Jump to content
Annons

Automatiskt återspolning vid tryck på stoppknappen


Messe

Recommended Posts

Tjaba ! 😏

Kanske en simpel NOOB-fråga.

Men en grej jag irriterat mig lite på är att när man playar cubase så vill jag ofta att den skall "spola" eller typ hoppa tillbaka till antingen starten där man började. Eller till en marker.

Borde ju gå å fixa tycker man. Fast jag har inte hittat hur man gör iallafall.

Tacksam för svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjaba ! 😏

Kanske en simpel NOOB-fråga.

Men en grej jag irriterat mig lite på är att när man playar cubase så vill jag ofta att den skall "spola" eller typ hoppa tillbaka till antingen starten där man började. Eller till en marker.

Borde ju gå å fixa tycker man. Fast jag har inte hittat hur man gör iallafall.

Tacksam för svar 😄

En fördel med Cubase är att man kan anpassa en hel del efter sitt eget tycke när det gäller hur saker och ting ska utföras. Många gånger upptäcker man att det finns smidigare vägar som passar ens arbetssätt bättre. En väg att gå (för att hitta sådana) är via Preferences och där klicka runt lite för att se vad du kan anpassa. Där hittar du bl a ett par möjligheter när det gäller Punch In/Punch Out som är användbara. Ta också en titt på pre-och postroll i Transportfönstret. Jag brukar ha värden förinställda där och aktiverar dom först vid behov.

I detta fall går du alltså via Arkiv->Preferences->Transport-> och där bockar du för "Return to start position on stop". Sen är det bara att damma till mellanslagstangenten, så har du din tillbakaspolning 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhhh, muchos gracias amigo. 😏

Anade att de va nåt enkelt. Har letat som en tok efter lösningen med tillbakaspolningen.

Började nästan tro att den funktionen ansågs vara redundant eller nåt.

Hursom....Tackar för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

En bra grej med cubase är ju också att man kan göra macron, alltså genom ett snabbkommando så gör cubase flera saker i en följd.

Man kan till exempel få programmet att markera alla spår, därefter sätta left och right locator på sidorna om markeringen och öppna export-fönstret. Då går det smidigt när man skall bounca ut. Inte dumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grej med cubase är ju också att man kan göra macron, alltså genom ett snabbkommando så gör cubase flera saker i en följd.

Man kan till exempel få programmet att markera alla spår, därefter sätta left och right locator på sidorna om markeringen och öppna export-fönstret. Då går det smidigt när man skall bounca ut. Inte dumt!

Definitivt. Jag kör stenhårt med... ja hur många makron som helst. Har t.o.m. makron programmerade att triggas ifrån externa knappsatser. Ökar produktionsfarten och spontaniteten flera gånger om. Rekommenderas starkt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla era bra tips. 😉

Cubase SX är ju proppat med funktioner, så det är lätt att missa coola funktioner.

Men, man lär så länge man har en lever. Hehe

Jag har nyligen tjackat ett midiklaviatur.

En Edirol PCR-M50

Den verkar ganska ok faktiskt.

Läste nyss igenom manualen, men blev inte mycket klokare.

Men det skall nog gå bra. 😉

Jag ska försöka vara lite mer aktiv här i detta forum.

Vore ballt å samarbeta i nåt projekt med nån över nätet.

Än en gång, tack för era tips. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...