Jump to content
Annons

Assigna Exp. pedalen på Boss GT-8

Recommended Posts

maart (oregistrerad)
Postat

jag har alltså en Boss GT-8 som inte uppförde sig riktigt som jag ville idag (var ganska längesen jag använde den nu...)

Det jag vill göra är att använda den inbygda exp. pedalen som volympedal så länge wah-wah-effekten inte är aktiverad, men när wah-wahn är aktiverad vill jag styra den med exp. pedalen.

Har för mig att det var så förut men idag funkade det som sagt inte, så jag måste ha ändrat nått. Nu är den antingen bara volympedal eller bara wah-wah. Någon som vet hur jag ska ställa alla inställningar? Behöver jag en extern exp.pedal? Tacksam för alla (bra) svar!

...och ja, jag har kollat i manualen, sökt här på forumet och googlat...

Annons
Postat

Det borde väl vara så att om du gör en patch som innehåller wha-wha så är exp-pedalen wha-wha då? Och om du inte har angett någonting annat i andra patcher så är den volym-pedal?

På min GT-8:a har jag exp-pedalen som volym nästan jämt, utom på solo-ljuden. Då aktiverar jag wha-wha-blocket genom att tryck på ctl-pedalen, och vipps funkar exp-pedalen som wha-wha. När jag bytar patch eller trycker på ctl igen så går den tillbaks till att funka som volympedal.

maart (oregistrerad)
Postat

Hej igen och tack för bra svar! det borde betyda att jag inte är helt borta, men tyvärr funkar det inte ändå.

JJRockford sa:
Det borde väl vara så att om du gör en patch som innehåller wha-wha så är exp-pedalen wha-wha då? Och om du inte har angett någonting annat i andra patcher så är den volym-pedal?

På min GT-8:a har jag exp-pedalen som volym nästan jämt, utom på solo-ljuden. Då aktiverar jag wha-wha-blocket genom att tryck på ctl-pedalen, och vipps funkar exp-pedalen som wha-wha. När jag bytar patch eller trycker på ctl igen så går den tillbaks till att funka som volympedal.

Jag har provat att sätta EXP Pdl Func (i systemmenyn) till Pedal Wah, Foot volume och Assignable men väljer jag foot wah så är den wah-wah hela tiden, och väljer jag foot volume eller assignable blir den volympedal hela tiden. Wah-wah on/off ligger på Exp. Pdl Sw i systemmenyn så jag kan aktivera wah-wahn på alla patchar. Dock som sagt inte styra den som jag vill. Under Assign CTL/EXP-menyn lyckas jag inte ändra exp.pedalens funktion, bara Foot Vol Min/Foot Vol Max, och under wahwah-menyn hittar jag inte heller något intressant. Har du någon idé om vad som kan vara felinställt?

DrHans sa:
Vill mig minnas att man trampade till hårt framåt på pedalen för att byta mellan volym och wahwah.

Hade en Gt8 hemma någon vecka för länge sen

Jepp, så har jag ställt in det på min också. Problemet är att jag vill kunna ha exp.pedalen som volympedal när wahwahn är inaktiverad men som wahwah-pedal när wahwahn är aktiverad... det blev rörigt tror jag.

Hör gärna av er med fler tankar och idéer, det är ju antagligen något enkelt jag har missat bara... tack igen för svaren!

Postat

Jag tror att jag gjorde så att jag ställde in mitt sololjud som vanligt, utan att gå in i en massa undermenyer. Spara.

Sen tryckte jag på ctl-pedalen, så att den är aktiv. Aktiverar wha-wah:n (finns ju en knapp för det snett ner till höger från displayen). Spara.

Sen kan man växla mellan sololjud med och utan wha-wah, bara genom att trycka på ctl-pedalen. I övrigt fungerar den som volym-pedal.

Det kanske verkar omständigt om man är van att trycka igång wha-wha:n i tån, men man kan ju fantisera om att man använder ett Pete Cornish-pedalbord, så kanske man kan stå ut med det 🙂

(Pete Cornish är en kille som byggt pedalbord och effektsystem åt bl a Brian May, David Gilmour, Paul McCartney, Sting, Iron Maiden, Yes, Jimmy Page, Pete Townsend o s v. Verkar som om han oftast placerar switchen utanför wha-wha-pedalen, som t ex dessa:

http://www.petecornish.co.uk/Example%20Large%20Board%201.JPG

http://www.petecornish.co.uk/Gary.JPG

http://www.petecornish.co.uk/J.Cope-2.jpg )

maart (oregistrerad)
Postat

Det blir samma resultat ändå tyvärr... Har mailat Boss support så jag får nog svar nu till veckan. Tack för hjälpen ändå!

maart (oregistrerad)
Postat

Supporten föreslog fabriksåterställning så jag gjorde det, och nu funkar det 😄 digitala grejor...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.