Jump to content
Annons

Kolsyrecymbaler


Matilda (oregistrerad)

Recommended Posts

Matilda (oregistrerad)
Skulle man kunna beskriva ljudet som ett brus? typ vitt eller rosa brus? ett plaskigt och vått ljud med lite lätt fräs i?

I vilket fall tror jag tro söker ljudet av tunna, medel-stora till stora äldre cymbaler. Prova A-zildjans tunnare crashar och ride-ar från 16 tum och uppåt, och helst gamla och inspelade om du kan hitta det. Snoka på lokala musikskolor och replokalskomplex och sånt. Andra som möjligen kan ligga i den riktningen är Paiste traditionals och Zildjian K pre-aged.

Hitta gärna fram en låt, en inspelning som har det cymballjud du menar - så nära du kan, och lägg ut ett kort klipp av det så vi kan höra. Då blir det ganska lätt.

Oj oj oj vad rätt du har här Opus... det är verkligen ett vitt eller rosa brus som liksom stiger upp ur kolsyrecymbalen... Det är lite plaskigare ljud jag söker än vad jag hittat i min gamla Paiste 2002 som är skitiig o gammal o absolut inte får spillas öl på... DET SKA JAG SE TILL!!!!

Men jag förstår exakt vad du menar med vitt eller rosa brus... Jag trodde du skämtade först så jag började svamla om blått... men det är DEFINITIVT vitt eller rosa... Det är kolsyra som stiger upp ur cymbalen... Å jag skämtar inte... Det ÄR det!!!

Redigerat av Matilda
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Matilda (oregistrerad)
Matilda ... ta och ställ ifrån dig flaskan och gå å lägg dig nu 😏

VA??!! VAd menAR Du?!!! OM det FINNS flaskor med KOLSYRA i så är dom till för att tömmas!!! Så det så!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kände inte till vad vitt/rosa/brunt brus var innan alltså? Jag tog det kanske för givet. Man blir lite skadad här 🙂

Ja, många moderna cymbaler låter lite för mycket "triangel" och lite för lite "brus", eller fräs .. äldre cymbaler är betydligt bättre på det.

Vitt brus, fallande

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Du kände inte till vad vitt/rosa/brunt brus var innan alltså? Jag tog det kanske för givet. Man blir lite skadad här 🙂

Ja, många moderna cymbaler låter lite för mycket "triangel" och lite för lite "brus", eller fräs .. äldre cymbaler är betydligt bättre på det.

Näe... jag har pratat med så många trummisar om cymbaler o alla säger... MEN!!! DET DÄR måste du komma fram till själv!! Det är SÅÅ PERSONLIGT!!! Trianglar o kvadrater... Näe... jag hade nog faktiskt inte hört det uttrycket med vitt o rosa brus...

Redigerat av Matilda
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Det brus jag menade är en ljudteknisk uppfinning, ett slags brusande ljud med väldigt specifika proportioner, som används mest för att kalibrera högtalare. Vitt brus, där alla frekvenser låter precis lika starkt, rosa brus som är lite mera snällt och låter behagligare för öronen, samt brunt och grått brus som låter mer dovt. Ljudfilen ovan är vitt brus, med en fade out för att likna en cymbal.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Du kände inte till vad vitt/rosa/brunt brus var innan alltså? Jag tog det kanske för givet. Man blir lite skadad här 😏

Ja, många moderna cymbaler låter lite för mycket "triangel" och lite för lite "brus", eller fräs .. äldre cymbaler är betydligt bättre på det.

Näe... jag har pratat med så många trummisar om cymbaler o alla säger... MEN!!! DET DÄR måste du komma fram till själv!! Det är SÅÅ PERSONLIGT!!! Trianglar o kvadrater... Näe... jag hade nog faktiskt inte hört det uttrycket med vitt o rosa brus...

Edit: Här svamlade jag värre än nånsin så jag var bara tvungen att ta bort det... 🙂

Redigerat av Matilda
Link to comment
Dela på andra sajter

Himla kul att känna att det *tar* liksom, att man gör/säger något rätt 🙂

Världen, och folket i den känns lite märkliga ibland. Jag fattar inte riktigt heller vad det är för vits med att yttra spnäa där "jamen det är så personligt så..". Som om inte du kunde räkna ut det själv? Jag menar, om du frågar efter hjälp .. så är det ju för att du kört fast. Då kan man väl hjälpa folk loss ... inte slänga kylskåps-fyndigheter i fejan på dom. Är väl bättre att säga att det där får du sköta själv. Mycket rakare svar.

