Jump to content
Annons

Kurzweil PC3 eller Korg M3


carlan

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
Annons
  • 3 veckor senare...

Jag har båda. De är både lika och olika. Korgen är mer... 'omedelbar'. Snabbjobbad direkt och med mängder av användbara funktioner. M3 Xpanded är ett GRYMT tillskott med mängder av bra samplingar. Touchscreen, Karma, sampler och Radias-möjlighet. Kurzen är lite lurigare att komma underfund med, men går mycket djupare. Alla controllers är assignbara per performance, och du kan sänds midi via USB som en separat del. Det går alltså att sända på t ex kanal 2 som midi och usb och ha en separat intern zon. Kurzens pianon, elpianon, stråkar och orkesterbibliotek är helt enormt bra, men Radias låter grymt oxå. Korgens konstruktion är lite konstig med öppningar undertill i chassit medan Kurzen känns väldigt solid.

Om du måste ha sampling, köp Korgen. Om du vill programmera mer än sampla, Kurzen. KB3-läget har fått en rejäl ansiktslyftning och låter faktiskt riktigt bra (jag har Hammond + Leslie i studion och en Nord C1:a att jämföra med), och VAST-arkitekturen är minst sagt mäktig. Det som får avgöra är väl behovet av sampler som ju inte Kurzen har, annars får jag säga att jag tycker den gör allt annat snäppet vassare än Korgen. Otroligt kompetent maskin som låter fantastiskt - både i studion och live!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh.. Nu behövde jag ju inte utveckla. Analog verkar ha greppet! Jo en sak till.. Jag har tidigare haft Kurz 2000 sampleoption.. Fast jag använde i princip aldrig samplingen.. Men faktum var att från att ha haft ett dussintal olika synthar så kände jag att jag klarade det mesta med bara en K2000 till viss del ackompanjerad av en Korg MonoPoly. Jag har nu bestämt mig för att köpa en PC3x (jo jag vill ha plasttangenterna faktiskt då dom är mindre tröttande att spela på).. Jag har också bestämt mig för att komplettera med en Korg Radias för att jag saknar realtidspillandet på på min korg MonoPoly.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det kan vara skönt att slippa samplingar live. Har varit om mer än en gång att strömmen går snart innan gig o man måste ladda om eventuella samplingar... 😮

Ett aber med PC3:an, som kan vara åtgärdat i os 1.3; man kan inte ställa key ranges i performances för ljud som triggas av en extern klaviatur, utan det måste göras i den externa klaviaturen eller i patchläget på Kurzen. Det är väl det enda.

Har man en PC3:a kan en P'08-modul vara ett bra komplement. Eller en Radias. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...