Jump to content
Annons

Den nya metal"en"


ChrilleO

Recommended Posts

Annons

En del är bra, en del är dåligt, som med det mesta. Vääääldigt mycket låter likadant, så för mig handlar det mest om vilka riff som är bra och vilka sångare som är sköna. 😆 Men säga vad man vill, inte mycket går upp mot ett fett jävla megabreakdown med temposänkning och drop B-guror.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja...jag har varit med sen början på 80-talet då man började upptäcka band som Iron Maiden, Accept och resten av 80-talsvågen. Jag tycker det är bra att det inte har stått still och nytt kommit. Även om jag älskar 80-talsvågen så vill jag inte att det ska låta som då. Det är redan gjort. Finns väl vissa band som är bra idag med men mycket dynga, enligt mig. Men som med alla trender finns det band som sätter dem och drösar med plagiatband som inte håller måttet. Så har det alltid varit iofs. Sen att många band får kontrakt och inte håller måttet är inte bandens fel utan bolagen som bara ser stålar framför ögonen. Finns säkert gott om de som sitter kvar i 80-talet och tycker det är det bästa och inte vill det ska låta annorlunda. Kan acceptera det men jag gillar även tunga nedstämda guror med. Oavsett hur tungt det är ska det finnas någon stark melodi. Annars får det vara för mig. Det är väl den röda tråden för mig med rötter i 80-talet. Band som enligt mig förvaltat metalen vidare till vad det är idag. Då spelar det ingen roll om det ärband som Nightwish, Dimmu Borgir eller Machine Head etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare om att det är bra att utvecklingen inte står still. Håller även med om att det måste finnas en musikalisk ådra i musiken, en melodi, en groove, en hook. Då spelar det ingen större roll för mej i vilket sammanhang det framförs. T.ex Caught In A Web med Dream Theater, som är progressivt blytung, skulle säkert bära även i ett akustiskt sammanhang, då det finns melodi, sväng och harmoni.

När det bara är en masa skrikande, bankande och malande så är jag inte med längre. Det lämnar mej helt kall. Jag kan inte för mitt liv begripa hur folk frivilligt och oavlönat lyssnar på eländet.

Det kokar ju ner till personliga smaker och, erhuru osmakliga dessa än må vara, är de svåra att ifrågasätta. En del gillar färsk grillad fisk, en del vill ha den rutten...

Jag börjar bli gammal. Blir till att flytta ut på landet, odla sitt kål och hålla käft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar bli gammal. Blir till att flytta ut på landet, odla sitt kål och hålla käft.

:rolleyes:

Jag började oxå lyssna på metal ...ganska precis 1980. Just nu ligger Accept Breaker och rullar på vinyltallriken. Run if u can...

Det är svårt att säga varför man gillar det ena eller andra tycker jag. Smaken är ju som röven, även om den är dålig 😎 . Jag har aldrig gillat Metallica, men alltid älskat Megadeth. Aldrig gillat Kiss heller, och jag förstår inte riktigt varför. Jag "borde" liksom gjort det. Det kan handla om små nyansskillnader som bara jag kan tycka nåt om. Någon twist hos sångaren som jag älskar men nån annan bara tycker är fjantig. Ibland är det pretentiösa bra, ibland det distanserade.

För mig gäller det även ny musik / ny hårdrock. När de bara "skriker bankar och mal" 😛 . Jag älskar Haunted, men har inte riktigt sugits in i Machine Head. Och jag fick en hallelujahupplevelse när jag hörde in Flames första gången. Det var iofs ett tag sen; In Flames kan väl inte klassas som ny metal.

Funderar lite på när jag senast verkligen "trillade dit" på en ny grupp eller artist. Det var nog ett tag sen. Är inne i nån sorts retroperiod just nu, mycket Judas 😎 .

Och hehe, jag har inte hundrakoll på definitionerna heller. Vad är Screamo? Kan nån droppa ett par bandnamn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte särskilt bra koll på nyare metalgenres men som jag upplever det släpps det väldigt mycket skräp idag. Mycket mängdmetal som man har hört förr och som iaf inte ger mig nånting. Jag sitter ofta och lyssnar på de banden som varit med ett tag, oftast ligger de av någon anledning före de nyare banden som jag ser det. Lite då och då kan det dyka upp nåt band som gör något riktigt bra, antingen helt eget eller inom någon mer klassisk genre. Hursomhelst gillar jag inte upprepning, det ska kännas fräscht. För tillfället är det väl mest Meshuggah och Opeth som snurrar i playlisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hehe, jag har inte hundrakoll på definitionerna heller. Vad är Screamo? Kan nån droppa ett par bandnamn?

Saetia, Swing Kids, Angel Hair.. Är väl den "äkta" screamon, men sen är det många idag som även räknar in en massa post hardcoreband och liknande som screamo, dvs den andra vågen, där band som The Used och Thursday räknas in i till exempel 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hehe, jag har inte hundrakoll på definitionerna heller. Vad är Screamo? Kan nån droppa ett par bandnamn?

Saetia, Swing Kids, Angel Hair.. Är väl den "äkta" screamon, men sen är det många idag som även räknar in en massa post hardcoreband och liknande som screamo, dvs den andra vågen, där band som The Used och Thursday räknas in i till exempel 🙂

Tack! lite myspace-surf åsså har man iaf fått ett första intryck.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...