Jag själv var sjuk de två veckorna i högstadiet då alla andra fick sin introduktion till vad ekvationer är och hur man skulle beräkna såna. Så när jag kom tillbaka så stod man ju där som nåt fån. Jag visste ju inte vad dom lärt sig, och lärarna visste ju absolut om att jag varit borta. Så självklart räcker man uppgivet upp handen inför vartenda jäkla tal .. och lärarna ser det med .. vet att jag vart borta, ser att jag har grova problem ... och börjar diskutera sinsemellan om jag har lång inlärningskurva för matte, eller om det är sociala svårigheter eller vad det är .. blev föräldrasamtal .. morsan försökte hjälpa hemma, men tjejer och ekvationer är inte alltid bästa vänner .. och att jag hela tiden var snorförbannad och gormade om att jag var ju sjuk, det fick man ju förstå för det kan ju inte vara så kul för en ung pojke att behöva tillstå att man har stora svårigheter med något bla bla bla bla ..

En dag kom en bekant till pappa på besök på kvällen, en matematiker, såg att jag höll på med matte, men såg direkt att "vafan .. killen räknar ju helt åt helvete jue? inte undra på att han inte får ut nåt, han chansar ju bara hur fan som helst". Så han frågade om han kunde få ge mig tips, och det tog honom 30 sekunder, sen sa det KLICK i huvet på mig .. och sen vart det rena fröjden, räknade 5 gånger snabbare än innan och var ikapp de andra på 2 veckor.

Så ibland vet jag inte vad fan folk tänker med. "Vad kan jag använda för cymbaler för att få till lite mörkt, shhh ljud?". Och svaret är "Amen huuaa, det där är sååå personligt, så det går inte att säga ..". Då står det ju inte riktigt rätt till.

Folk tycks säga "Som man frågar får man svar", men tycks glömma att om man kan frågan så kan hitta lösningen på egen hand. Så om någon frågar, så vet dom ju inte ens hur dom ska formulera frågan ens .. dom kan inte ens identifiera problemet .. man kan inte lyssna på en fråga och tolka den bokstavligt, för dom vet oftast inte ens vd det är dom frågar efter. Dom har bara kört på grund, på nåt sätt som dom inte själv förstår. Problemet är att du har gått på grund och tar dig inte loss för egen maskin. Du ber inte om att få allt serverat, du frågar ju bara för att komma loss så du kan komma vidare. Det behöver bara säga lite klick .. sen är det full fart igen 😏

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Du kände inte till vad vitt/rosa/brunt brus var innan alltså? Jag tog det kanske för givet. Man blir lite skadad här 🙂

Ja, många moderna cymbaler låter lite för mycket "triangel" och lite för lite "brus", eller fräs .. äldre cymbaler är betydligt bättre på det.

Vitt brus, fallande

Näe det gjorde jag verkligen inte!! Jag trodde du skämtade första gången du beskrev det vita o rosa bruset... ja... nu ändrar jag lite här... nä, jag vet ju verkligen inte hur man brukar beskriva cymballjud... Det har ju varit mitt största problem - att jag inte har kunnat beskriva med ord vad det är för cymbaler jag letar efter.

Redigerat av Matilda
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har sina egna sätt att beskriva ljud 🙂

Jag har en gammal Paiste 2002 18" Crash (som nu har en liten spricka i kanten så den är pensionerad sedan ett par år tillbaka), och när jag hör den tänker jag på färgglada bollar som flyger upp och ner. Fråga mig inte varför, jag är väl alldeles för kreativ 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Sabian HHX Legacy 18". en signaturmodell från Dave Weckl.

Den låter lite som du beskriver. en väldigt tunn crash!

Pröva den, för övrigt en grymt skön cymbal!

//Christoffer

Redigerat av Chrick
Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Alla har sina egna sätt att beskriva ljud 🙂

Jag har en gammal Paiste 2002 18" Crash (som nu har en liten spricka i kanten så den är pensionerad sedan ett par år tillbaka), och när jag hör den tänker jag på färgglada bollar som flyger upp och ner. Fråga mig inte varför, jag är väl alldeles för kreativ 🙂

Man kan väl aldrig vara för kreativ ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Jag har en Sabian HHX Legacy 18". en signaturmodell från Dave Weckl.

Den låter lite som du beskriver. en väldigt tunn crash!

Pröva den, för övrigt en grymt skön cymbal!

//Christoffer

Tack! Jag ska kolla upp den!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Opus... Det är en tjej du pratar med. Hur tror du hon tolkar dig när du säger "VÅT"? 🙂

Att hon vill ha cymbaler så låter så jävla bra så man blir pilsk som zätan 🙂

HAHA. Hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade inte läsa allt här, men det låter ju som att du menar nitcymbaler! Att inte alla trummisar har åtminstone en sån ride fattar jag inte. Jag såg trummisen från Allsång på skansen spela i Söderhamn med Charlie Norman. Han hade en stor ride med fem nitar tätt tillsammans på ena kanten. Ibland hade han nitarna nära där han slog, sen vred han cymbalen ett halvt varv och fräset från nitarna minskade. Så skulle jag ha om jag var trummis.

