi packar ned trummorna... spelar in några slag med en näve mickar, så har man deras egna bastrumma.

virvel och pukor har jag dock aldrig haft någon större framgång med. jag tror det är svårt om man inte har en trummis som spelar väldigt rakt och konsist och om man inte vill sitta och redigera en massa. Någon som har andra erfarenheter av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag säger till banden som frågar om vi har triggrejor i vår studio att dom ska lära sig spela innan dom spelar in. Kan dom inte lira det i studio kan dom inte lira det lajv och vad är då poängen ?!?

vad spännande..

vad heter din studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill vara noga så borde du verkligen spela in midi och trigga från det...

Får man fråga hur man gör detta?? Med en ljudmodul elleR?

Kan tillägga att vi byggt trummtriggers som funkar minst lika bra som D-DRums för 800:- (kan inte namnet)..

Materialkostnad för våra är en 16 del av ddrums.. o då underdriver jag verkligen. Vi kan bygga ihop en trigger för runt 20:-

Jag tänker inte avslöja hur vi gjort dem, för det är där hela hemligheten ligger..hade det inte varit så dyrt att söka patent så hade jag gjort det vid det här laget...

Nu ska vi bara bygga ljudmodulen som matar ut midi så är saken biff...

Triggrarna finns till försäljning , men vi har inte bestämt pris ännu.... nån som är intresserad??

se: https://www.studio.se/index.php?showtopic...=60entry66516

för mer info och följ hela berätttelsen från idé till verklighet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger till banden som frågar om vi har triggrejor i vår studio att dom ska lära sig spela innan dom spelar in.  Kan dom inte lira det i studio kan dom inte lira det lajv och vad är då poängen ?!?

vad spännande..

vad heter din studio?

Hmmm... snacka om att behandla sina "kunder" på ett drygt sätt...

Som nån annan åxå påpekade, triggning är inte endast för att "Quantizisa"...

Hur kommer dig sig att du som inte ens har koll på detta har en egen studio? Låt mig gissa, du kör med en gammal porta-studio med kassettband va???🙂

Häng med i tiden och i utvecklingen va..

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill vara noga så borde du verkligen spela in midi och trigga från det...

Får man fråga hur man gör detta?? Med en ljudmodul elleR?

jag har en audio till midi omvandlare i ett AKAI rack i studion, men det använder jag aldrig längre sedan jag skaffade logic. Finns en funktion som heter "audio to midi groove template" som omvandlar audio till midi på ett mycket smidigt sätt. Kör logic 6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill vara noga så borde du verkligen spela in midi och trigga från det...

Får man fråga hur man gör detta?? Med en ljudmodul elleR?

jag har en audio till midi omvandlare i ett AKAI rack i studion, men det använder jag aldrig längre sedan jag skaffade logic. Finns en funktion som heter "audio to midi groove template" som omvandlar audio till midi på ett mycket smidigt sätt. Kör logic 6.

jag har letat efter ngt sånt program.. hittade ett som heter "Guitar Synth", gjord av Lateral solution Ltd, som ska göra samma sak som du nyss beskrev. Fast man kan även använda sång, wav-fil etc som input..

Tanken är väldigt god, om det hade fungerat..😆 nu vet jag inte om det är fel på mina grejjer eller om programmet är helt kass...

Vet nån om ngt annat sätt att mha en Gitarr få midi ??? Mjukvarumässigt alltså. VIll inte köpa massa dyra och dåliga midi-mickar till gitarren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...