Jump to content
Annons

Mick till Audiophile 2496?


CSG

Recommended Posts

Hej!

Skulle vilja spela in med akustisk gitarr men saknar lämplig mick. Vad gäller befintlig utrustning har jag ett Audiophile 2496-kort samt en PodXT med vilken jag spelar in elgitarr genom. Har försökt med att koppla in en mick i en av stereoingångarna på denna Pod utan bra resultat - nivån är på tok för låg. Min fråga är: räcker det med att köpa en mickförstärkare och använda denna i ett steg mellan mick och Pod, eller bör jag köpa ett ljudkort med inbyggd preamp?

Audiophile-kortet har ju endast en ingång vad jag förstår, och jag vill helst slippa nödgas byta mellan poden och en mick. Någon som kopplar in micken via sin Pod och som kan förtälja mig resultatet av detta?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Skulle vilja spela in med akustisk gitarr men saknar lämplig mick. Vad gäller befintlig utrustning har jag ett Audiophile 2496-kort samt en PodXT med vilken jag spelar in elgitarr genom. Har försökt med att koppla in en mick i en av stereoingångarna på denna Pod utan bra resultat - nivån är på tok för låg. Min fråga är: räcker det med att köpa en mickförstärkare och använda denna i ett steg mellan mick och Pod, eller bör jag köpa ett ljudkort med inbyggd preamp?

Audiophile-kortet har ju endast en ingång vad jag förstår, och jag vill helst slippa nödgas byta mellan poden och en mick. Någon som kopplar in micken via sin Pod och som kan förtälja mig resultatet av detta?

Tacksam för svar.

Har ingen erfarenhet av podxt men...

Audiphile kortet har två ingångar så det är bara att koppla in en preamp på en utav dem and there you go!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av podxt men...

Audiphile kortet har två ingångar så det är bara att koppla in en preamp på en utav dem and there you go!

Kopplar jag in micken i ena stereokanalen då, menar du? Kortet har ju endast en analog stereoingång, och den använder jag ju till Poden. Och eftersom jag ibland använder mig av "stereoeffekter" så finns ingen ingång kvar... Nytt kort månde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av podxt men...

Audiphile kortet har två ingångar så det är bara att koppla in en preamp på en utav dem and there you go!

Kopplar jag in micken i ena stereokanalen då, menar du? Kortet har ju endast en analog stereoingång, och den använder jag ju till Poden. Och eftersom jag ibland använder mig av "stereoeffekter" så finns ingen ingång kvar... Nytt kort månde?

Nja, visserligen så är det ju en stereokanal med, men jag har alltid sett det som två mono kanaler. Som du ser ut nu så har du alla analoga ingångar upptagna.

Finns det spdif på poden?

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Poden har ingen spdif. Den har höger- och vänsterkanal, samt en USB. Alla dessa är redan upptagna.

Finns det preamps som man kan koppla genom spdif? Om inte, så e jag nog tvungen att köpa ett nytt ljudkort med flera ingångar, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nu har jag visserligen bara en toneport ux2 och den kör jag in i högtalarna istället för audiophilekortet. Ska väl gå göra detsamma med podden? Eller?😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Poden har ingen spdif. Den har höger- och vänsterkanal, samt en USB. Alla dessa är redan upptagna.

Finns det preamps som man kan koppla genom spdif? Om inte, så e jag nog tvungen att köpa ett nytt ljudkort med flera ingångar, eller hur?

Surfade in på line6 hemsida och förstod att podxt har ett inbyggd ljudinterface genom usb. Lösningen kan vara att göra såhär, att när du spelar in el gura så spelar du in via pod interfacet och när du ska spela in akustiskt/sång så byter du ljudkort i din daw till ap-2496 iställlet. De analoga utnångarna på varje enhet kan du koppla in till en liten mixer eller m-patch som du seden går till dina monitorer eller hörlurar så slipper du koppla om en massa där.

Eller så köper du ett nytt ljukort med fler ingångar. Eller en enkel mixer helt enkelt

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren. Tror att jag köper en liten mixer helt enkelt, som förhoppningsvis har en preamp inbyggd i sig. Då behöver jag inte koppla om en massa vid de olika inspelningssätten. Det eventuella brus som uppstår får negligeras. Vem vet, kanske det tillför just min typ av musik den där krispiga stämningen som gör sig så bra i atmosfärisk musik med hårdrocksinslag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren. Tror att jag köper en liten mixer helt enkelt, som förhoppningsvis har en preamp inbyggd i sig. Då behöver jag inte koppla om en massa vid de olika inspelningssätten. Det eventuella brus som uppstår får negligeras. Vem vet, kanske det tillför just min typ av musik den där krispiga stämningen som gör sig så bra i atmosfärisk musik med hårdrocksinslag :-)

Soundcraft Compact 4 blir mitt tips på en vettig mixer till ett bra pris,

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt med att koppla in en mick i en av stereoingångarna på denna Pod utan bra resultat - nivån är på tok för låg.

Ursäkta men stereoingångarna?

Jag kör en Beta 58A direkt till inputen på min XT och det finns effekt kvar för att clippa rena signaler.

Säkert att du använder drive/chan vol/compr gain/output till det yttersta?

Vill du ha smakprov på hur det låter förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt med att koppla in en mick i en av stereoingångarna på denna Pod utan bra resultat - nivån är på tok för låg.

Ursäkta men stereoingångarna?

Jag kör en Beta 58A direkt till inputen på min XT och det finns effekt kvar för att clippa rena signaler.

Säkert att du använder drive/chan vol/compr gain/output till det yttersta?

Vill du ha smakprov på hur det låter förresten?

Ja, det blev lite knas där. Finns naturligtvis inga dubbla ingångar på Poden.

Jag provade göra som du skriver, och visst får jag till det, om än inte som önskat. Men jag har en skitmick å andra sidan, så det blir att jag köper mig en mer lämplig mick helt enkelt, till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...