Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag kan ju börja med att be om ursäkt att jag startar en ny tråd om samma ämne. Antingen ville ingen svara på mina andra inlägg eller så var det ingen som hittade dem. Så jag försöker igen!

Jag håller som sagt på att bygga en hemma studio. Jag fick en del hjälp i min förra tråd men tyvärr inte tillräckligt.

Har även skaffat lite nya saker sen förra tråden.

Intrument:

Yamaha Electronic Piano P-80 (MIDI in/ut)

Yamaha APX-5A Halvakustisk gitarr

JJ Labs mic (den duger för mig)

Hårdvara

Mackie Onyx Satellite Firewire Interface http://www.thomann.de/se/news_msg_neuaufla..._satellite.html

Yamaha HS80M Monitorer http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm?...06436ac461edad8

Edirol UM-1EX MIDI Interface http://www.thomann.de/se/edirol_um1ex.htm

Total nybörjare som jag är köpte jag ett Mackie Onyx Satellite ljudkort utan att kolla upp ifall det hade MIDI in/utgång (Jag mer eller mindre antog att de hade det). Självklart visade det sig att ljudkortet INTE hade MIDI gångar, så jag köpte mig ett MIDI Interface idag.

Problemet är att jag inte kan få mitt keyboard att låta genom högtalarna. Det får kontakt med datorn och ger utslag när jag trycker ner tangenterna men det kommer inget ljud. Jag har testat en hel del olika saker så som Device inställningar och Output inställningar men utan resultat. Både Mic och Gitarren hörs som är direkt koppade till Mackie Onyx Satellite dockan.

Är det någon som förstårs sig på mitt problem? Jag är som sagt en rejäl färsking på detta med studiobygge osv.

Har jag förklarat något dåligt eller inte alls får ni säga till.

Mer än mycket tacksam för all hjälp! MVH // KakaDuva

Annons
Postat

Jag tolkar ditt problem som att du vill ha pianoljudet från ditt digitalpiano genom dina monitorer? Helt vilse är du inte eftersom du får din gitarr och mick att låta i monitorerna. :rolleyes: Först och främst så skickas det inget ljud via midi, det fungerar endast som en form av styrsignal för att få olika enheter att kommunicera med varandra. Om du vill ha ditt digitalpianos ljud ut i monitorerna via ditt inspelningsprogram så måste du koppa ljudkabel(ar) mellan pianots ljudutgång och ljudkortets ingång(ar). Med andra ord så kopplar du den på samma sätt som du gör när du kopplar in gitarren i ljudkortet. Midiinterfacet gör att du via ditt digitalpiano spela med virtuella instrument i ditt inspelningsprogram. Kika i inspelningsprogrammets manual hur den delen funkar.

Lycka till!

Postat
Jag tolkar ditt problem som att du vill ha pianoljudet från ditt digitalpiano genom dina monitorer? Helt vilse är du inte eftersom du får din gitarr och mick att låta i monitorerna. 🙂 Först och främst så skickas det inget ljud via midi, det fungerar endast som en form av styrsignal för att få olika enheter att kommunicera med varandra. Om du vill ha ditt digitalpianos ljud ut i monitorerna via ditt inspelningsprogram så måste du koppa ljudkabel(ar) mellan pianots ljudutgång och ljudkortets ingång(ar). Med andra ord så kopplar du den på samma sätt som du gör när du kopplar in gitarren i ljudkortet. Midiinterfacet gör att du via ditt digitalpiano spela med virtuella instrument i ditt inspelningsprogram. Kika i inspelningsprogrammets manual hur den delen funkar.

Lycka till!

Jag känner mig rätt dum just nu, men det var de helt klart värt! Tusen tack för svaret Becker! :rolleyes:

Postat
Vilket program använder du?

Jag avänder mig väl egentligen inte av någonting än så länge då jag inte lärt mig programmen. Men jag har Cubase SX3 och Tracktion.

Min kunskapsnivå gällande det här med "Studio" är lika med noll, och det är även mitt tålamod. 😄

Om du (eller någon annan som kanske läser det här) känner att det finns tid över att hjälpa till med inställningar och koppling av instrument osv över MSN får du/ni mer än gärna skicka ett PM.

Tack för hjälpen // KakaDuva

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan rekommendera dig att börja köra med Tracktion.

Tröskeln till att kunna börja göra nåt vettigt är mycket lägre i Tracktion än i Cubase SX3.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.