Charlie Watts i Stones samlar på handknackade turkiska cymbaler. Han brukar åka långt åt he upp i bergen i Turkiet och leta, eller köpa på auktin för typ 50.000 kr styck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Orkade inte läsa allt här, men det låter ju som att du menar nitcymbaler! Att inte alla trummisar har åtminstone en sån ride fattar jag inte. Jag såg trummisen från Allsång på skansen spela i Söderhamn med Charlie Norman. Han hade en stor ride med fem nitar tätt tillsammans på ena kanten. Ibland hade han nitarna nära där han slog, sen vred han cymbalen ett halvt varv och fräset från nitarna minskade. Så skulle jag ha om jag var trummis.

Charlie Watts i Stones samlar på handknackade turkiska cymbaler. Han brukar åka långt åt he upp i bergen i Turkiet och leta, eller köpa på auktin för typ 50.000 kr styck.

Nej, jag menar inte nitcymbaler, jag letar vanliga cymbaler med ett visst sound. Jag har ju hittat min ride - en gammal 22" Paiste 2002 medium som är smutsig o inspelad och som jag bara gillar mer o mer, ju mer jag spelar på den. (Jag har inte spillt öl på den än Opus... lite vatten en gång men jag torkade INGENTING på den... 😐 ). Men jag letar fortfarande efter min kolsyre-crash... Och jag har fått för mej att det måste vara en 18" Paiste 2002 medium som är lika gammal, smutsig o inspelad... Det funkar inte med en ny - det låter inte rätt... Så om det är nån som har en gammal, smutsig o inspelad sådan som ni vill sälja - snälla skicka ett PM!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju iaf som om du letar efter en cymbal med Tradition finish istället för briliant.

Frågan är ju ändå inte om du vill ha en gammal A Zildjian. (då kommer vi in på slitna smuttsiga cymbaler igen 😱 )

Är betydligt lättare att hitta en sån än paisten du letar efter.

Annars kanske du kan kolla på K-Custom Hybrid crasharna. De har de mörka från Traditional med lite "glans" från Briliant.

Annars vet jag nog exakt vad du är ute efter. Lyssna på Mars Voltas första och andra skivor så får du höra att Jon kör på sånt ljud du beskriver. Å han kör ju på 19" A Zildjian med thin Crash oftast. Så det kan ju vara ett tipps att checka in en sån.

EDIT: Om jag tolkat allting rätt dvs! 😆

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ni får ursäkta en basist som slinker in på trumforumet och gräver upp en gammal tråd, men jag tyckte det var lite kul att jämföra crashar, tyckte många av ljudexemplen på tillverkarsidorna lät lite skumt faktiskt...

Hittade en kandidat som kanske kan vara nåt för Matilda:

Kolsyra

(Apropå brandsläckarn så får jag flashbacks från partillerocken, Reivèn på trummor, tror det var In a pigs eye om jag minns rätt. Koklocka är för mesar 😄.)

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Alla har sina egna sätt att beskriva ljud 🙂

Jag har en gammal Paiste 2002 18" Crash (som nu har en liten spricka i kanten så den är pensionerad sedan ett par år tillbaka), och när jag hör den tänker jag på färgglada bollar som flyger upp och ner. Fråga mig inte varför, jag är väl alldeles för kreativ 😉

Men duuu!! Det är ju en sån jag hållit på att leta efter nu på slutet, fast en hel förstås… men gammal måste den vara… Har faktiskt lånat hem en ny sådan o testat o den lät fint men lite för ny… Färgglada bollar som flyger upp o ner, det låter ju som kolsyra fast större bubblor då (bollar…) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Cymbaler mår bäst av att klippas sönder till små obetydliga metallfragment. Dom skär o svider i öronen.

Nehej du… inte kolsyrecymbaler…

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Tack till Pazo och Yogsothoth för flera tips! Jag lånar hem crashar lite nu och då, o testar men har hittills inte hittat den rätta, så det är fortfarande sååå välkommet med tips! Min musikaffär håller väl på att få nåt bryt på mej vid det här laget… Har dessutom kommit på att jag nog inte vill att den ska låta så mörkt som jag trodde… Så nästa crash som jag ska låna hem o håller på att vänta på är en Paiste Traditionals Thin crash 16”… Ja herregud… har insett att det här nog kommer att ta sin tid… 🙂

Tack till alla er andra oxå som kommit med massa bra tips hittills! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som du borde leta efter tunna, stora cymbaler.

Jag själv går igång på Sabian, (som för övrigt kommer sig av namnen SAlly, BIll och ANdy, så enkelt är det, eftersom broder Zildjians barn heter det. William, alltså Bill, haoppade av företaget för ett tag sen.)

HHXtreme för att vara precis. Lite som man kastat en lite china i crasharna, fast mörkt och inte så diskantigt. Det pyser och bubblar lite om dom, ju större desto mer.

Jag har en 21" crash som är GRYM!

Värt en koll, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...